Ga naar inhoud

Vervangen koppeling


Evelien

Aanbevolen berichten

Heeft iemand enig idee wanneer (km stand) de koppeling van een Z3 aan vervanging toe is?

Ik kan natuurlijk afwachten dat de koppeling versleten is, maar liever ben ik dit voor.

Ik heb gezocht op het forum, maar kon geen topic hierover vinden.

Bedankt alvast.

Groetjes Evelien

Link naar reactie

Dit hangt af van de rijstijl / wegen soort dat gereden wordt. Als je altijd op de snelweg zit ipv in de stad dan kan dat factoren schelen. Een collega van mij heeft ooit een koppeling van een V70 vervangen bij 500dkm (2e eigennaar vanaf 140dkm). Terwijl de meesten op 200-250dkm zitten voor het vervangen.

Preventief onderhoud kan zonde zijn , zeker met iets als een koppeling. Als deze slecht wordt merk je aan doorslippen bij 'volgas'. Je hebt een 1.9? dan zou je kunnen proberen in de 4e of 5e versnelling tijdens volgas de koppeling even in te trappen zodat de toeren omhoog schieten om vervolgens direct het koppelingspedaal los te laten. Zakken*1 de toeren abrupt: Perfect. zakken de toeren niet of matig, dan direct stoppen met het experiment en de koppeling / drukgroep vervangen ;)

*1 toeren terug (+ een beetje) naar waarde voordat het koppelingspedaal bediend werd

aangepast door evz3
Link naar reactie

Zet hem gewoon in 2e versnelling druk de rem in en laat de koppeling langzaam opkomen, als de motor stilvalt heb je nog een goede koppeling.

Kan het koppelingspedaal volledig opkomen zonder dat de motor stilvalt dan is ze aan vervanging toe.

Link naar reactie

Ik heb mijn koppeling vervangen op 140.000 km, niet dat hij erg kapot was, maar de drukgroep gaf problemen en als de boel dan toch open ligt, dan kan je de platen net zo goed vervangen. Nu dat was dus een echte verbetering. De truc met de 2de versnelling is overigens de enige en beste methode....

Sterkte met uitproberen.....

Link naar reactie
  • 4 weken later...

beste evelien,vanwaar deze vragen.

heeft iemand je iets wijsgemaakt?

de meeste koppelingen (mits de boel normaal gebruikt word)gaan zomaar 2 ton mee als de auto normaal rijd en je geen vreemde dingen merkt aan de koppeling zou ik me er niet druk om maken.

  • Like 1
Link naar reactie

Evelien,

Ga er maar vanuit dat je merkt wanneer de koppeling doorslipt, de test die je gedaan hebt is voldoende.

En de rubberlucht is je koppeling, wanneer je de test te vaak uitvoert is hij wel eerder versleten of nog erger verbrand.

Link naar reactie

Hee Cor,

Ik laat het bij deze test. Als de koppeling inderdaad 2 ton meegaat heb ik nog even te gaan.

Dat verbrandde rubber is toch ook niks :-)

Groetjes Evelien

Evelien,

Ga er maar vanuit dat je merkt wanneer de koppeling doorslipt, de test die je gedaan hebt is voldoende.

En de rubberlucht is je koppeling, wanneer je de test te vaak uitvoert is hij wel eerder versleten of nog erger verbrand.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.