Ga naar inhoud

Leedvermaak is ook vermaak: Pims roestige kater


pimgmx

Aanbevolen berichten

Net als m'n meer onderwerpscorrecte Z3-draadje heeft ook dit topic een tijdje stilgelegen.

 

Het gaat voorspoedig met het nieuwe onderkomen: het is intussen vrijwel winterklaar, we hebben zelfs sinds een week centrale verwarming! 😂

 

Wagenparktechnisch is er weinig te melden, wat aapeekaatjes-zonder-verrassingen en wat licht onderhoud, verder niets spannends.

Zelfs de Jags blijken op het saaie af voorspelbaar en - relatief - onderhoudsvrij te zijn.

Zijn dat mijn goede zorgen en preventief onderhoud, of is 't gewoon stom geluk? :whistle:

 

Zo'n probleemloze situatie kón niet langer zo, dus heb ik maar toegegeven aan een beginnende midlifecrisis...

(ja, 't is clichématig, ik weet het: vuurrood én made in Italy)

 

Wish me luck!  

31395677668_4139e6214a_z.jpg

  • Like 1
Link naar reactie

Tof. :punk:In goede staat?

 

Ik heb altijd begrepen dat de verkrijgbaarheid en de prijzen van onderdelen een absolute ramp zijn. Maserati heeft ooit, toen het weer eens op het punt stond failliet te gaan, de hele voorraad aan onderdelen verkocht aan schimmige handelaren. Met name de turbo's zouden een probleem zijn: die gaan nog wel eens kapot en dan betaal je - volgens de verhalen - een godsvermogen voor een nieuwe.

  • Like 1
Link naar reactie
1 uur geleden zei Individual:

In goede staat?

Plaatwerk is bijna smetteloos, alleen wat steenslag.

Motortje loopt mooi, de dogleg-versnellingsbak is made in Germany en naar verluidt onverwoestbaar, het onderstel heeft her en der een rammeltje maar voelt strak aan. Een paar nieuwe rubbers zal dat wel oplossen.  

 

Het onderhoud is goed gedocumenteerd met net 100K op de teller. Hij heeft de 1e helft van z'n leven in Italië doorgebracht, wat scheelt op roestgebied... 

 

Vrijwel alle gizmo's werken, zélfs de climate control!

Een paar losse soldeerverbindingen moet ik aanpakken, dan is de elektriek weer 100%.

 

't Interieur is er minder jofel aan toe, maar daarvoor is vervanging gevonden, dat wordt eind deze week vanuit La Bella Italia hierheen gekoerierd. De enige roest zit op de achterste raamframes (dus níet op het plaatwerk!), ook daarvoor is Italiaanse vervanging onderweg.

Tot slot wat preventief onderhoud (filters, vloeistoffen, ontsteking, koeling, rubbers) en hij moet er weer effetjes tegen kunnen.

 

De eerste generaties met carburateur en oliegekoelde turbo's hadden 'wat' [onderdrukt hoestaanval] issues met betrouwbaarheid.

Dit exemplaar is van de laatste generatie en hoewel zeker geen Duitse degelijkheid is-ie STUKKEN beter dan de eerste bouwjaren. 

 

Nieuwe onderdelen vinden is inderdaad niet makkelijk: dat gaat meer geduld én geld vergen dan de rest van het wagenpark...

Link naar reactie
  • Administrator
Op 25-10-2018 om 12:05 zei pimgmx:

zélfs de climate control!

 

En als die leeg is kan die gewoon bij mij in de straat worden bijgevuld 😇

  • Like 1
  • Haha 1
Link naar reactie
  • 2 maanden later...

Ondanks afleidingen als verbouwingen en andere auto's gebeurt er weer wat aan het roofkattenfront!

 

De Coupé staat bij een specialist, waar-ie omgebouwd wordt naar een 5-versnellings Getrag handbak: een stuk beter dan de o-zo robuuste, maar slechts 3(!) versnellingen tellende GM 480 automaat...

 

46263742332_49ae4ac05e_z.jpg

Niet alleen kwam alles probleemloos los, ook toonde de auto op de brug dat z'n 25.ooo mijl geen fraude zijn: de garagist was blij verrast toen-ie de brandschone en roestvrije onderkant zag...

 

Behalve de handbak gebeurt er nog een beetje meer...

Kort samengevat: upgrades van uitlaat en ophanging, levert een paar dozijn extra peekaatjes op én strakkere rijeigenschappen.

 

31845681177_391ff36131_z.jpg

Alles weer goedgekeurd door de haarballen...

 

31845682747_b5db8a4ca2_z.jpg
Downpipes: veel minder restrictief dan origineel...

