Ga naar inhoud

Z3 lsd differentielen. Type 168 en 188?


Wouter1981

Aanbevolen berichten

hoi,

ik ben op zoek naar een type 188 LSD differentieel en het is mij opgevallen dat (volgens real oem) de Z3 met lichter motoren normaal een open 168 type diff hebben, maar sommige ook een 188 type met 25% sper. Kan iemand dit bevestigen want dit opent wel wat perspectieven voor mij ;-)

http://bmwfans.info/...ear_axle_drive/

http://bmwfans.info/...ear_axle_drive/

MVG

Wouter

aangepast door Wouter1981
Link naar reactie
  • Reacties 25
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Je kan nu hij zo mooi open ligt heel makkelijk even de speling op het pinion/kroonwiel meten met een meetklokje/statiefje ;) (als je dat niet hebt: kost minder dan 30 euro bij bijv. hogetex)

Link naar reactie

ik heb mijn diff hier gevonden:

http://transmissies.eu/

pas wel op, in principe verkopen ze niet aan particulieren. Ze hebben te veel problemen gehad met particulieren die weinig van auto's kennen en daar iedere week stonden om stukken "te proberen".

Guidok, heb je soms een link hoe je die speling moet meten? Dat heeft waarschijnlijk een goede indicatie hoe goed het differentieel is.

Link naar reactie

In mijn voorsteltopic staat ergens bij de inbouw van het quaife lsd wel wat fototjes en een filmpje hoe ik dat gemeten heb:

http://www.z3forum.n...aus-der-heimat/

Ik heb daar zelf een zwenktastertje gebruikt (zijn ietsje duurder dan een standaard klok), maar een standaard meetklok kan je ook wel op een tand van het tandwiel plaatsen.

Ook in TIS staat het nodige over meten, maar ook over blauwen van het kroonwiel (om het loopvlak te analyseren etc).

De speling (backlash) voor de e36 bedraagt volgens TIS 0,06 - 0,14mm.

Als je met de speling heel erg richting die 0,14 gaat, of heel erg richting 0,06, dan doe je er wellicht verstandig aan om het kroonwiel te blauwen (insmeren met drukinkt) en dan te bekijken hoe de indrukking/aftekening van je pinion is (wellicht is je dif dan ooit uit elkaar gehaald en niet goed geshimd). Die indrukking/aftekening moet op het midden van de tanden dan afleesbaar zijn.

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Dus uit bovenstaande gegevens denk ik te mogen besluiten dat een 1.8 M42 motor het zelfde diff heeft als een 2.0 M52.

niet noodzakelijk. Over de M42 vind 'k geen gegevens, maar een M53 heeft zowiezo een type 168, of er nu een sper of niet op zit. Eenvoudigst is te kijken naar het differentieel deksel. Als dit met 6 bouten vast zit: type 168, 8 bouten, type 188

gr

W

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Juist iets leuks voor gehadbij BMW. Ik had nog olie nodig voor mijn diff en wou erom gaan bij een dealer voor het gemak. Eerst konden ze me niet helpen, omdat ik hen moest zeggen welke olie ik wou. Zelfs met het type diff, jaartal konden ze me niet helpen. De olie zelf opgezocht (ik heb zelfs de naam die BMW zelf voorsteld gevonden) konden ze me ook nog niet helpen! Na wat aandringen zijn ze naar de garage gegaan. 20 minuten later komt hij terug met 4 flesjes van 500ml. Dat is dan 193€!!!! 193€ voor 2 liter olie! Heb daar voor mooi bedankt. Heb zelf wat online ziten zoeken en heb deze gevonden:

http://www.olietekoo...lie/product/189

voor 40€ komen ze die aan mijn deur brengen. Dat de BMW dealer wat duurder is kan 'k begrijpen, maar 5x?

Nu ben ik curieus, wat gebruiken jullie hier voor slipdifferentielen en iemand al ervaring met olietekoop.nl?

gr

Link naar reactie

Ik gebruik andere olie maar ik heb ook een ander soort LSD (torsen).

Die castrol syntrax is volgens mij de goede/beste olie voor jouw type diff (platendiff).

