Ga naar inhoud

"klop" achteraan bij veranderen van versnelling


Wouter1981

Aanbevolen berichten

Een klein beetje axiale speling ('draaien' van de cardanas in of tegen de aandrijfrichting) is normaal.

't Gaat vooral om speling tussen de componenten, zoals bijvoorbeeld een versleten hardyschijf of kruiskoppeling kan veroorzaken.

Wáár heb je speling vastgesteld?

  • Like 1
Link naar reactie

Tja, dat is een goede vraag :wacko: Toen ik aan de as voelde stond de auto gewoon op een garage krik, dus ik kon niet zo heel veel zien laat staan vast stellen waar de speling vandaan komt. De hardy schijf is al eens gecontroleerd door de dealer. In het bijzijn van mij, ik stond de monteur lekker op z'n tengels te kijken :) De hardy schijf zag er relatief vers uit zonder scheuren ect. Dus wat overblijft is het midden lager en de kruiskoppeling.

Binnenkort ga ik de bak olie verversen en dan gaat de auto op een brug van een bevriende monteur. Dan kan ik direct eens beter kijken naar de aandrijflijn.

Link naar reactie
  • 3 weken later...

Inmiddels heb ik de bakolie ververst. Dit moest ik helaas zonder brug doen:\ Het was wat gepruts maar het ging prima. Helaas nog heb je niet echt voldoende ruimte om de cardanas en koppeling te inspecteren dus dat moet nog gebeuren.

Wat ik wel zag;

https://goo.gl/photos/b4RDmzEkJrG5dwjr7

Mijn hardydisc. Begin juni heb ik samen met de bmw monteur ernaar gekeken en toen zag ik niets. Een paar weken geleden is de auto met dezelfde klachten naar de dealer gegaan en die hebben er een uur lang naar gekeken en niets gezien. Blijkbaar is kijken moeilijk.

Kan dit de oorzaak zijn?

Link naar reactie

Zojuist is de auto op de brug geweest. En we hebben het geluid vrij goed kunnen lokaliseren. Er zit geen speling op de cardanas en een klein beetje op het Diff maar dat is normaal. Het geluid komt uit het gedeelte waar de koppeling enz. in zit. Dus grote kans dat het dmf versleten is.

Link naar reactie
  • 3 weken later...

Beste allemaal,

In de kerstvakantie gaat de versnellingsbak eraf om het DMF te controleren. Als de bak er dan toch af is wil ik direct verschillende onderdelen vervangen. De versnellingsbak gaat namelijk erg moeilijk in z'n vijf dus de arreteerpennen wil ik zowiezo vervangen. Ik wil alleen geen onderdelen vervangen die eigenlijk niet perse vervangen moeten worden. In de onderstaande lijst heb ik de onderdelen op een rijtje gezet die in aanmerking komen om te vervangen, graag hoor ik jullie mening hierover.

Alvast bedankt!

Ontkoppelingsvork

Kogelpen voor koppelingshevel

Keerring voorzijde bak

Keerring achterzijde bak

Keering schakelstang

Krukas keering achterzijde

Guide bush(throw out bearing)

Krukas lager(piot bearing)

Guibo

Centreerbus cardanas

Guibo bout

Guibo moeren

Veren t.b.v. arreteer ballen 3X

Arreteerballen 5X

Lockingpin t.b.v. arreteer ballen

Lockingpin

Lockingpin veren

Lockingpin cap

Arreteerpen 5e versnelling

Veer voor arreteerpen

Afdek kapje voor arreteerpennen 2X

Arreteerpen achteruit

Veer voor arreteerpen achteruit

Bushing voor arreteerpen 2X

aangepast door G.Knulst
Link naar reactie

Even voor de duidelijkheid: dmf = dual mass flywheel = vliegwiel?

Ik dacht dat die dingen altijd herrie gingen maken bij het starten en niet zodra de motor eenmaal loopt.

