Ga naar inhoud

Misfires


wkamphuis

Aanbevolen berichten

Hallo,

Sinds een paar weken heeft mijn Z4 wat moeite met 's ochtends wakker worden.

Bij het accelereren stottert de motor een keer en is er een zachte roffel te horen.

Zo rond de 2000 rpm bij matig gas geven.

Vorig jaar rond dit tijdstip had ik het zelfde probleem maar zover ik mij kan herinneren minder sterk.

Ik heb net een uurtje gereden en het probleem blijft, dus ook bij een warme motor.

Ruud heeft 6 maanden geleden de bougies vervangen en ik heb zelf net 6 nieuwe bobines geplaatst, helaas zonder effect.

De idle zit stabiel rond de 900 rpm, ook bij een koude motor.

Ik heb een PLX Wifi ODB2 scanner maar rev.app meld geen foutcodes.

De auto zelf geeft natuurlijk ook geen waarschuwingslampjes.

Ik heb nog gewoon de OEM luchtfilter dus een vuile MAF is dan toch onwaarschijnlijk ?

Misschien een vuile injector ?

Wat zou het nog meer kunnen zijn ?

Link naar reactie

De MAF/LMM kan natuurlijk altijd de geest geven.

Eerst iig lucht en evt brandstoffilter controleren.

Rare loopproblemen zònder foutcodes duid wel vaak op de lmm imho.

Misschien anders een lek in het inlaatgedeelte (na de lmm, dus valse lucht)?

Hij doet hetzelfde als je de oude bobines weer terugplaatst? (ik vraag het maar ff :lol:)

Waarom had je die eigenlijk vervangen?

Weet je zeker dat je diagnoseapparaatje wel goed werkt (krijg je wel real time data zoals koelvloeistoftemperatuur te zien?)

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

De nieuwe bobines (Bosch) heb ik vanmiddag nog tijdens mijn lunchpauze geplaatst.

Maar tijdens de rit naar huis exact het zelfde probleem als voorheen.

Bobines hoef je toch niet 'in te rijden' neem ik aan...

Ik heb reeds een keer geprobeerd de lmm schoon te maken, heel voorzichtig met wat spiritus en een kwastje.

Maar dat geen positief of negatief effect.

Ik heb laatst nog de motorruimte goed geïnspecteerd maar nergens schuurtjes of barstjes.

Het ziet er allemaal (gelukkig) nog uit als nieuw.

Maar ik zal weekend eens proberen met een spuitbus intake cleaner om lekken op te sporen.

De Kiwi ODB2 geeft perfect (bijna) realtime data.

Alleen weet ik niet wat de normale waarden voor onze auto's zijn.

Dus is het eigenlijk een beetje nutteloos speeltje...

aangepast door wkamphuis
Link naar reactie

Hmm... brandstof filter is wat lastig te controleren omdat deze in de benzine tank zit. Maar ik heb geen problemen met accelereren als ik als op snelheid ben. Hij trekt prima door. Als het de benzine toevoer is dan zou ik dat zeker op snelheid merken... toch?

Het probleem doet zich met name voor in de lage toeren (onder de 2200rpm), bij lage snelheid en lichte acceleratie. Allemaal binnen de bebouwde kom dus. Eenmaal op de snelweg gaat hij als de brandweer, zoals het CJIB mij elke keer aan herinnerd ;-)

Op fora las ik dat foute bobines ongeveer de symptomen gaven die ik had. Het leek mij dus de meest logisch volgende stap na het vervangen van de bougies. Ook is het lekker simpel... 30 sec werk.

Anyway, dit weekend zal ik de MAF toch nog maar eens goed schoonmaken en controleren op vacuüm lekken. Zijn er nog andere zaken die een simpele DIY zoals ik kan uitvoeren? Zo niet dan wordt het een ritje naar Ruud...

Link naar reactie

Bobines hoef je toch niet 'in te rijden' neem ik aan...

Nee dat hoeft idd niet

Ik heb reeds een keer geprobeerd de lmm schoon te maken, heel voorzichtig met wat spiritus en een kwastje.

Maar dat geen positief of negatief effect.

Van alle keren dat ik een defecte lmm heb gehad (niet in de z4 maar 3 of 4x in diesels) heb ik ze geprobeerd schoon te maken (alcohol, remmenreiniger, carburateurreiniger etc), maar mijn ervaring is dus dat dat 0,0 werkt.

De elementjes in de lmm gaan gewoon stuk, vermoedelijk door galvanische corrosie (roest dus). Daar leek het op onder de microscoop.

Het is vervelend dat die dingen zo duur zijn, en dat er voor de z4 eigenlijk geen goedkope namaakversies op ebay te vinden zijn (de europese 330i lmm past helaas niet)

Link naar reactie

Ik heb een klein en heel zacht kwastje gebruikt, geen blokkwast ofzo. Morgen trek ik het hele inlaat traject open en zal ik het controleren.

