Ga naar inhoud

"klop" achteraan bij veranderen van versnelling


Wouter1981

Aanbevolen berichten

Zeer waarschijnlijk komt de klop/bonk door het dubbel massa vliegwiel wat Roodkapje al zei. Kan volgens mij verder geen kwaad. Op een bepaalde manier schakelen verminderd het probleem, alleen ik erger me er nog steeds aan. Ik zal eens kijken of ik na de winter nog geld heb om het te laten vervangen door een normaal massief vliegwiel, dan heb ik er in ieder geval nooit meer last van.

aangepast door SoepaMarv
Link naar reactie

Vliegwiel zit wel wat in: als ik bij ontkoppelen de pook rustig tegen de volgende versnelling leg (en dus eerst de speling overbrug) en pas daarna echt in die versnelling zet, is er niks aan de hand.

Die van mij heeft 65000 km op de teller; krijg je dan al speling op/in je vliegwiel? Of moet ik eens een hartig woordje gaan praten met de verkoper?

aangepast door stonecoldstip
Link naar reactie

Heb je bijvoorbeeld ook dat als je de auto bijvoorbeeld 10km/h laat rollen met de koppeling ingetrapt en je schakelt van 1 naar 2 en weer terug dan je dan elke keer een clunk hoort? Ik heb dit namelijk, als de auto stil staat met de motor aan en ik schakel dan van 1 naar 2 dan hoor ik niks maar als ik de auto laat rollen ongeacht de snelheid dan :muur: Verder zou ik niet weten bij welke kilometerstand speling op het vliegwiel kan optreden, mijn auto had ik gekocht met 130k op de teller en toen had ie het al. Wie weet hoelang de vorige eigenaar ermee heeft rondgereden :blink:

aangepast door SoepaMarv
Link naar reactie

ja. ik heb het idee dat als de wielen hebben gedraaid, het geluid weer optreedt. In stilstand kan ik schakelen zonder geluid. Het klinkt echt alsof ergens in de aandrijflijn er speling zit. Heb me een beetje verdiept in dat dual mass flywheel; de suggestie dat dat ding is versleten vind ik wel aannemelijk. Binnenkort maar eens naar Reeuwijk (dan weet je het vast Roodkapje :) )

Link naar reactie

Klinkt bekend, tot nu toe had ik die bonk toegeschreven aan het differentieel. Overigens zaagt het dif niet dus ik heb er verder weinig aandacht aan geschonken.

Met de "bonk" is de QP al 2x (in 4 jaar) door de Franse APK gekomen dus speling op de rubbers is er niet want daar wordt goed op gecontroleerd. Er staat nu 208.000km op en het is niet erger geworden over de laatste 30.000km. Ik ga eens kijken of het daadwerkelijk het differentieel is, het verhaal over het vliegwiel klinkt ook aannemelijk.

Link naar reactie

Wat ik dan wel weer vreemd vind is dat het bij verschillende motorisering voorkomt, dan zou je toch denken dat die vliegwielen ook anders zijn.

Morgen ga ik weer terug naar Frankrijk en zal eens een grondig onderzoek naar het probleem instellen, de QP heeft toch al wat aandacht nodig voor de Franse winter ( ahum) echt begint.

Link naar reactie

er is best wel wat info te vinden op Google over het hoe en waarom van een dual mass flywheel. Ik moet alleen eerst even een keer langs Roodkapje om te kijken of het dat daadwerkelijk ook is. Eerst dacht ik dat het niet optradt bij een koude motor, maar nu blijkt ook dat ik het soms helemaal niet hoor. Ik ga voor de zekerheid toch een keer een expert vragen om ernaar te kijken....

Link naar reactie
  • 9 maanden later...

Hallo allemaal,

Helaas heeft mijn z3 ook dit probleem. Bij de dealer hebben ze al naar guibo gekeken maar die was in goede staat zij de monteur. Verder was het niets ernstigs volgens hem en vervolgens is er verder geen onderzoek meer naar gedaan.

Ondertussen ben ik het toch wel beu aan het raken. Het probleem is dat ik het kneuzig vindt staan als je door een dorp aan het rijden bent en je hoort elke keer dat clunck geluid.

Ik kan het geluid zelf oproepen. Als ik mijn koppeling intrap, maakt niet uit hoe hard, hoor ik niets. Het maakt ook geen verschil of ik hard of zacht rij en in welke versnelling ik de koppeling intrap. Echter als ik het gaspedaal licht intrap en vervolgens de koppeling intrap dan hoor ik een metalig geluid alsof er iets heen en weer beweegt. Ik kan slecht traceren waar het geluid precies vandaan komt.

