Ga naar inhoud

Wat heb je onlangs nog voor je (Z)ZZZ gekocht?


IvoZ3

Aanbevolen berichten

Op 13-1-2019 om 22:30 zei Horus:

@GuidoK, Ik heb dat in mijn ogen goed bekeken; maar de hydraulische spanner moet op een gelijk vlak gemonteerd worden, en ook als dat goed zou komen, zou de rol niet in lijn komen met de poelies. Ik hoor graag wat ik hier anders had kunnen doen. Ben inmiddels wel blij met de mechanische (veer) spanner zoals die er origineel ook op zat.

Maar Guido ik hoop niet de laatste te zijn die hier aan sleutelt. Als je aanwijzingen hebt lijkt me dat te gek👍.

 

Ik heb even wat fotos gemaakt; het is maar goed dat ik veel oude onderdelen niet weggooi.

 

Zo zit de oude mechanische spanner gemonteerd op het OEM oliefilterhuis:

 

image03.thumb.jpg.2cd916710277ee9db4cbbc2860b1792b.jpg

image04.thumb.jpg.0e7fdaf464b91c7c3e4610926111da0c.jpg

 

 

Zo zit de hydraulische spanner op het oliefilterhuis gemonteerd; het past dus prima (moet ook wel, aangezien ikzelf er al jaren mee rondrij :wink:)

 

image01.thumb.jpg.e418fe981b18adaf14f52cf6f1a616a5.jpg

 

 

image02.thumb.jpg.a53d4d13961d59d089ab40a3fab41085.jpg

 

Ze z4m/m3 is standaard met deze hydraulische spanner uitgerust, dus ik denk dat het een upgrade is tov de mechanische spanner. Maar ze zijn dus gewoon 100% uitwisselbaar.

Bij BMW is de spanner vrij prijzig (ruim 200 euro), maar je kan 'm ook bij autoonderdelen24 krijgen van INA (dus OEM) voor rond de 40 euro.

Ik heb er in mijn voorsteltopic ook uitgebreid geschreven over deze upgrade:

en

 

Dus de informatie betreffende hoe en wat stond al op het forum :wink:

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Oei, @GuidoK, ik heb dus weer niet ver genoeg gezocht. Jij hebt ook het oliefilterhuis gedemonteerd. Dat geeft een veel beter beeld. Ik heb uitsluitend de spanner zelf en het daarboven liggende wiel uitgebouwd. Kon er zo net bij. Volgens TIS zou ook de fan en het framedeel wat voor het blok zit gedemonteerd moeten worden. De positionering en bevestiging van de hydraulische spanner is dus anders; daar heb ik niet op gelet. Ik kreeg de "Gates" hydraulische spanner overigens geleverd zonder wiel; moest klaarblijkelijk apart besteld worden.

Heb nu dus de originele INA mechanische spanner ingebouwd, die overigens compleet met wiel werd geleverd. Moet zeggen dat het gedemonteerde exemplaar m.i.  na een kleine 160 k nog in knappe conditie was; het wiel liep nog netjes zonder bijgeluid / overmatige speling; de veer is dus wat lastiger te controleren. Nieuwe er op dus.

Link naar reactie

Ik heb idd het oliefilterhuis effe verwijderd om zo wat duidelijkere fotos voor je te kunnen maken. Daardoor kwam mijn reactie ook een beetje laat :default_hypocritesmiley:

 

Als je aan de multiriem werkt moet je idd de fan ff demonteren.

Das 5 minuutjes werk.

Plastic sierplaat aan de bovenkant weghalen en je trekt de fan er zo uit.

Het verstevigingsframe moet je laten zitten. Das een halve dag of meer werk en is niet nodig.

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Cruise control unit. Aangezien mijn Z4 is geleverd zonder CC deze unit gekocht bij Schmiedmann. Op basis van mijn VIN nummer zijn zij van mening dat dit geïnstalleerd kan worden en zou moeten werken. Nu maar hopen dat dit zo is. Ruud gaat er binnenkort mee aan de slag.

 

236085740_cruisecontrol.thumb.jpg.c16b978e8b5da37f06c82dcf0f53984e.jpg

Link naar reactie

Ik wist niet eens dat er e89's bestonden zonder cruise control. Maar dan heb je ook geen mooie aanduiding in je snelheidsmeter toch. Of is dit een e85 ? Schiet mij maar lek....

