Ga naar inhoud

Wel of geen hardtop?

MissesPeach

Aanbevolen berichten

Op het forum zag ik vandaag wat foto's voorbij komen van hardtops. Fraai!

Zelf heb ik hier niet zoveel mee. Ik ben een groot fan van het stoffe kapje van mijn BMW Z3 :)

Het liefst rijd ik alle dagen met een open kapje! Ik vind een hardtop dan ook minder handig. Als die erop zit is het geen echte cabrio meer!

Op mooie herfst, winter en lentedagen kunnen mooie cabriodagen zijn. En je weet nooit wanneer die dagen zich voordoen! Heerlijk toch? Opeens, minden in de winter, een strakblauwe lucht, een stralende zon, na dagen binnen zitten lekker naar buiten met de kap open en genieten.

Wat vinden jullie? Wel of geen hardtop?

(Ik ben nieuw op dit forum, dus alvast excuses als ik nu één of ander taboe heb aangesneden :P)

Link naar reactie
  • Reacties 30
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

ik heb vanaf november tot en met maart de hardtop op mijn Z3 zitten, omdat ik niet het risico wil lopen, dat door een grote pak sneeuw mijn stoffenkap bezwijkt, onder deze sneeuwlaag, want mijn Z3 staat altijd buiten, en de stoffenkap blijft dan ook mooi droog, zodat ik in het voorjaar weer kan genieten van mijn cabrio met een mooie stoffenkap er op :cold:

aangepast door wilhelmus
Link naar reactie

Dat is inderdaad een interessante kwestie. Wat is de invloed van het weer op een stoffen kap? Mijn Z3 staat ook het hele jaar buiten, de afgelopen winter onder sneeuw en ijs en dat lijkt goed te gaan. Dit jaar wil ik nog wel een hoes aanschaffen om de kap te beschermen.

Link naar reactie

Met onze ZZZ in de garage heb ik de noodzaak van een hardtop nooit gevoeld, maar dat heet geloof ik een luxeprobleem...

De stoel- en interieurverwarming heeft 'm snel genoeg op temperatuur, dus aan comfort tijdens het rijden ontbreekt het niet.

's Winters is de achterruit van de softtop een beruchte zwakke plek: die wordt scheurgevoelig bij temperaturen rond en vooral onder het nulpunt... Iets tè spontaan op een mooie winterse dag je kap open of dicht doen kan einde oefening voor het ruitje betekenen, en 's ochtends schoonkrabben is evenmin een optie. Maar met een beetje beleid valt daar wel mee te leven... :)

Link naar reactie

Dan is het dus geen probleem om ermee te rijden (open of dicht) wanneer het boven het vriespunt is :) Sowieso, ik doe het wel eens, maar eerlijk gezegd is rijden met de kap open vanaf 10 graden of warmer toch het meest comfortabel :) Boven de 25 graden vind ik het eigenlijk aan de warm kant, je zit dan een beetje weg te branden in een warme auto (ook met airco).

Perfecte cabrio omstandigheden zijn dus wat mij betreft 20-25 graden, zonnetje met wat wolkjes :)

aangepast door Ronlittle
FQVWD
Link naar reactie

Als je je auto s'winters buiten laat staan (dus niet onder een carport) zou ik er altijd een hardtop op plaatsen.

Op een gegeven moment wordt het zo koud en vochtig dat de stof niet meer goed de kans krijgt om te drogen (zeker bij de naden), en dat volgens mij niet zo goed.

En uiteraard nooit onder een boom zetten (zeker niet met softtop)

Link naar reactie
  • Administrator

Haha, maar ik snap je wel als hij heel de winter buiten staat, dan zou mijn voorkeur zeker naar een hardop gaan.

Link naar reactie

Voor mij ook geen hardtop, ten eerste omdat ik de Z3 met hardtop niet mooi vind en omdat op de meeste cabrio's geen hardtop te verkrijgen is,dus zal het wel niet echt nodig zijn.

En ten tweede is het onhandig als je op een mooie winterdag het dak wil openen. :)

Link naar reactie

ik heb ook geen hardtop, heb er wel naar zitten kijken, ik weet het ook niet zo onmiddellijk mede door de hier eerder genoemde zaken en als ik dan bedenk dat onze zzz uit duitsland komt en daar ook buiten gestaan heeft veronderstel ik dat de softtop er toch wel tegen moet kunnen

en hopen dat de winter niet te streng wordt :sleep:

Link naar reactie

ook voor mij is 'n hardtop geen optie.......ook ik wil wanneer t maar ff kan uit mn dak kunnen gaan zomer en winter :lol:

vind n z3 met hardtop ook niet mooi,bij n z4 vind ik dat overigens minder storend.

ik rij nu 10 jaar dagelijks met n softop,voor de z3 n megane die ik ruim 6 jaar heb gehad en heb er geen nadelige gevolgen van ondervonden ook nog nooit de softop speciaal behandeld,altijd gewoon met de hele auto meegewassen en verder niets.

wel staat hij thuis onder n carpoort :petje:

Link naar reactie

Heb geen hardtop (helaas) en heb de afgelopen 3 winters doorgereden (dagelijks). Moet eerlijk toegeven dat je softtop dan wel te lijden heeft.

Het is niet zo dat het dak door gaat hangen door sneeuw, maar slijtage zie je op de punten waar het frame zit en de kap wordt wat grijzig.

Nu in de zomer slaat deze wat groen uit, maar dat kan komen omdat ik onder bomen moet parkeren (geen garage/carport/eigen parkeerplaats).

Als je de ruimte hebt om je hardtop zomers ergens te stallen dan zou ik de aanschaf van een hard dak zeker overwegen (mooie Hamannkap bijvoorbeeld...)

Hamann_hardtop.jpg

ps iemand die een schoonmaakmiddel voor het dak aan kan raden? Groene zeep werkt niet meer

Link naar reactie

Ze verkopen nog meer softtops en repareren ze ook, dus in die gedachtenstroom gooien ze hun eigen glazen in.

Ik denk dat ze zelf liever gewoon goede raad geven. Das meestal beter voor de handel aangezien je dan ook de klanten houdt die je zo moeilijk hebt verworven....

Link naar reactie

Ik heb een tussenoplossing een hardtop met een electrisch schuif/ kanteldak erin, ja dat kan dus echt!

Dit is echt top, in de winter toch meer comfort en als het te warm wordt gaat het schuifdak open.

Deze hardtop gaat er gelijk met de winterbanden op dus ongeveer van november tot april.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.