Ga naar inhoud

merkwaardig "dashboard-verlichting" probleem

ltjl

Aanbevolen berichten

Beste Z3 techneuten,

Recent viel tijdens een nachtelijkritje mijn dashboard verlichting (tellers, middenconsole) van mijn 98'er 1,8 Z3 uit.Ook de zoemer van de verlichting deed het niet meer (is dat eigenlijk standaard?). Na enig ge-google tipte ik op de dimmer van de lichtschakelaar. Op Ebay kon ik een schakelaar van een E36 Compact op de kop tikken (je hebt ze in 2 uitvoeren met mistlampschakeling "mit NSW" en zonder mistlampschakeling "ohne NSW" ). Helaas bracht deze nieuwe schakelaar geen soelaas, de dashboard verlichting bleef uit. Ondertussen had ik wel op een Duits BMW forum gevonden dat je 2 contacten (ik dacht 5 en 8) kon doorverbinden. Dan kon je de dashboard verlichting niet dimmen, maar brandde ze op volle sterkte. Zo gezegd, zo gedaan. Contactjes doorverbonden, verlichting aan! (ook de zoemer van de verlichting werkte weer) Maar ja...zo hoort het natuurlijk niet. Toen weer een gebruikte schakelaar van een E36 Compact gekocht. Helaas was ook deze "kapot".....wederom geen dashboard verlichting! Van lieverlee toen maar naar de dealer en een nieuwe schakelaar gekocht.......en verdomme....nog geen dashboard verlichting. Wellicht het verkeerde type? (ohne NSW), dus geruild tegen een "mit NSW". En toen brak mijn klomp.....nog altijd geen dashboard verlichting.

Of ik heb een hele verzameling kapotte schakelaars....inclusief een fabrieksnieuwe originele BMW schakelaar van de dealer of.....ik heb een heel ander probleem.

Heeft er iemand iet soortgelijks meegemaakt? Of heeft iemand een idee wat het zou kunnen zijn? Zoals gezegd. De "gemodificeerde" schakelaar met contacten doorverbonden (daar is de dimmer niet meer actief) doet het prima, dus met werkende maar niet dimbare dashboard verlichting, maar ja....zo hoort 't niet, dus...

Iemand enig idee?

Groetjes en alvast bedankt,

LTJL (Leon)

Link naar reactie

Heb je gekeken of er geen zekering/relais stuk is...?

Ik heb zelf tijdens de Ardennenrit een dergelijk probleem gehad, maar toen zat er 'iets' tussen de schakelaar (dat chromen trekding).

Hierdoor kreeg ik mijn lichten niet meer uit.

Heb dat ding gedemonteerd het blokkerende voorwerpje eruit gehaald en alles weer netjes teruggeplaatst.

Link naar reactie

Leon, als ik kijk in het schema van de Z3 bj. 98, dan denk ik dat je 5 en 6 hebt doorverbonden, dan klopt het nl. dat de binnenverlichting volop brandt.

Is tevens het bewijs dat er toen geen zekering defect was. Met een ohm meter meten tussen punt 5 en 6 van een uitgebouwde schakelaar, dus zonder aangesloten draden zou met uitgetrokken knop een bepaalde waarde moeten geven, bij het draaien van de knop moet deze verlopen.

Als dit goed is zul je op de aangesloten schakelaar de punten (5 en 6) moeten meten t.o.v. de nul/massa. 5 moet een 12V geven, 6 een variabele spanning bij het draaien van de knop.

Succes met het zoeken!

Link naar reactie

Wist niet dat aan de verlichtingsknop draaien de dachboardverlichting kon dimmen,dus ben dit even gaan proberen en.....inderdaad het werkte,maar na 2 keer draaien zit de knop nu moervast. :(

Link naar reactie

CorvH,

Bedankt voor de tip, dat ga ik eens checken!!! De zekeringen heb ik gecheckt, maar voor zover ik kon zien heeft de dashboard verlichting geen eigen zekering

Zodra ik erachter ben wat het is zal ik het posten.

Groeten,

Link naar reactie

Nou !!!! Na een hele avond (en een flink gedeelte van de nacht) gezocht en gefreubelt te hebben, heb ik het gevonden. Het probleem zat 'm in een kortsluiting in de kabel welke naar de kofferklep loopt (raar maar waar). Hierdoor is de dimmer (potentiometer) doorgebrand. Vandaar dat alle dimmers welke ik probeerde het niet deden (ze zijn allemaal doorgebrand). Na de kabel gerepareerd te hebben, heb ik de dimmer gerepareerd. Dankzij de link van het Duitse Zroadster-forum. :http://www.zroadster.com/forum/index.php?threads/reparatur-lichtschalter-dimmer.37110/

• Like 1
Link naar reactie
  • Administrator

Gelukkig maar dat je het gevonden hebt.

Weer een probleem dat voortaan mbv het forum opgelost kan worden

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.