Ga naar inhoud

GARAGEPERIKELEN


dragman

Aanbevolen berichten

Hallo,

Mag ik me even voorstellen, ik ben Marnik, 41 jaar oud en sinds enkele maanden de trotse bezitter van een Z3 2.0

Nu heb ik een vraagje; mag een BMW garage, geld vragen om een stuk terug te sturen naar de oorspronkelijke fabriek?

Ik moest nml een diffferentieel laten vervangen hetgeen me 1700€ ging kosten, maar na rondvraag, vertelden men, dat dit veel te veel geld was, en gewoon een tweedehands te plaatsen.Een uur na dat ik de bmw garage had verteld om dit dan maar te doen, vroeg ik hem indien ik een tweedehandsstuk zou vinden, ze dit wilden plaatsen.

Geen probleem vertelden ze, maar het stuk was reeds besteld, en annuleren ging niet meer???Een uur nadien??

En ik zou de kosten moeten betalen om dit terug te sturen, dat ik nog kan begrijpen, maar de retail-fabriek van BMW vraagt tussen 10 tot 30% van de kostprijs van teruggeleverde artikelen.

Kan dit aangerekend worden aan de klant? en is dit wettelijk?

Groeten uit België

aangepast door dragman
Link naar reactie

tja een lastig probleempje.

dat er kosten aan een retour zitten kan ik wel indenken,maar zoveel?

zeker als het een voorraad artikel is lijkt het mij vrij veel.

en een uur na bestellen tja ,je zou zeggen dat het iet al direct in de vrachtwagen staat en dus vast nog wel geannuleerd kan worden.

ik zou gewoon bij een andere dealer vragen wat de procedure is voor zoiets.,of bij de importeur of fabriek zelf .

Link naar reactie
  • Administrator

Welkom hier,

beetje raar maar wat Sander voorstelde is zeker een optie.

Maar als je niks getekend hebt hebben zij toch ook geen poot om op te staan

Link naar reactie

Als je bij die prijsopgaaf al gelijk de melding hebt gemaakt dat je het wel heel duur vond, dan is het natuurlijk slecht van de garage als zij de optie van een 2e hands diff niet voorleggen ook al kunnen ze die niet leveren. Je mag van een dealer verwachten dat ze niet alleen een winkelfunctie voeren maar ook een adviseursfunctie.

Als jouw motor in de soep draait van een 15 jarige auto, dan kan de dealer een nieuwe motor voorstellen (à 7000 euro), maar als zij niet ten minste de optie noemen om naar een ruilmotor te kijken is het een slechte garage.

Link naar reactie

Ervaring met lokale dealer in NL toen ik een onderdeel nodig had dat volgens TIS niet bij mijn ZZZ hoorde: "als-ie niet past, sturen we hem gewoon terug". Van 'meebetalen' indien het daadwerkelijk het verkeerde was, was hier geen sprake.

Een diff is een behoorlijk lomp onderdeel, ik kan me hooguit iets voorstellen bij (een deel van) de transportkosten, maar die kunnen nooit 30% van de onderdeelprijs bedragen, zelfs 10% (170 EUR) is dan fors. Klinkt als een dealer waar het zó goed gaat dat ze geen nieuwe klanten nodig hebben...

Zéér inflexibel van ze, helemaal als je in aanmerking neemt dat je de inbouw daar sowieso wilde laten doen; werkplaatsuren zijn óók omzet!

aangepast door pimgmx
Link naar reactie

Nu weet ik niet wat ze precies besteld hebben, maar als ik naar de prijzen kijk is het denk ik het losse dif zonder behuizing. Dat weegt niet zoveel. Misschien 5 kilo oid.

Sowieso vind ik het vrij duur (maar dat is het prijsbeleid). Een quaife lsd kost 2/3 van dat (met inbouw waarschijnlijk evenveel dus), maar dan heb je wel een race-grade onderdeel (gegarandeerd tot 800pk) met levenlange garantie. Dat zit niet op dit dif (blijkt)

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Hallo Marnik,

Is inderdaad wel erg duur, heb je iets getekend?

Normaal heb je in Belgie een pepaalde periode om je bestelling te annuleren, ik zou het hun toch wel duidelijk maken.

Laat je zeker niet doen!!!