 

31845680927_7983f1ea3d_z.jpg
Middenpijpen...

 

31845682637_53402ab785_z.jpg
Verstelbare GAZ schokdempers, 6 in totaal

 

31845681627_fde737a453_z.jpg

Eibach-veren

 

39821988263_b44cd6a80b_z.jpg
Steviger (1") stabilisatiestang voor de vooras

 

45763816285_ef6bba2147_z.jpg

... en omdat-ie er nu goed bij kon: een modernere, betere en 4.5 kilo(!) lichtere startmotor.

 

32911619778_a930963ca5_z.jpg
De uitlaatspulletjes worden gemonteerd als de handbak erin zit, de veren/dempers/rubbers mogen wachten tot dit voorjaar, plan is om die zelf te doen...

  • Like 1
  • Thanks 1
Link naar reactie

De huisgaragist houdt me sympathiek op de hoogte van zijn vorderingen: de lambdasensorringen (2X woordwaarde) zijn op de downpipes gelast en die zitten intussen op hun plek.

Hierna kan hij weer verder met waar het allemaal om begonnen is: de handbak!

 

32972738488_5633575c9b_z.jpg

 

't Past krek!

 

46796039852_07a09a45a6_z.jpg
 

aangepast door pimgmx
Link naar reactie
41 minuten geleden zei 2.5si:

...gereviseerde handbak?

Yep.

 

Plus gloednieuwe koppelingsplaten en - cylinders, cardanas, en nog wat kleiner grut.

Alles wat eruit moet/los gaat wordt kritisch bekeken: "is 't goed genoeg om opnieuw te gebruiken, vervangen we het door OEM of kan dat beter?".

Bij een monsterklus als deze kan ik 't maar beter in één keer goed doen...

 

 

 

Link naar reactie

Lachen zo'n Maserati. Ik ken iemand die er eentje gehad heeft. Hele leuke bak, maar die van hem had weinig liefde gehad en was zo ver heen dat herstel hem te duur werd. Die is opgereden, zoals zovelen.

 

Des te leuker om deze in mooie staat te houden, ze worden steeds zeldzamer en zijn heel leuk voor de variatie op de weg.

 

Veel succes ermee en plezier ervan.

Link naar reactie
12 uur geleden zei timewa:

Veel succes ermee en plezier ervan.

Dank je!

Het rode monstertje gaat deze winter nergens heen: ik houd 'm ver uit de buurt van gepekelde wegen...

Dit voorjaar wordt het interieur vervangen, daarna maar eens kijken hoe verder.

 

Project Nummer 1 is de XJ-S, die wil ik dit jaar toch écht de weg op hebben...

Tussendoor nog 'even' iets met een uitlaatspruitstuk om de Insignia op de weg te houden en zo is er eigenlijk altijd wel wat. 😉

 

Link naar reactie
Op 25-1-2019 om 13:55 zei pimgmx:

Project Nummer 1 is de XJ-S, die wil ik dit jaar toch écht de weg op hebben...

Tussendoor nog 'even' iets met een uitlaatspruitstuk om de Insignia op de weg te houden en zo is er eigenlijk altijd wel wat. 😉

 

 

Hoeveel bolides houd je op de weg Pim? Doet me denken aan iemand die ik ken met een enorm wagenpark die van APK naar APK leeft, allemaal leuke auto's en altijd wel wat.

 

Ik heb een poos niet gesleuteld, want onze dagelijkse auto's zijn nieuw besteld en probleemloos. Ben heel blij dat ik nu weer wat heb om aan te sleutelen, mijn Z4M. Net foto's geplaatst van de dakreparatie, daarna is het plan om de S54 lagerschalen preventief te vervangen door nieuwe.

 

Maar een Maserati Biturbo... nee voor mij zou dat te gortig worden! Ik heb daar zo'n beeld bij... dat elke keer wanneer er tijdens het sleutelen weer een lijk dat uit de kast valt, je op de achtergrond in je hoofd uit wordt gelachen door een Italiaanse Maseratifabrieksmedewerker met een megasnor.

aangepast door timewa
Link naar reactie
7 uur geleden zei timewa:

Hoeveel bolides houd je op de weg Pim? 

Grofweg eentje voor elke dag van de week...

De twee daily’s zijn bijna saai in onderhoud en betrouwbaarheid en komen jaar op jaar zonder bokkesprongen door de APK.

 

Maar met de ‘jongste’ auto 18 jaar oud en de oudste 42 is er inderdaad altijd wel wát te doen. Ik ben behoorlijk fanatiek met preventief onderhoud: liever een klusje teveel dan te weinig doen. Hierdoor hebben ook de ‘niet-zo-daily’ wagens me (nog?) niet in de steek gelaten.

