Ga naar inhoud

Ontkolen van de motor

Jan B

Aanbevolen berichten

Vandaag op Weeler Dealers gezien hoe met een nieuwe techniek de motor van een Jaguar ontkoold werd. het ging hier om een toestel dat leek op een grote batterij starter waarbij twee soorten vloeistoffen in het toestel gegoten werden die dan via het injectiesysteem in de motor gespoten werden waardoor de motor dan volledig gereinigd word. Het systeem werkt als een nanoreactor. Het zou hier om een nieuwe techniek gaan en veel beter werken dan de producten die men bij de benzine mengt om het injectiesysteem te reinigen.

Heeft iemand dit al laten doen?

Link naar reactie
  • Reacties 22
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Dan heb ik daar overheen geluisterd. Die term viel me niet op.

Het is iig een vrij loze term. (waar zeggen ze het eigenlijk?)

Het zijn volgens mij 2 brandstoffen die zuiverder zijn dan benzine, waarbij degene die de cilinders en kat moet reinigen wellicht een hoge verbrandingstemperatuur heeft. Ik kan me voorstellen dat dat kan werken bij een motor die in slechte staat is.

Vergeet niet: ze werken daar aan een engelse auto. Kijk eens op de rollenbankfilmpjes van autoweek hoeveel vermogen een doorgaans oude engelse auto aan vermogen mist. Dat kan komen omdat de motor niet de beloofde specs haalt, maar ook omdat die gewoon slecht loopt en door de jaren meer vervuilt dan een beter ontworpen motor. Die motor in het filmpje is iig in zeer beroerde staat, anders haal je die waarden niet met een auto van 10 jaar oud imho.

Als je motor bij de APK gewoon goede waarden haalt, is er geen aanwijsbare reden dat je verbrandingssysteem zwaar vervuild zou zijn.

Maar ik denk niet dat het kwaad kan cq. schade toebrengt bij de lage toerentallen dat het systeem werkt.

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Bij de nederlandse ondertiteling werd de term gebruikt maar als ik nu naar de de film kijk zonder ondertiteling hoor ik het ook niet.

Dus je denkt dat het bij een BMW motor niet veel zin heeft?

Link naar reactie

Dus je denkt dat het bij een BMW motor niet veel zin heeft?

Ik denk dat het geen kwaad kan, en als je in je motor kijkt dan zal je ook zeker verkoolde zuigerkoppen zien (dat is idd een bijverschijnsel van moderne benzines), maar of het voor een goedlopende motor ook daadwerkelijk zin heeft?

Ik denk dat als je naderhand met een endoscoop gaat kijken, je nog steeds verkoolde zuigerkoppen ziet.

Maar net wat Pim zegt; waar liggen die hoge uitstootwaarden aan? Iig lost die machine het wel op (als de rapportage waarheidsgetrouw is that is..)

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Je hebt van het Merk FORTE ook het nodige om je motor te reinigen.

Bij een dealer die dat merk voert kwam bij een behandeling de bruine troep uit de motor lopen. (Behandelingskosten 135 euro)

Verder heb dat in diverse voertuigen gebruikt, met succes om het brandstofsysteem te reinigen.

Preventief wordt het vaak bij de benzine gedaan bij voertuigen die weinig of korte afstanden rijden.

Link naar reactie
Ford zit ook in Engeland

Klopt... Maar er zit weinig Jaguar-DNA in; voor velen, mij incluis, is met het einde van straight sixes en double sixes het èchte Jaguar-tijdperk geëindigd.

De zes-cilinders waren bijna onverwoestbaar, dat kon je van de 8-cilinders met plastic(!) kettingspanners niet bepaald zeggen...

Back on-topic: is er iemand bekend met een Nederlands/Belgisch bedrijf dat aan 'ontkolen zonder demontage' doet? Ik begin zó verknocht te raken aan onze ZZZ dat wat extra schoonmaakmaatregelen vast geen kwaad kunnen.

Bij een dealer die dat merk voert kwam bij een behandeling de bruine troep uit de motor lopen.

Doel je op de 'flush' van Forté, Joop? Gaat die ook koolafzet te lijf?

Ik weet dat Roodkapje veel ervaring met Forté heeft; kan jij hier wat over roepen, Ruud?

Link naar reactie

Ik heb zelf vorig jaar mijn Citroen C2 VTR eens verwend met een busje forté injectiereiniger.

Dat is gewoon een raketbrandstof!!!