Voordat ik weer 300/400 euro in dit probleem 'investeer' zal ik ook eens kijken of ik via de odb2 afwijkingen van de MAF kan ontdekken.

Ik zal mij toch maar eens gaan verdiepen in de betekenis van de verschillende sensoren.

Link naar reactie

Het kan ook aan 1 van je nokkenassensoren liggen (je hebt er 3 geloof ik). Ik weet niet of dat een zwak punt is van de m54 motoren, maar vroeger hadden ze sensoren op de krukas die regelmatig stuk gingen. Dat uitte dan in dat ze afsloegen bij stationair.

Misschien moet je op het punt dat je motor slecht loopt even een paar keer goed met het gas spelen. Wellicht schiet ie dan wel in de foutloop met een code als gevolg waar je iets van af zou kunnen leiden.

Je lmm kan waarschijnlijk wel tegen een zacht penseeltje. Maar ze zijn ook niet altijd hetzelfde uitgevoerd (ook niet voor dezelfde auto); de ene fabrikant zet er andere sensoren op die veel meer opengewerkt lijken dan de andere fabrikant. Daar kwam ik achter bij vervangen door een namaakonderdeel.

Het gevoeligste gedeelte is doorgaans de stromingsmeter zelf; dat kan een warme draad zijn (weerstandsmeting) of een koude draad (inductiemeting). Maar die zijn erg aan vuil en corrosie onderhevig. Er bestaan reinigingsmiddelen specifiek voor lmm's, maar die werken imho alleen maar als de sensor vuil/vettig is, niet als er sprake is van corrosie. En vuil/vet krijgen eigenlijk alleen een kans als je luchtfilter niet goed is, of je een olieluchtfilter hebt à la k&n die veel te vet is.

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

De auto heeft een standaard OEM luchtfllter, ook altijd gehad. Dus vuil op de MAF lijkt onwaarschijnlijk maar natuurlijk niet uitgesloten. Corrosie is altijd mogelijk. Morgen gaat de MAF eruit en zal ik 'm eens goed inspecteren.

Stationair loopt hij als een zonnetje met een perfect stabiel toerental. Hierdoor verwacht ik niet dat de vanos het probleem is want dan zou bij stationair ook problemen zichtbaar moeten zijn. Het zit hem puur in het rustig accelereren bij lage snelheden.

Wat betreft nokkenaf of krukas sensoren ga ik even uitzoeken wat de symptomen zijn en of dit te testen is.

Ik heb nooit vol gas gegeven als de problemen zich voordoen. Maar een foutcode zou handig zijn dus ik ga dat wel een keer proberen. Bedank voor de tip!

Link naar reactie

Ook fijn, lmm schoonmaak spul is alleen via het internet verkrijgbaar (Conrad). Reguliere autohandel heeft het blijkbaar niet. Zo maar even bestellen en volgende week nog eens proberen. To be continued dus...

Ik denk niet dat het iets met het gaspedaal te maken heeft. Ik merk het alleen bij accelereren op lage snelheden. Hard of zacht accelereren boven de 80km/u gaat zonder bijwerkingen.

Vorig jaar rond dit tijdstip had ik er ook (in mindere mate) last van. In de lente en zomer weer niets aan de hand. Ik heb sterk het gevoel dat het pas voorkomt bij een temperatuur onder de 7 graden. Vandaag (8-9 graden) was er weer niets aan de hand... Dat moet wel de lmm zijn of toch een lek als plastic krimpt. Of is er nog iets anders wat sterk temperatuur gevoelig is?

Link naar reactie
  • 2 jaren later...

Ik had het voor een langere periode. Heb bougies vervangen en de inspuiters. Kostbaar maar het is verholpen. En ik merk nu ik in Zwitserland woon en hier de euro 98 tank bij merk pompstation tank. Is "alles super"...

Link naar reactie
  • 1 jaar later...

IK heb ook een E85 (automaat) welke bij rustig optrekken soms misfires heeft. toerenteller springt op en neer en ploft wat. bij doortrekken inderdaad nergens last van. een bobine is vervangen. (cilinder 5), gasklep is schoongemaakt, nieuwe bougies erin en nog steeds. Nu worden de injectoren aangepakt, hoop dat dit het euvel is.

 

Zou de LMM ook de oorzaak van dit slechter lopen kunnen zij? Op de momenten dat de wagen geen misfires heeft rijdt hij echt als een zonnetje.  

 

Graag jullie hulp/advies waar mogelijk.  

 

Hartelijk dank.

 

Ben nieuw hier op het forum, zal mij ook even keurig voorstellen wanneer ik het voorsteltopic gevonden heb :)

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.