Link naar reactie

Eeeuhh, besteld is besteld... Als ik onderdelen bestel en ze niet GELIJK annuleer zit ik aan kosten vast. Er zit nogal wat logistiek achter, komt bij ons bijvoorbeeld elke dag uit duitsland een levering. Is misschien niet leuk voor je, maar je had misschien ook voor akkoord te gaan met de reparatie kunnen (rond)vragen of er andere oplossingen zijn. Het is gemakkelijk om dan maar gelijk de garage/dealer maar de schuld te geven.

  • Like 1
Link naar reactie

@Dikkie. Beetje kort door de bocht.

Ik vind dat zolang ik niets heb ontvangen ervan af moet kunnen. Als het dan ook nog om een algemeen onderdeel gaat dan moet de garage niet moeilijk doen. Ze raken dit heus wel kwijt.

Ik zou in dit specifieke geval direct de importeur bellen en het voorleggen.

Succes.

Link naar reactie

Mee eens dat een bestelling annuleren geld kost, misschien ook binnen een uur,

maar meer dan € 75,- vragen voor het eventueel terugsturen en administratiekosten vind ik veel.

Daarbij zou het tactisch zijn van de garage om, als hij zijn net verworven nieuwe klant langer wil houden, enige coulance toe te passen.

  • Like 2
Link naar reactie

Maar ik ben nou eigenlijk benieuwd hoeveel de dealer vraagt, volgens mij kost het differentieel zelf geen €1700,-

En @ivo, een differentieel lijkt mij niet echt een courant deel wat de dealer op voorraad heeft of wil hebben toch?

aangepast door Dikkie
Link naar reactie

Een vanuit de fabriek gereviseerde final drive (dus diff ingebouwd in behuizing met kroonwiel pinion etc) kost volgens bmwfans.info ongeveer 1800 euro (en dat is vaak ex ex), en het losse diff kost €1225,- ex ex.

. Dat laatste is dus een stuk duurder dan een quaife lsd, want die kosten ongeveer €1000,- ex btw.

Wat was er eigenlijk aan je oude diff kapot? Het diff zelf of lagers/kroonwiel/pinion oid?

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

hallo allemaal bedankt voor jullie reacties.

Ik heb idd niets getekend, daarom misschien dat de garage bleef op benadrukken dat ik de kosten die bmw vraagt voor teruggevorderde goederen moet betalen.Het ging tussen de 100 a 300€ zijn <_<

Het diff was bij eerste indruk, niet veel aan te zien, maar 1 zonnewiel had veel speling op de as, en vermoedelijk zijn de vertandingen + lager versleten.

:) Nu een tip die ik jullie kan meegeven; wanneer je ooit een diff zou nodig hebben, kan je best naar een diff vragen van een 318ti compact.

Dit is het zelfde diff van een Z3.De overbrengingsverhouding is juist vanaf 1998 naar 3.45 gegaan ipv 3.38, maar dit verschil is te verwaarlozen.

De prijs is veel lager dan wanneer je naar een diff vraagt voor een z3, hier in België toch <_<

wordt vervolgd...

Link naar reactie

Er zitten aan het annuleren 2 haken en ogen.

Ik begrijp dat bij annulering

Het terugsturen van onderdelen, en dat is niet alleen in de autobranche het geval, kost geld. Vaak wordt er ook een kleine afschrijving gemaakt, dit om de adminisratie kosten, en winstderving te dekken. De maatschappij kost nou eenmaal geld en voor niets gaat de zon op. Qua logistiek zit er een heel complex systeem achter, en als ze geen retouronderdeel kosten in rekening brengen moeten ze dat risico/kosten gaan uitsmeren over alle andere onderdelen die dan nog duurder worden.

Als consument zijnde heb je 7 dagen de tijd om een product terug te brengen als er bij de balie/kassa niet iets anders over staat vermeld, maar dat houdt niet in dat je dan recht heb op het hele aankoopbedrag terug!! Dat doen wel heel veel winkels, maar het is niet verplicht, men mag gederfde winst en evt gemaakte kosten in rekening brengen. In winkels gebeurd dit niet zo snel, maar in andere branches, en vooral businness tot businness is dit heel normaal.( Lees ook leverng en prijzen ex btw bedrijven onder elkaar).

