Ga naar inhoud

Contactsleutel / cylinderslot gaat in de fout


evz3

Aanbevolen berichten

Deze avond overkwam mij iets totaal nieuws.

Het contactslot van de Z3 liep iets stroever dan normaal, toch ging deze nejes van stand 1, naar 2, tot aan 3e waarnaa mn (elektrische) autootje klaar was om te rijden.. Even uit de garage gereden om wat makkelijker de spullen in te kunnen laden. (Bezig met verhuizen)

Draai ik de sleutel van stand 2 naar 0, voel ik dat er iets mis gaat.. De beweging ging zonder weerstand en voordat ik het door had, zat ik met de sleutel in mn hand stom verbaasd te kijken hoe het contact slot in stand 2 bleef staan met de sleutel er uit!

Eerste gedachtem Oei!!? Doem scenario's van moeten vervangen van de complete slot/stuur inrichting gingen even door mn hoofd.

Ook was het vrij irritant om het voertuig niet af te kunnen schakelen. Dat heb ik weten op te lossen door in mijn geval een aantal beveiliging actief te laten worden waardoor het Hoogsspannings gedeelte afsloot, om vervolgens de 12V accu te ontkoppelen.

Na onderzoek in de BMW service handleiding kwam ik er achter dat het cylinder slot verwijderd kan worden door de sleutel in de stand accesoires te draaien en een stugge draad in een hiervoor bedoelde opening naast die van de sleutel te steken... Echter was het met geen mogelijkheid de sleutel nog rond te draaien.

Dat ging niet werken.

Een beetje baldadig ging ik los schroeven wat er los te schroeven viel, 2 schroefjes bij het stuurslot, verborgen onder een rode laag verf (ook genoemd in het BMW service boek door Benley pub.) er uit gedraaid, kwam het contactslot, welke de elektrische schakelaar bevat vrij van het stuur. In het aluminium frame van het stuur & slot stak een as uit welke de schakelaar bediend bij het draaien van de sleutel. Baldadig was ik al en besloot deze as terug te draaien met een knijp tang terug naar de stand 0 zonder de sleutel te gebruiken...

Gelukt!!! De as viel terug in het aluminium frame, en de sleutel werkt weer zoals het moet.

Uiteraard is er iets niet lekker, ik ga op zoek naar een nieuw cylinder slot. Maar ik hoop dat mn ervaring ellende kan voorkomen voor mensen die op pad zijn met hun Z3.

Benodigd gereedschap. Schroevendraaier plat : tbv schroefjes onder stuur/slot welke verborgen zitten achter de verf.

Knijptang of erg sterke vingers :-) om de as terug te draaien. Uiteraard moet ook de onderste plastic kap van het stuurkolom verwijderd worden.

Zo, mn avond planning verpest, maar de Z3 rijdt weer met de vrije keuze om deze af te kunnen schakelen.

Groeten,

Steven.

Link naar reactie
  • Reacties 3
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Populaire dagen

Beste reacties in dit topic

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.