Kunnen jullie dit geluid op dezelfde manier oproepen?

Kan ik mijn dmf uitsluiten sinds ik niets hoor als ik alleen mijn koppeling intrap? De z3 heeft voor de rest ook geen symptomen van een falend dmf.

Is een falend differentieel rubber de oorzaak van dit geluid?

Alvast bedankt,

Groeten Geert

Link naar reactie

Ik heb maar even een filmpje gemaakt voor de duidelijkheid.

Zie hier en aanschouw:

https://goo.gl/photos/fFngVQMS28MUaRwt5

Ik weet niet zeker of dit geluid hetzelfde geluid is als wat ik hoor tijdens het rijden omdat dit filmpje is gemaakt toen de auto stil stond.

Een korte beschrijving hoe ik dit filmpje gemaakt heb.

1. Stel de camera op

2. Start de auto

3. Trek de handrem aan

4. Zet de auto in de eerste versnelling

5. Laat de koppeling opkomen totdat de auto wil weg rijden

6. Dit leidt tot het geluid wat hoorbaar is op 00:22-00:23

Nu is mijn vraag aan jullie: weet iemand wat de oorzaak van dit geluid is?

Link naar reactie
  • 1 maand later...

Ik heb de auto nogmaals naar de dealer gebracht en zij hebben het uitvoerig bekeken(zere portemonnee). Zij zeggen dat het geluid normaal is en niets bijzonders. Heeft ook iets met de leeftijd te maken werd mij verteld. Dus ik rij voorlopig maar gewoon verder. Op de een of andere manier is geluid wel minder prominent aanwezig.

Misschien zit het tussen de oren

Link naar reactie
  • Administrator

Filmpje werkt bij mij gewoon (IE). Ik ondervind zelf geregeld problemen bij IE / google filmpjes op mijn Ipad. Kan dat het bij jou zijn Cornelis?

Link naar reactie

Intussen bij mij ook met fox

Ik meen me iets te herinneren van een los schot in de uitlaat, ergens gelezen maar weet niet meer waar. Mogelijke oorzaak ?

aangepast door 2.5si
Opvolgende posts samengevoegd. Je kunt voor de overzichtelijkheid beter je eigen posts bewerken dan achter elkaar door posten ...
Link naar reactie

De bron van 'gekke geluiden' vaststellen kan een aardige speurtocht zijn, lastig!

In jouw geval is het voor de diagnose een 'voordeel' dat het geluid zich al vanuit stilstand manifesteert. Veel rammeltjes zijn er alleen bij bepaalde snelheden/toerentallen, dan kan je je in een statische situatie suf zoeken... <_<

Je filmpje suggereert speling op de aandrijflijn, maar hang me daar niet aan op: ik stel een diagnose het liefste 'live'.

De auto met z'n pootjes omhoog en systematisch aandrijflijn en ophanging nalopen, desnoods met een motorstethoscoop (ideaal om héél lokale geluidjes op te sporen), en die 'klop' moet te traceren zijn.

De meest voor de hand liggende -slijtage! - verdachten: kruiskoppeling van de cardanas (prima visueel te inspecteren, gewoon op en neer bewegen), tussenlager van de cardanas (ook daar is speling makkelijk te zien/voelen), kruiskoppelingen van de steekassen, hardyschijf.

De E36/Z3 cardanassen staan bekend om hun slijtage, weet je of die dealer daar naar gekeken heeft?

Mocht het de cardanas zijn, dan kan ik je adviseren de 2ehandsmarkt af te schuimen: een nieuwe is érg aan de prijs. Houd er rekening mee dat handbak/automaat én de verschillende motoriseringen verschillende assen gebruiken...

Wij hadden een 'klonk' bij wegrijden/opschakelen in 1e/2e versnelling, en sinds een cardantransplantatie is het weer lekker rustig!

Link naar reactie

Bedankt allemaal voor de input!

@horus,

Ik heb een bm gezeild op de oosterschelde en dat kon inderdaad behoorlijk klapperen!

@cornelis,

Ik denk zelf dat het niet in de uitlaat kan zitten omdat ik het geluid zelf kan oproepen.

@pimgx en evans,

Ik denk dat jullie op het zelfde probleem doelen. De hardydisc is idd al eens bekeken. Ik weet eigenlijk niet goed of ze bij de dealer naar de cardanas gekeken hebben. Ik ga het morgen direct eens proberen.

Ik zal jullie op de hoogte houden.

aangepast door G.Knulst
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.