Die "klop" heb ik overigens ook bij het schakelen, maar dat had ie 6 jaar en 50.000 kilometer geleden ook al precies zo (nu 160K). Zal ongetwijfeld te maken hebben met speling 'ergens' in de aandrijflijn. Kan me er verder niet heel erg aan storen maar ben wel benieuwd wat het zou kunnen zijn.

Link naar reactie

DMF is inderdaad het dual mass flywheel. Speling in de aandrijflijn is vrij gemakkelijk te controleren als de auto op een brug staat. Tijdens deze controle heb ik niets in de aandrijflijn kunnen horen. Wel kwam er een vreemd geluid uit de Bell housing(ik ken alleen het engelse woord) dus de hoofdverdachte is nu het DMF.

Link naar reactie

Bak moeilijk in z'n 5? Ik zou vóór je aan een revisie begint naar de schakelstangen kijken: voor slechts een paar Euro vervang je de cup waarin de pook beweegt, evenals de bussen die pook en schakelstangen aan de bak koppelen.

Ook een aanrader als je je bak wél reviseert, trouwens...

Zie de howto hier: https://www.bmwzforum.nl/index.php?/files/file/109-z3-how-to-upgrade-vervangen-pook-en-schakelstangenpdf/

Link naar reactie

Bedankt voor de tip! Die heb ik al een keer vervangen. Het vervangen van de cup en de gele ringen zorgen ervoor dat de pook een stuk strakker schakelde maar veranderde niets in het moeilijk schakelen naar z'n vijf.

aangepast door G.Knulst
Link naar reactie

Als de vbak los ligt zou ik sowieso de drukgroep, koppeling en het druklager preventief vervangen.

Heb je veel speling in de pook? Dan kan het moeilijke schakelen ook komen door speling in het schakelmechanisme tussen de pook en vbak.

Edit: ik lees dat je hier al e.e.a. van hebt vervangen, maar er zitten in het schakelmechanisme meer slijtagedelen dan in de genoemde howto beschreven staan: http://www.pelicanparts.com/BMW/techarticles/E36-Shift_Bushings/E36-Shift_Bushings.htm

aangepast door Evan_S
Link naar reactie

Niet extreem veel(denk ik, ik heb geen vergelijk). Ik kan de pook ongeveer een 1/2 cm naar links en naar rechts bewegen. Aangezien de how to beschreef dat met het vervangen van die onderdelen de meeste speling werd verholpen heb ik die eerst vervangen. Toch heb ik het vermoeden dat het moeilijk schakelen niet aan het schakelmechanisme ligt. Alle versnellingen doen het probleemloos. Zodra ik de pook naar rechts moet bewegen, voor de vijfde versnelling, moet ik enorm veel kracht uitoefenen. Als de pook eenmaal in z'n vijf is geweest kan ik gewoon, tijdens dezelfde rit, naar z'n vijf schakelen. Hierbij moet ik wel meer kracht uitoefen dan voor de andere versnellingen.

Wat de koppeling ect. betreft, dat ben ik helemaal met je eens. Ik ben helemaal voor preventief vervangen. Mijn portomonnee helaas niet. Ik ben een student en een koppeling vervangen kost behoorlijk wat. Daarom ga ik eerst kijken of het echt nodig is en aangezien het toch mijn eigen tijd is kan ik het mezelf permitteren om de bak na 10.000 km er nog eens van onder te halen.

aangepast door G.Knulst
Link naar reactie
  • 5 weken later...

Deze week is het hele spulletje uit elkaar gegaan.

Het dubbele massa vliegwiel was inderdaad versleten. Ik kon het, zonder moeite, met de hand heen en weer bewegen. Het dubbel massa vliegwiel wordt nu vervangen door een enkel massa vliegwiel.

 

Het moeilijk schakelen werd veroorzaakt door de arreteerpen van de vijfde versnelling. Het materiaal van de bus waarin de arreteerpen heen en weer beweegt was volledig versleten en de pen bleef steken. Deze bus is nu met veel pijn en moeite vervangen door een upgrade van BMW. De speling in mijn pook werd waarschijnlijk veroorzaakt door het koppelstuk die de schakelstang verbindt met de bak. Het 'kussentje' in dit koppelstuk was compleet vergaan. 