Nu is een garage een apart geval, officieel is er een businnes to businness overeenkomst, een garage levert nml altijd ex btw. Echter ook aan een particulieren ( deze is dit vanuit zijn visie met winkels,retail niet gewend). Veel garages zijn nog wel coulant, maar het kost ze wel geld en dat vergeten veel mensen. Vaak wordt er bij standaard onderdelen niets gerekend, omdat ze die zo weer kwijt zijn, maar bij specials, zoals dit differentieel weer wel, of kan nieteens retour bij bestelling. I.g.v. dat laatste is de garage het verplicht te melden, vaak gebeurd dat ook dat ze zeggen joh, ik moet dit speciaal bestellen, maar je moet het wel afnemen( vaak dan ook een aanbetaling).

In dit geval speciaal vind ik echter een aantal dingen vreemd, die de discussie waard zijn v.w.b. de hoogte van de "retour kosten":

1. Wie heeft het advies van dat differentieel gegeven? de garage, of jezelf? Want stel na het plaatsen van het onderdeel is het probleem niet verholpen, wat dan? Wettelijk gezien mag alleen de daadwerkelijke ( lees juiste defecte onderdelen vervangen) doorberekend worden, dan had de garage dus met een differentieel gezeten waar die bijna niets meer aan heeft en gebruikt is.

Als de garage heeft besloten dat het het differentieel is vind ik dat het grootste risico toch wel bij hun legt qua bestellen, want wie zegt dat dat het probleem ook echt is, alleen bij visuele breuk of schade is dat te bewijzen, maar bij een differentieel dat van buiten nog intact is, kan dat absoluut niet. Geef dat in het gesprek ook aan met de garage.

2. Wel heeeeeeel erg snel, na een uur al niet meer de order te kunnen annuleren, ook hierin, dit is echt wel mogelijk ( telefoons zijn er niet voor niets, ook naar duitsland toe werken die) hooguit dan bijv kleine administratie kosten maar meer niet.

Ik zou een gesprek aangaan met deze garage, wijzen op deze dingen en meenemen erin dat je als nieuwe klant toch wel erg teleurgesteld ben en als ze de retourkosten niet aanpassen/verlagen/laten vervallen, dat je er nooit meer zal komen, en iedereen in de omgeving van deze situatie op de hoogte brengen. Bevestig dit gesprek zwart op wit, en weiger, als ze hun poot stijf houden, om te betalen ( je hebt immers geen getekende overeenkomst) omdat je het er niet mee eens bent.

Ik hoop niet dat het zover komt, want dan ga je eigenlijk steeds meer een gerechtelijke kant op die je misschien niet in wil, maar heel vaak helpt het wel om in ieder geval de kosten te verlagen. Als je dan nog iets moet betalen, en dan denk ik aan bijv ongeveer 75 euro, dan moet je akkoord gaan. Retour verzendkosten naar Duitsland zijn al snel 40 tot 50 euro, plus administratiekosten.

Het wordt mbt het laatste wel anders als de garage het advies heeft gegeven om dit onderdeel te bestellen. Dan vind ik dat je niets hoeft te betalen, denk dan aan het consumentenrecht waarbij je je mag bedenken binnen 7 dagen.

Business to Business gaat dit echt niet op hoor, maar het voordeel/nadeel is dat een garage net tussen het wal en schip valt qua organisatie soort, dit omdat ze toch veel te maken hebben met consumenten en het aan de consument ( dus niet soort organisatie) gekoppelde consumentenrecht dat in de wereld is gekomen ter bescherming van de consument.

Succes in ieder geval en ga de strijd met de garage aan.

Link naar reactie
  • Administrator

Oke. Ik heb me tot nu toe bewust stil gehouden in dit topic. Ik ga nu ook iets heel geks doen voor een jurist; ik ga aandringen op een pragmatische aanpak.... :blink:

Ik ga dan ook even helemaal niks zeggen over alle vermeend bestaande regeltjes voor contracten e.d. die hierboven aangehaald zijn, maar niet, of niet helemaal kloppen, verschillen tussen Nederland en Belgie, etc.

Dragman, dit is wat je doet:

Stap 1. Je wacht af waar de garage mee komt. Jouw uitgangspunt is mij duidelijk: je vindt dat ze je slecht geadviseerd hebben en / of je geen kosten in rekening zouden mogen brengen. Die gedachte is leidend voor wat je in eerste instantie vindt van waar je garage mee komt.