 

Het spruitstukgedoe met m’n Insignia lijkt een lekkende klepdelselpakking te zijn, da’s een heel simpel (en goedkoop!) klusje....

 

7 uur geleden zei timewa:

Maar een Maserati Biturbo... nee voor mij zou dat te gortig worden!

Voor mij misschien ook. 😉

Maar daar kom ik later dit jaar vanzelf achter...

Tot nu toe kan ik niks ergers vinden dan wat versleten ophangingsbussen en wat slechte soldeerverbindingen. Die pak ik aan, plus er gaat een ‘near mint’ interieur in. 

 

Of ik daarna vind dat het sleutelen voldoende plezier was en-ie weggaat om een volgend project te financieren of dat het een blijvertje is wordt dan vanzelf duidelijk...

aangepast door pimgmx
Link naar reactie

Tja met zoveel backup kun je gerust een Maserati gokje wagen, je bent er niet van afhankelijk.

 

En het leuke van deze hobby is dat als je dit soort auto's scherp koopt, je uiteindelijk toch niks afschrijft. Het kost je alleen je eigen uren maar daar is het hobby voor.

 

Ik vind het trouwens leuk dat je het deelt, en het feit dat het geen ZZZ/Z onderwerp is vind ik zelf geen enkel probleem.

  • Thanks 1
Link naar reactie

Maarre Pim, behalve dat tie rood is heb ik in iede rgeval de fotoos gemist van dat Italiaanse aanstaande roestbakje, maakt me wel nieuwsgiwerig, Om Maurits te citeren 'without pictures nothing happened of zo iets..... Maak me jaloers alsjeblieft.

 

 

Link naar reactie
3 uur geleden zei pampus:

...heb ik in iede rgeval de fotoos gemist...

Hopelijk vergeven de admins me...

Aan de andere kant: veel offtopic-er dan dit topic kan het toch niet meer worden! 😁

 

Weinig kilometers, veel documentatie, geen roest en toe aan nieuw interieur is de kortste samenvatting...

Een vooralsnog beperkte set plaatjes hier: https://www.flickr.com/photos/pimgmx/albums/72157702141087854

 

aangepast door pimgmx
  • Like 1
Link naar reactie

Pim, gaaf, inderdaad dus jaloers, wat een mooi gebakje en wat een prachtige ruimte. Ik zag ook nog wat geels staan van onze aansaande brexit partner, is misschien ook nog wel wat fotootjes waard 😎

  • Like 1
Link naar reactie
11 uur geleden zei pampus:

...onze aanstaande brexitpartner...

Ex-Nederlandse landmacht, een Lightweight in de volksmond.

De elektriek draait -net als bij een Nekaf- op 24 volt in plaats van 12 en 't ding heeft de tankdop onder de stoelzitting: beide zijn niet per se handig, maar wel leuke details... 😉

 

't Exotische kleurtje is de 'schuld' van een der vorige eigenaars, maar die hebben gelukkig ook veel goeds gedaan...

Onder meer een opgewaardeerd revisiemotorblok/bellhousing/vliegwiel van Turner, paraboolveren in plaats van bladveren, schijfremconversie op de vooras en zo nog het een en ander.

Zelf heb ik er een volrevisie van de besturing tegenaan gegooid: alles na de stuurkolom is hetzij nieuw, hetzij grondig onderhanden genomen, Met massieve stuurstangen in plaats van de holle dunwandige LaRo-pijpjes én een stuurdemper van Old Man Emu is het stuurgevoel en rijgedrag een stuk consistenter dan wat het was...

 

Er zijn vooralsnog weinig plaatjes, maar mocht je je vervelen: https://www.flickr.com/photos/pimgmx/albums/72157667728975978

 

Ik probeer morgen bij de garage langs te gaan om dit off-topic-topic weer on-topic te brengen: hopelijk is er weer wat te melden over het knutselwerk aan de V12-roofkat!

 

 

 

  • Thanks 1
  • Haha 1
Link naar reactie
  • 2 weken later...
Op 31-1-2019 om 21:10 zei pimgmx:

...hopelijk is er weer wat te melden over het knutselwerk...

't Gaat de goede kant op: er waren wat kleine modificaties nodig voordat de adapterring tussen blok en bellhousing er definitief op kon.

Die zijn allemaal keurig uitgevoerd, zodat vliegwiel, koppeling én bellhousing nu zitten waar ze moeten: achter het motorblok!

 

46126260705_963369c5bd_z.jpg
  • Thanks 1
Link naar reactie
  • 3 weken later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.