Wel apart dat de bmw dealer je überhaupt in 1e instantie niet kon helpen. Een goede garage zou aan een half woord genoeg moeten hebben imho anders weten ze zelf niet wat ze verkopen en dan zou ik sowieso al weg zijn. En die prijs is natuurlijk helemaal absurd. Sowieso 'hoeft' een dealer niet duurder te zijn, aangezien olietekoop natuurlijk ook gewoon winst maakt. Dan kan je zeggen dat dat een 'internetwinkel' is met minder advertentie/vestigingskosten etc dan een normale winkel, maar het onderdelenmagazijn van een dealer is in dat oogpunt helemaal geen winkel.

Zo zie je maar dat het loont om rond te kijken.

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Ik gebruik andere olie maar ik heb ook een ander soort LSD (torsen).

Die castrol syntrax is volgens mij de goede/beste olie voor jouw type diff (platendiff).

Wel apart dat de bmw dealer je überhaupt in 1e instantie niet kon helpen. Een goede garage zou aan een half woord genoeg moeten hebben imho anders weten ze zelf niet wat ze verkopen en dan zou ik sowieso al weg zijn. En die prijs is natuurlijk helemaal absurd.

Zo zie je maar dat het loont om rond te kijken.

Ben je zeker dat ik een platen diff heb? Ik dacht dat z3 allemaal Torsen hadden, behalve de Z3M en Mcoupe?

Link naar reactie

Volgens mij hebben ze allemaal een platendiff (al heb je daar ook meer soorten in, maar de lockup gebeurt met een platenkoppeling), maar jij hebt je diff ingebouwd dus jij zou het moeten weten :lol:

Ik lees altijd dingen over 25% sper etc, en dat is volgens mij met torsen helemaal niet mogelijk (die stuurt kracht ipv dattie slip regelt).

Een torsendif moet je doorgaans smeren met standaard tandwielolie, dus 75w90 of 80w90.

Een platendiff gebruikt andere olie, o.a. omdat die heet wordt/kan worden

Je behuizing van het diff ziet er iig wel uit alsof het een platendiff zou zijn (al zie ik de platen zelf niet zitten).

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Inderdaad, de jouwe lijkt mij ook de middelste, maar de volgorde van die foto's is: Open, platen (clutch), torsen (torsen T2 in dit geval). (zo staan de bijschriften ook ;))

Een Torsen differentieel (T1 en T2 iig) kan je herkennen aan de vele wormwielen binnenin (wokkelvormige tandwielen). Vandaar ook de bijnaam 'wokkelsper'

Een Torsen T3 heeft een planetair stelsel, maar de meeste wokkelsperdifs zijn miniem afwijkende varianten van de Torsen T1 en (met name) T2. (Torsen zelf is een merk en gepatenteerd product, dus overigen fabrikanten hebben kleine variaties daarop)

Voor zover ik weet heeft bmw nog nooit een torsendif (af fabriek) toegepast terwijl merken als o.a. subaru, audi en ferrari bijna niet anders doen als ze een lsd hanteren.

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Inderdaad, de jouwe lijkt mij ook de middelste, maar de volgorde van die foto's is: Open, platen (clutch), torsen (torsen T2 in dit geval). (zo staan de bijschriften ook ;))

Een Torsen differentieel (T1 en T2 iig) kan je herkennen aan de vele wormwielen binnenin (wokkelvormige tandwielen). Vandaar ook de bijnaam 'wokkelsper'

Een Torsen T3 heeft een planetair stelsel, maar de meeste wokkelsperdifs zijn miniem afwijkende varianten van de Torsen T1 en (met name) T2. (Torsen zelf is een merk en gepatenteerd product, dus overigen fabrikanten hebben kleine variaties daarop)

Voor zover ik weet heeft bmw nog nooit een torsendif (af fabriek) toegepast terwijl merken als o.a. subaru, audi en ferrari bijna niet anders doen als ze een lsd hanteren.