Optie 1: je vindt waar ze mee komen direct voldoende (zal dus zijn bij niks / een klein deel betalen) --> klaar. Je kunt nog lang en gelukkig zaken doen met deze mensen.

Optie 2: je vindt waar ze mee komen niet direct voldoende --> stap 2

Stap 2. Wil jij zaken met deze mensen kunnen blijven doen? Bepalend zijn natuurlijk vragen als kun je makkelijk op andere wijze aan dit soort onderdelen komen, etc.

Optie 1: nee --> Vervolgvraag: hebben ze je NAW gegevens of kunnen ze anderszins bij je uitkomen?

Optie 1.a --> nee, je zegt dat je heul niks nie gaat betalen nie en dat ze dat diff maar stoppen waar de zon niet schijnt.

Optie 1.b --> hebben ze wel: misschien toch eens nadenken over optie 2 hieronder bij stap 2 of denken ik zie wel wat er van komt indachtig wat hierna nog staat. In dat geval, zie optie 1.a

Optie 2 --> ja. Je gaat op zoek naar een praktisch compromis. Stellen zij een bedrag voor, zeg jij ik ben het er niet mee eens, jullie hebben geen gelijk, maar omwille van de relatie en om op een voor iedereen bevredigende oplossing uit te komen wil ik de helft betalen, maar dan moet het ook klaar zijn.Zij zeggen EUR 170,-, jij EUR 85,- etc.

Achterliggende gedachte:We hebben het hier over max EUR 510,-. Absoluut heel veel geld om voor niks uit te geven, maar niet een bedrag om "echt" ruzie om te maken in de zin van procedures enzo.

Als jij niets getekend hebt, geen algemene / bestelvoorwaarden hebt ontvangen, etc. zullen zij deze "vordering" niet snel ter incasso uit handen geven / gaan procederen. Dat heeft voor hen namelijk ook een onzekere uitkomst omdat nietd uidelijk aan te tonen is dat jullie dit ook hebben afgesproken. Het leidt bovendien tot veel extra kosten, die al heel snel meer zijn dan die max EUR 510,-

Ofwel, in alleen maar juristen bekende gezegden: Wie procedeert om een koe, legt er een toe. Je kunt er geen garanties op afgeven, maar het is wel heel waarschijnlijk dat ze het er daarom gewoon zullen laten zitten als je gewoon niet betaalt.

Dus --> laat je niet al te zeer leiden door juridische details, maar ga ervan uit dat je je eigen plan trekt waarbij vooral de wens om nog verder zaken met hen te doen relevant is ... Ik wens je daarbij veel succes en wijsheid!

Link naar reactie
  • Administrator

Een voorvraag nog: heb je een rechtsbijstandverzekering? Ja --> denk hier niet langer over na, negeer mijn verhaal hierboven en vraag hen wat te doen, daar heb je die verzekering voor!

Nee --> Waarom niet? Denk er eens over na er alsnog een af te sluiten, scheelt je in dit soort situaties kopzorgen ...

Link naar reactie

Hallo,

Heb vandaag nog eens een andere bmw garage gecontacteerd, deze waren uiteraard heel voorzichtig.Maar het kwam er toch op aan dat er moet getekend worden indien ze de verantwoordelijkheid bij mij zou willen leggen.Over de te betalen som, leek het om 10% te gaan.

Ik heb zelf voorgesteld om evt het stuk zelf terug te brengen...stel je voor....We rijden thuis met een firma wagen, dus een tripje naar Duitsland en geld uitgespaard.Uiteraard doen ze dit niet, maar was gewoon een teken van good-wil.Ook heb ik voorgesteld om te bellen en te vragen aan het toeleveringsbedrijf wat er evt geregeld kan worden.Dit kon niet zeiden ze, je zal betalen met een dreigende toon.

Blijkbaar word de meestergast van de garage dikwijls op de mat geroepen van zijn superieuren en hem opgelegd om alle onkosten aan de klant door te rekenen.Annuleren ging niet, dit na een klein uur???

T'is gewoon onrealistisch dat in deze toch wel moeilijke en dure tijden, een mens 300€ aan te rekenen voor lucht.

Enfin we zien wel, en we trachten een compromis te sluiten, heb hen al 100€ voorgesteld, maar dit bleek te weinig.