 

Daarnaast heb ik ook nog de krukas pakking(rear main seal) vervangen.  De oude pakking lekte nog niet maar het materiaal was behoorlijk broos.

Wat me opviel is dat de oude pakking strak tegen de krukas aanzat en de nieuwe pakking niet. Dat wil niet zeggen dat de nieuwe pakking niet afsluit. De nieuwe pakking heeft een binnen lip die taps tegen de krukas aanloopt. Hierdoor lijkt het net alsof er ruimte zit tussen de pakking en de krukas. Het is lastig uit te leggen. Is dat normaal? Ik maak me zorgen na spookverhalen gelezen te hebben op het internet.

 

Volgende week komt mijn enkel massa vliegwiel binnen  en gaat de bak ect. er weer onder.

aangepast door G.Knulst
Link naar reactie

25 graden heen en weer is volgens mij redelijk versleten toch? 

 

Het enkel massa vliegwiel is van valeo. Op de koppelings plaat die erin zat stond LUK. De meningen over de verschillende producenten van koppelingen zijn zo verschillend dat ik een slecht beeld kon vormen welk merk het beste is. Uiteindelijk heb ik maar voor Valeo gekozen omdat het leuk klinkt:)

 

Uiteraard heeft een enkel massa vliegwiel ook wat nadelen dus ik ben benieuwd wat het gaat worden.

Link naar reactie

Na wat pijn en moeite hangt het allemaal op z'n plek.

 

Helaas had ik de verkeerde guibo gekocht dus deze is nog niet vervangen:blush:

 

Voor degenen die intresse hebben het nummer van de kit is 835087

 

De eerste ervaringen met de nieuwe set zijn positief toch zijn er ook wat nadelen dus hierbij alles even kort op een rijtje. bedenk wel dat ik nog maar 10 km gereden heb dus de bevindingen zijn nog niet super betrouwbaar.

 

voordelen

- het schakelen gaat zeer soepel. koppeling voelt fantastisch aan.

- geen vreemde schokkende beweging bij het opkomen van de koppeling

- geen klap bij het opkomen van de koppelin

- geen vreemd geluid bij het uitzetten van de motor

 

nadelen

-stationair wat meer vibraties. Helemaal niet extreem maar je kunt het toch wel voelen.

 

De aanpassingen aan de bak zijn duidelijk merkbaar. Ik kan weer gewoon fatsoenlijk naar de vijfde versnelling schakelen. In het vorige bericht staat dat ik vermoede dat de speling in pook veroorzaakt werd door het verbinding stuk. De speling is helaas nog steeds aanwezig en na wat zoeken blijkt dat de speling in de selector shaft van de bak zit. Als ik die speling wil verhelpen zal ik de bak moeten reviseren en dat gaat voorlopig niet gebeuren.

 

De hoofdreden voor het vervangen van het vliegwiel was het klapperend geluid. Het geluid is minder geworden maar helaas nog steeds aanwezig.

 

aangepast door G.Knulst
Link naar reactie

Ik heb eigenlijk geen idee. Misschien zit er speling op het subframe. Het geluid is in ieder geval een stuk minder geworden dus dat is positief. 

 

Misschien eens bij Ruud op de koffie.

 

Na nog eens 30 km gereden te hebben ben ik eigenlijk super tevreden mijn nieuwe koppeling en vliegwiel.

aangepast door G.Knulst
Link naar reactie

(Teveel) Speling zijn in het differentieel misschien? Dan zou je eigenlijk de cardanas los moeten halen en de afzonderlijke verbindingspunten (aan vbak en differentieel) met de hand verdraaien om te luisteren uit welk deel het geluid komt.

 

 

aangepast door Evan_S
Link naar reactie

Even vluchtig door dit topic gelezen,

 

Kan het niet het subframe zijn wat uit de carrosserie scheurt?

Had mij e46 m3 ook last van, schijnt ook een kwaaltje bij de Z3 te zijn. of was het het diff bevestiging die ging scheuren?

 

Het is maar een idee

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.