Ga naar inhoud

Leedvermaak is ook vermaak: Pims roestige kater


pimgmx

Aanbevolen berichten

Op 19-10-2019 om 17:13, pimgmx zei:

...begint het echte werk, dan gaan ze de liggende vlakken kaal halen...

Er is íets meer gebeurd dan dat, afgelopen week...

 

De carrossier was niet gelukkig met de fabriekskwaliteit lak op de staande delen en besloot daarom de in-één-keer-goed-route te nemen: álle lak eraf!

 

Een goede beslissing, anders was het speldeknopgaatje midden op het linker deurpaneel pas boven water gekomen als het verder was gegroeid... 😬

En dat was vooralsnog de enige roestverrassing: de rotte plek linksonder de voorruit bleek veel kleiner te zijn dan gevreesd en behalve wat steenslagroest op de rand van de motorkap is er vooralsnog niets gevonden.

 

De achterruit moet er nog uit: daar zit wat roest in de rechteronderhoek dat ook laswerk vergt, en met een beetje geluk is dat alles.

Ik weet het: dit is niet in lijn met de reputatie van jarentachtigjags, maar daar hoor je me niet over klagen! 

 

48957614098_3ebf5cc879_n.jpg

 

48958351247_1f96dacf55_n.jpg

 

48958166661_22d5a7a441_n.jpg

 

48958166341_8082e466a2_n.jpg

 

48958350622_b0ee53f492_n.jpg

 

48957613228_be6b7a2eb3_n.jpg

 

48957613033_2780a05666_n.jpg

 

48958350172_b9dd9706b8_n.jpg

 

Iedere stap van het proces wordt daar met foto's gedocumenteerd, de plaatjes hierboven komen van m'n eigen telefoon.

Eind volgende week ga ik weer kijken, ik ben nu al benieuwd hoe ver ze dan weer zijn!

  • Like 3
Link naar reactie
1 uur geleden, Horus zei:

Maak je dan de machine/kamer schoon voor of na het spuiten van de carrosserie?

Die wordt nauwelijks vies:, want is gedurende vrijwel al het schuren én tijdens het spuiten afgeplakt.

Op deze foto's mist die afdekking, omdat de plaatwerker het hoekje bij de voorruit onderhanden moest nemen.

Vóór het spuiten wordt alles grondig stofvrij gemaakt; je wil niet dat dat gaat dwarrelen in de spuitcabine.

 

Ik ben niet over één nacht ijs gegaan met mijn keus: dit bedrijf doet veel restauratiewerk, en werkt met regelmaat aan auto's die qua zeldzaamheid en waarde in een heel andere categorie vallen dan mijn steeds minder kreupele roofkat, Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat wanneer de auto terugkomt de motorruimte schoner is dan bij inleveren... 😉

 

Link naar reactie
Op 26-10-2019 om 10:34, pimgmx zei:

...achterruit moet er nog uit: daar zit wat roest in de rechteronderhoek dat ook laswerk vergt...

Dat bleek een onverwachte meevaller: wél wat roest, maar geen laswerk!

 

Ik kon de nieuwsgierigheid niet bedwingen en ben vandaag weer gaan kijken.

Het schiet op: alles is kaal geweest, zo strak mogelijk gemaakt, in de etsprimer gezet en voorzien van meerdere lagen 'normale' primer.

De komende dagen wordt die primerlaag verder strakgemaakt, in de loop van komende week gaat hij ein-de-lijk de spuitcabine in!

 

Op verzoek van de carrossier worden er nog raamrubbers voor de deuren uit Engeland gekoerierd.

Al een eeuwigheid 'NLA' bij Jaguar, maar binnen een paar emails met m'n vaste hulptroepen in Brexitanië was ook dat geregeld.

 

Een mini-timelapse:

48990789731_66f0af3bf4_n.jpg

 

48990235263_6f6028475e_n.jpg

 

48990787446_a8a78f0ac8_n.jpg

 

48991018432_fd7febc3aa_n.jpg

Link naar reactie
12 minuten geleden, ericvanb zei:

Wanneer is de planning dat hij af is?