De factuur heb ik reeds ontvangen en nergens staat erbij dat ik nog eventuele onkosten schuldig ben.

Wel hebben ze mij 4 dagen extra laten wachten, tot wanneer het nieuwe diff zou binnen zijn om aan te tonen van..zie je het ligt hier.

Maar het was voor hun opzet jammer genoeg nog niet toegekomen.

Bedankt voor de reacties :)

Link naar reactie
  • Administrator

Jurist en daarmee als geen ander bekend met het al aangehaalde juridisch gezegde "Wie procedeert om een koe legt er één toe". Zo je wilt kun je dat ook aanpassen in "Wie zijn rechtsbijstandverzekering kan laten steggelen om zijn koe, doet 's nachts gerust zijn oogjes toe." ;) Als je zelf geen jurist bent / kent, is een rechtsbijstandverzekering reuzehandig als "peace of mind", ook als je bijvoorbeeld ooit ruzie krijgt met de buren / je werkgever / de heer Kroket / je bank / etc. *

* doorhalen wat je niet van toepassing acht en zelf aanvullen naar believen.

Link naar reactie

Een voorvraag nog: heb je een rechtsbijstandverzekering? Ja --> denk hier niet langer over na, negeer mijn verhaal hierboven en vraag hen wat te doen, daar heb je die verzekering voor!

Nee --> Waarom niet? Denk er eens over na er alsnog een af te sluiten, scheelt je in dit soort situaties kopzorgen ...

Die heb ik, bedankt voor de tip. :)

Link naar reactie

Bedankt voor de reacties :)

das dan al erg snel tijd voor een andere garage

er zijn er zat die wel graag tevreden klanten de deur uit zien gaan

ook als je bijvoorbeeld ooit ruzie krijgt met de buren / je werkgever / de heer Kroket / je bank / etc. * :blink:

* doorhalen wat je niet van toepassing acht en zelf aanvullen naar believen.

ik ben om, heb er direct een afgesloten :lachen:

aangepast door coot
Link naar reactie

Als je niets getekend heb zou ik gewoon thuis de tv opzetten en met een warme chocomelk aan de haard met zicht op de kerstboom opzoek gaan naar een tweedehands differentieel. Alle gerechtelijke zever die er tussen zit maakt geen zak uit want wie bewijst wat er op dat eerste gesprek gezegd is. In mijn ogen is dit weer het zoveelste geval van een kut bmw garage die maar al te graag kosten met 4 cijfers aanrekenen zonder naar goedkopere opties te zoeken want daar win enkel jij mee. Als jij niet betaald is er daar geen enkele werknemer die iets minder zal verdienen buiten diegene die er niets van zal merken.

Dus, gewoon laten rusten en alle mails/telefoontjes negeren. Er nooit nog heen gaan en wat vaker Ruud bellen. Om deze reden huiver ik wanneer ik een bmw garage binnen moet en rijd ik nog liever 250km naar Ruud.

Edit: Ik zie dat je ook van Belgie bent waardoor Ruud misschien niet zo een goede optie is maar de laatste keer dat ik naar een BMW garage ben gegaan om raad (de ruitenwissers werkten niet meer) hebben ze mij weten te vertellen dat het al snel 700 euro ging kosten. Dat was het enige dat ze me wisten te vertellen. Daarbij moest ik nog 3 weken wachten vooraleer dit kon gemaakt worden (ik moet je niet vertellen hoe vaak je die ruitenwissers in belgie nodig hebt). Dan bel je natuurlijk tussendoor eens naar Ruud en dan blijkt dat het vervangen van een pompje dat 9 euro kost alle problemen verhelpt. Bij BMW hadden ze de boel eruit gesloopt en alles vervangen, anders kom je niet op 700 euro.

Dus compromissen naar de garage toe? No way, tenzij je echt geen enkele poot hebt om op te staan dan kan je het overwegen. Maar ik ben dan ook een ongelofelijke egoïst en ik ben er van overtuigd dat de wereld rondom mij draait.

+ ze spreken al snel dreigend tegen u

+ ze laten je wachten tot het differentieel alvast bij hun klaar ligt

Ik word er haast zelf agressief van. Ik zou ze in hun gezicht uitlachen en er nog vaak langsgaan om goedkope prullen te bestellen.

aangepast door TJ Tom
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.