Link naar reactie

Schiet je niet lek hoor.😁😁   Je hebt gelijk. Dan moet er een ander (nieuw) instrument cluster in mijn E89. Maar in het onderste middendeel tussen de meters komt volgens zeggen wel een melding, dat de CC aan staat. Voor mij voldoende, want mijn rijstijl is net echt CC-like. Dus zal ik de CC  niet echt vaak gebruiken. Maar af en toe is het wel handig op weggedeelten met bijvoorbeeld traject-controle.

Link naar reactie
  • Administrator

^^ Ja, dat is echt iets om op te letten bij een geimporteerde E89. In Duitsland bijvoorbeeld is cc een minder standaard optie dan hier. Opmerkelijk, maar waar.

Link naar reactie
1 uur geleden zei 2.5si:

^^ Ja, dat is echt iets om op te letten bij een geïmporteerde E89.

 

Maar het was te verleidelijk om een 3.5i in Havana lakkleur en 7-traps automaat voor die vraagprijs te laten staan 😂 Gebruik de CC maar weinig. Vond de eerder getoonde onderdelen voor achteraf inbouw bij Schmiedmann voor nog geen € 250,00 incl verzendkosten uit Denemarken. Ik hoop dat het gaat werken, maar heb er wel vertrouwen in. Aan Ruud zal het niet liggen.

Link naar reactie
  • Administrator

Ja, dat begrijp ik en dan is het dus een goede keuze. Maar wat ik bedoelde is dat mensen er - zoals Theo - van uitgaan dat cc 100% standaard uitrusting is, ook bij importauto's. En dat is dus helaas niet zo...

Link naar reactie

Je hebt helemaal gelijk. Maar onze Z4's hebben wel meer zaken die je als optie kan/moet mee bestellen. CC is daar één van. En ja, Duitsers zijn blijkbaar niet altijd in een CC geïnteresseerd. Dus je opmerking om daar op te letten bij een import auto is zeker op zijn plaats.

Link naar reactie

De mijne komt uit duitsland en ja het zat in de optie lijst dus zat er wel in. Ik gebruik hem overigens ook niet zoveel, eigenlijk om traject controles te overleven. In mijn ex z3 M coupe, wel een standaard nederlandse zat het niet en heb ik het later door ruud laten inbouwen. Als je hem gebruikte zag je overigens ook niets.

 

In de e89 zie je inderdaad in je middenschermpje een keurige aanduiding met de gekozen snelheid en een groen streepje in je snelheidsmeter. Knal je hem eruit dan wordt dat streepje oranje en niets in je middenscherm, nog een keer afzetten dan verdwijnt ook dat streepje. Of opnieuw aanzetten pakt die in eerste instantie de gekozen snelheid terug. Werkt ook in twee stappen. Kleine stapje 1 km omhoog, doordrukken naar het afgeronde getal op 10 factor.

 

in mijn daily gebruik ik de cc wel veel En daarom miste ik hem behoorlijk in mijn z3......en zat tie gelukkig standaard in de e89.

Link naar reactie

Bedankt voor de reacties op mijn CC verhaal. Geeft me weer meer vertrouwen, dat het zou kunnen gaan werken. En ook hoe de CC te bedienen.  Woensdag gaat Ruud (Roodkapje) er mee aan de slag.  Afwachten of het allemaal past en ook gaat werken. Ik houd jullie op de hoogte.

Link naar reactie
6 uur geleden zei Horus:

Oei, dat ziet er goed uit! Ben nog nieuwsgierig naar de alu (?) binnenkant met die 'hobbels' er op. Zie ik het goed dat de schijf daar op vast zit?

Is een soort floating-disc constructie met inderdaad een aluminium binnenkant. Scheelt ruim een kilo per schijf waarmee deze 325mm schijven niet veel zwaarder zijn als de 300mm die ik origineel gebruik. 

Link naar reactie

 

Op 6-2-2019 om 18:42 zei JanG:

 Bilstein B6 voor en achter  

 

Ben benieuwd naar je ervaringen als je ze hebt ingebouwd. Ik moet binnenkort ook iets.

aangepast door PVe
Link naar reactie
Op 13-2-2019 om 10:53 zei PVe:

 

 

Ben benieuwd naar je ervaringen als je ze hebt ingebouwd. Ik moet binnenkort ook iets.

 

Na montage een klein stukje gereden met de nieuwe Bilstein B6 

eerste indruk is veel stabieler en een stuk stugger dan origineel.

  • Like 1
Link naar reactie

Een nieuwe Thermostaat laten monteren.

Preventief een olie wissel gedaan + filters, gele sludge is nu weer zo goed als weg!

Volgende week een maandag 2x Goodyear F1 Assymetric 3 banden laten monteren op de zomer velgen!

 

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.