Grapjas! 😉

 

Aan onze Z3 ben ik nu wel uitgeknutseld, maar dat heeft me wel een jaar of zeven gekost. 

Ik vermoed dat dit minstens een vergelijkbaar verhaal wordt. 

 

Als het qua tijd lukt gaan we nog dit kalenderjaar RDW'en en kentekenen.

Volgend jaar (want spaarvarken...) komen de ophangings- en airco-upgrades aan bod.

 

Daartussen is het plan om zelf 'kleine' klussen te doen als brandstofleidingen, injectorbekabeling, inlaattraject en zo nog wat.

Ergens tussendoor ook nog wat fineer- en leerwerk uitbesteden, zodat de laatste zwakke plekken uit het interieur zijn.

 

Tegen de tijd dat dát allemaal gedaan is verzin ik vast wel weer wat nieuws... 😂

(mompelt iets over AP-remmen, XJR-S stuurhuis, aftermarket ECU, post-facelift dashboard)

 

 

 

  • Like 4
Link naar reactie
  • 2 weken later...
16 uren geleden, Frenkie zei:

...heel mooie kleur...

'Gewoon' terug naar origineel: Solent Blue.

Alleen nu met een kwaliteit van verfsysteem waar Jaguar in de '80s alleen maar van kon dromen,.. 😉 

aangepast door pimgmx
  • Like 1
Link naar reactie

We zijn weer bijna een week verder...

 

De lak intussen voldoende gedroogd om aan het laatste hoofdstuk van dit proces te beginnen: afmonteren!

 

Toen ik langskwam was de nieuwe dakhemel net geplaatst, en dezelfde specialist die de demontage had gedaan was bezig met het chemisch schoonmaken van de zonnekleppen. Wat een aandacht voor detail: hij wilde zeker weten dat de oude zonnekleppen geen vlekken gaan maken op de nieuwe dakhemel!

 

Als je goed kijkt naar de foto's hieronder zie je dat de vloer bezaaid is met brokjes gedesintegreerde isolatie van de oude dakhemel, een klassieke Jaguar-zwakke-plek...

 

49069253326_9146f2e1c5_n.jpg

 

49069460062_df556856dc_n.jpg

 

49068732243_4fd84c0e29_n.jpg

 

49069253471_63e587b68e_n.jpg

 

49069253786_9cb0a81378_n.jpg

 

49069459827_38d5bfac8c_n.jpg

  • Like 1
Link naar reactie

We zijn weer een weekje verder...

En ik kan de eerste tegenslag in Project Paint Job melden, gelukkig uit de categorie 'kniesoor': het nieuwe OEM Jaguar raamrubber voor de voorruit is een maatje te groot. 🤬

Hopelijk is een correct exemplaar nu onderweg, dan kan de voorruit er komende week in.

 

De achterruit en zijruiten zitten er weer in, er is vanalles aan het interieur gebeurd (inclusief een leerbehandeling! 😲) en er is begonnen met de assemblage van het kofferdeksel. De 'nieuwe' achterzijde is bijna onherkenbaar zonder de pikzwarte raamfolie, bladderende lak en roestblaasjes... 

 

Tot het nieuwe rubber binnen is kunnen ze gelukkig nog wel eventjes voort in de werkplaats.

De volgende haltes zijn re-assembleren van de deuren, kofferdeksel monteren, dan de lichtunits en bumpers rondom. De motorkap gaat waarschijnlijk als laatste: éérst die voorruit erin, zodat beschadiging van de kap tijdens monteren van het glas 100% uitgesloten kan worden.

 

49105603277_89322c24f1_n.jpg

 

49104909343_ea500b5b3d_n.jpg

 

49105603757_fdb7204700_n.jpg

 

 

  • Like 5
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.