Ik vrees dat ik je toch zal moeten tegenspreken. ik heb nog wat extra close ups gemaakt en denk toch wormwielen te zien.

dif4.jpg

dif3.jpg

dif5.jpg

en volgens deze link gebruikt BMW een torsen in Z3's behalve een M, wat zou kloppen aangezien deze uit een Z3 2.0 komt.

http://www.koalamotorsport.com/performance_final_drives.asp

Als dit klopt dan hoef ik die speciale olie niet zeker? Maar ze kan vermoedelijk geen kwaad ook.

gr

W

Link naar reactie

Volgens die link gebruikt bmw een torsen in ènkele versies van de z3 (en in alle andere bmw's met lsd platendifs):

BMW used a Torsen brand differential in some Z3 models

Maar het lijken inderdaad wormwielen.

TIS (dus het officiele bmw werkplaatshandboek) zegt iig voor de differentielen van een z3 met m52TU motor (dus ook de 2 liter) de volgende demontageinstructie:

Type K dif:

http://tis.spaghetti...view.pl?2/08/56

Type M dif:

http://tis.spaghetti...view.pl?2/08/69

Op die plaatjes zijn duidelijk platendifferentielen te zien.

Het is raar dat TIS helemaal geen instructies heeft voor een torsendif; erg slordig gezien zie die (welliswaar in hele kleine mate) kennelijk toch af fabriek hebben toegepast.

Op dit forum is hetzelfde dif als jij hebt te zien:

http://forums.bimmer...d.php?t=1763906

Die komt uit een z3 3.0 (m54); ook een torsen.

En ook dat klopt niet met TIS. Die stelt gewoon een platendif voor met 25% sper.

Sowieso past de spec 25% sper niet bij een torsen omdat die zo niet werkt.. Die werkt gewoon tot 100% (of sterker nog, die spert helemaal niet, hij stuurt gewoon de kracht naar het wiel met grip)

Wat ook raar is, is dat in die eerdere link beweerd wordt dat àlle z3's òf een torsen diff hebben, òf een platen LSD (althans, 1 user denkt dat):

All Z3's came with either Torsen diffs or LSD 's.

Maar in TIS is bij een normaal diff van een z3 (dus niet het lsd) ook gewoon een normaal open diff te zien en geen torsen.

Dus wat nou klopt.... Ik weet het niet :lol:. In een z4 3.0i zit iig standaard een open dif; dat is het enige wat ik weet ;)

Maar goed, qua olie zou ik het niet weten. Mijn torsen lsd (van quaife) moest ik met gewone olie (75w90) vullen. Op zich logisch aangezien hier alleen maar tandwielen in zitten en geen frictieplaten die warmte kunnen ontwikkelen. 75w140 blijft bij stijgende temperatuur langer dik; maar of dat kwaad kan....

Castrol zegt zelf dat het ook in conventioneel spul kan dus zal het wel zo'n vaart niet lopen. Volgens mij zit er in een diff geen bepaalde kritieke temperatuur wanneer de olie dun moet worden (eerder andersom; het mag niet dun worden), dus zou ik het spul gewoon laten zitten.

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

De olie laten zitten is geen optie, ik heb dit eruit gehaald om deze eens deftig te bekijken of er geen stukje in zaten. Je kunt veel zien aan de olie ;-)

Ik heb ondertussen de castrol Syntrax besteld. Overal waar ik kijk wordt deze aanbevolen voor de Z3 diffs en zelfs als deze niet nodig is voor een torsen, kan ik me niet voorstellen dat mijn diff erdoor zou kapot draaien. Enkel betaal ik dan wat teveel maar aangezien het de bedrijfswagen is,... ;-)

Inderdaad wel "slordig" dat de TIS (dit is nieuw voor mij, heel handig, bedankt!!) enkel over een platensper spreekt. Heb vanalles zitten zoeken van boeken technische gevevens, user manuals,... nergens iets te vinden over een torsen. Het lijkt bijna alsof BMW dit verzwijgt...

gr

W

Link naar reactie

De olie laten zitten is geen optie, ik heb dit eruit gehaald om deze eens deftig te bekijken of er geen stukje in zaten.

Ik bedoelde de bestelde olie in je torsen diff te gooien ;)

75W90 voor niet sper en 75W140 voor sper.Zo eenvoudig is dat. :)

Nee, zo eenvoudig is dat niet.

Een Torsen diff is wèl een lsd, maar daar hoeft -volgens bepaalde fabrikanten althans- geen 75w140 in.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.