Ga naar inhoud

Algen; Voorkomen en waardoor komt het?

Guido

Aanbevolen berichten

Hi allemaal,

Aan de topic title is het onderwerp van gesprek al te zien. Ik zag laatst een Z3 rondrijden met superveel algen op het cabrio dak. Daarnaast heb ik algenvorming ook wel eens gezien op andere cabriodakken. Ik heb er zelf geen last van, maar vroeg mij toch af waardoor dit komt en of er veel tegen te doen is (bv. veel schoonmaken ed.). Komt dit doordat de eigenaar van een auto met algen op het dak deze te weinig schoonmaakt of is het een andere kwestie?

Mvg.

Guido

Link naar reactie

lijkt mij simpel!

als je kap vaak nat word en op bepaalde plekken nat blijft bv aan de gedeeltes onderaan of in een vouw dan krijg je alg vorming,ofwel groene aanslag.

ik denk ook dat de nabijheid van bomen of en struiken invloed hebben.

regelmatig schoonmaken is de oplossing.

Link naar reactie

Het was vrijdag te koud èn te donker om te kijken :lol:

Maar wil je algen weghalen, dan heb je iig een borstel nodig. Het borsteltje wat op dat carclean forum te zien is komt bij de action vandaan, want die heb ik ook. :lol:

En ipv een 'extractor' kan je ook zo'n 'industriestofzuiger' gebruiken die je in bouwmarkten kan krijgen. Die kunnen namelijk ook water zuigen als je de zak eruit haalt. Daar zit dan ook een speciaal mondstuk voor bij:

waterzuiger.jpg

De meeste opbouw van algen krijg je op de plekken tussen het dak en de carosserie; dus daar waar de kap niet goed droogt.

Om algen te voorkomen neem ik na het wassen het dak (en die plekken tussen dak en carosserie; goed bereikbaar als het dak half open staat) af met een uitgeknepen (licht vochtige) microvezeldoek. Sowieso was ik mijn dak eigenlijk nooit; het wordt hooguit wat vochtig door het wassen van de rest van de auto.

Maar mijn auto staat binnen, dus absoluut geen last van algen etc.

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

jah en de zon draait vanuit het oosten door het zuiden naar het westen. ( in de wintertijd natuurlijk)

en dan heb je alle ingedienten voor algengroei bij elkaar.

vocht en licht!

maar goed in de plekken waar de boel het langste nat blijft zoals al meerdere keren gezegd tiert de alg.

gewoon af en toe schoonmaken ,en verder geen nieuws.

Link naar reactie

@bmw-z-csi haha ik zag de bmw zzz in gouda.

Ik had nog wat gelezen over impregneren en een middeltje over het dak spuiten zodat net als op in de wax gezettr lak de druppels er afrollen ipv dat het dak echt nat wordt. Op een website dat softtops verkocht zag ik echter dat deze dingen juist worden afgeraden.

Op dat carclean forum staat wel een hele bizarre :P

Maar als t met regelmatig schoonmaken voorkomen wordt dan ben ik gerustgesteld dat het er niet gaat komen:)

aangepast door Guido
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in