De monteur had bij mij het hele flesje leeg-gekieperd in een nagenoeg lege tank (10L).

daar ik op LPG rijd, heb ik niet veel benzine nodig (1 tank per 12.000 km).

Resultaat: plotseling startte de auto 's-morgens niet meer. Auto helemaal weer na laten kijken.

Niks kunnen vinden.

Na het voltanken van de benzinetank, reed hij weer als een zonnetje. Of het effect heeft gehad durf ik niet te zeggen.

LPG heeft sowieso een schonere en warmere ontbranding dan benzine...

Ben zelf ook benieuwd naar ervaringen met ontkolen van de motor van mijn Z3.

Link naar reactie

Hoe ze dat deden met dat Forte-spul weet ik niet, maar de bruine "flush" kwam uit de motorolie/carter aftap opening lopen.

Forte is kennelijk alleen bij garagebedrijven te koop en niet bij bv Brezan.

Verder zegt men dat Full synthetische olie de Flush tegen gaat en mogelijk verwijderd.

Mogelijk weten anderen daar iets meer over te zeggen.

Bij de dealer van Forte zegt dat men het de gehele inhoud in de tank gaat, voor het vol tanken van de auto.

Link naar reactie

Forté levert niet aan particulieren. En dat is met reden.

Dat spul werkt prima, mits op de juiste manier en in de juiste situatie toegepast én gedoseerd. :book: Voor garagisten is er dan ook professionele ondersteuning.

:petje: Hobbyisten gebruiken het op (niet denkbeeldig) eigen risico.

Link naar reactie

je kunt het hier kopen!

www.bijdam.nl

de motorflush kun je gebruiken door vlak voor het verversen van de olie en het filter ,dit product bij je motor olie te gooien en dan de motor een tijdje rustig te laten draaien.

na enige tijd word dan de olie ververst en zou de flush zijn werk gedaan hebben.

forte fuel cleaner,of injectioncleaner stop je bij de brandstof in de tank,idd niet op een "te"lege tank,de motor kan niet lopen op het goedje (op de dieselversie van het product loopt een motor btw prima)

af en toe vpower of dergelike brandstof tanken werkt ook,omdat daar ook fuel cleaner van forte in moet zitten.(uit bron van iemand die bij shell werkt)

een motor vind het best lekker om af en toe eens even lekker op temperatuur te komen door even flink te werken,dus een ritje duitsland in niet alleen leuk maar ook nog wel nuttig te noemen.

Link naar reactie

Je "kunt wel meer kopen" :punk: dat niet officieel door de fabrikant aan de eindgebruiker wordt geleverd ;). Ik wilde alleen maar aangeven dat je er bij ondeskundig gebruik ook schade mee kunt veroorzaken :hypocritesmiley: .

Voor degene :Ghelyon: die het zelf wil doen: zie Sander's link of vraag bij uw garagist, die verkoopt het vast ook wel als je erom vraagt.

Link naar reactie

Ik zie het nergens

nee klopt maar wij verkopen het in de winkel.

het is niet dat forte niet aan particulieren wil verkopen,maar ze verkopen het zelf alleen aan de vakhandel.

ze fungeren als groothandel,en bieden ons ook support indien nodig.

ik heb btw (herinner ik me nu)wel eens zo,n ontkool systeem gezien op een meeting in poeldijk.

je kon daar dan tegen betaling je motor een behandeling laten geven.

ik hect er allemaal niet zoveel waarde aan,de vraag is al waarom de motor dan verkoold zou zijn,en is dat dan oorzaak van eventuele problemen.

ik denk dat dat niet zoveel voorkomt.

ik zie jaarlijks vele motoren die nauwelijks belast worden en die hebben ook allemaal geen last van kool oid.

Link naar reactie

het is niet dat forte niet aan particulieren wil verkopen

Ja, dat is het wel.

Aan particulieren verkopen brengt namelijk andere wettelijke regelgeving met zich mee en die is de meeropbrengst niet waard. Als de vakhandel het doorverkoopt... tja, dat moeten zij dan zelf maar weten.

Oh, is dat een link naar jullie bedrijf.... :sCo_chinscratch: Had ik niet in de gaten :clapping:.

Link naar reactie
, dat is het wel.

Oh, is dat een link naar jullie bedrijf....

ok zit het zo,zou zomaar kunnen hoor.

link :ja ,bij ons kun je een aantal forte producten in de winkel kopen.

dieselreiniger,fuelcleaner ,motorflush,andere moeten we even bestellen.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in