Ga naar inhoud

Leedvermaak is ook vermaak: Pims roestige kater


pimgmx

Aanbevolen berichten

19 uren geleden, GuidoK zei:

Enige voorzichtigheid is dus nog wel geboden.

Dus ben ik voorzichtig maar stug doorgegaan...

 

Misschien ben ik diep van binnen masochistischer dan ik dacht, maar ik ben nu bijna trotser op 't resultaat dan na de restauratie...

Er zit nu ongeveer een volle werkdag in, waarvan een groot deel van de tijd in preventieve restauratie van de 'nieuwe' bumper is gaan zitten.

Het verdient (nog) geen schoonheidsprijs, maar ik kan er weer veilig in rijden!

 

23520432304_ca2af60a8f_z.jpg

Link naar reactie
51 minuten geleden, coot zei:

...kromme balk...

'Balk' suggereert meer dan-ie waar kan maken, Marco: 't is geperst plaatstaal, ik zou verbaasd zijn als het meer dan 1.2mm dik is.

De chroom sierstrip erbovenop is zelfs dikker...

 

50 minuten geleden, ad k zei:

...blijf je wel lekker bezig...

Had eigenlijk andere plannen voor de kerstvakantie, maar ja...

 

4 minuten geleden, Sjonnie Kroket zei:

...is jou vrouw ook blij met je hobby?...

Behalve dat er af en toe stapels onderdelen in de woonkamer liggen is ze dat zeker: dankzij mijn geknutsel is er altijd wel iets leuks om in te rijden!

 

Zojuist, Individual zei:

...eerste Jag was een cadeautje...

Inderdaad...

Net zoals de 3e, die heb ik mezelf op m'n verjaardag cadeau gedaan :party:

Link naar reactie
Op 3-1-2016om6:07 PM, 2.5si zei:

...kentekenplaatje...

Is er een met opgelegde letters, komt tzt wel een nieuwe voor...

 

Hij kan maandag al terecht bij de plaatwerker/spuiter. Er wordt meteen een plekje meegenomen die ik bij de eerdere restauratie vergeten was en de 'leaper' gaat van de motorkap verdwijnen.

aangepast door pimgmx
Link naar reactie
27 minuten geleden, RobbertZ3 zei:

Is die niet origineel?

Nee. Hij kon er wel achteraf door de dealer worden opgeschroefd, maar het heurt niet... 

Al vanaf de allereerste generatie zijn alle XJ's zonder leaper ontworpen. Ze werden er érg vaak achteraf opgezet, vooral - verrassing! - aan de andere kant van de Atlantische Oceaan.

 

En als-ie op één model niet staat - vind ik - is het op de XJ40 met z'n hoekige lijnen! :cool:

Link naar reactie
  • 2 maanden later...

 

2 hours ago, lightning87 said:

idee voor 1 van jouw jags ?

Ik heb weinig met die Amerikaanse gewoonte om overal een XXL V8-blok in te plempen, vind ik op de een of andere manier te makkelijk.

Straight sixes of double sixes vind ik persoonlijk spannender, ik heb meer respect voor hoe bijvoorbeeld de JDM-jongens en -meisjes hun performance opkrikken.

 

De conversie is redelijk netjes gedaan gedaan (als je kan leven met het geluid van die versnellingsbak <_<), maar niet mijn kopje thee. 

Het 4-kleurig boudoirinterieur - geen leerverf meer voor de middenarmsteun? - is uit de categorie "over smaak valt niet te twisten".

 

Voor zijn budget ($38K) had je met gemak een XJ(S) V12 kunnen laten bi-turboën, of een XJR laten tunen.

Dat vind ik technisch interessantere klussen, ze leveren vergelijkbare performance en dan heb je in de Joe Es of Ee eens wat bijzonders. Iedere Tom, Dick of Harry die peekaatjes wil heeft daar een LS in het vooronder liggen.

't Klinkt maginifiek zo'n V8, maar haalt het niet bij een V12 boven de 4000rpm!

 

Zijn LS lump levert 25% meer dan een standaard, ongetuned XJR-V8-blok. Er is ongeveer net zo veel uit een AJ16 (supercharged zes-in-lijn) blok te halen, maar dat is een klus waarvoor alle bewegende delen in het blok de deur uit mogen.

Op de jongere XJR's krijg je standaard grote Brembo's rondom, hardere schokdempers en minimale stuurbekrachtiging, waarschijnlijk af fabriek betere specs dan deze build. Een setje polybushes en dikkere stabi's en Bob's your uncle.

 

Ik heb op de lange termijn ondeugende plannen met mijn XJR, maar daar heb ik eerst wat meer tijd en geld voor nodig... :hypocritesmiley:

 

 

 

Link naar reactie
  • 2 maanden later...

Binnenkort is ook 't laatste souvenir aan het tikje afgelopen jaar weg.

Iemand in Engeland is zo sympathiek om de dubbele pinstripes opnieuw te laten maken. Er ontbrak er eentje na het schadeherstel, dat maakte het vers gespoten linkerzijscherm wel érg kaal.

 

Er komt een set voor de hele auto mijn kant op, voor het 'je weet maar nooit' scenario.

 

Behalve die streepjes valt er weinig spannends te melden: de teller kruipt langzaam maar gestaag richting de 290.000, hij heeft wéér een verse APK en wéér een onderhoudsbeurt gehad, verder gaat alles van een leien dakje...

 

Link naar reactie
  • 1 maand later...

Na meer dan een jaar afstel heb ik eindelijk ingegrepen: de linkerachternaaf begon zó veel speling te krijgen dat iedere bocht naar links klonk als een handvol kleingeld in een koffiemolen... De achterkant van de remschijf liep aan tegen het stofschild, met mooie metaalkleurige inkepingen op dat schild als resultaat.

 

Via het immer betrouwbare netwerk had ik een naaf compleet met alle ancilliaries op de kop getikt. Da's minder werk dan de lagers en bijbehorende ringen vervangen, én is een klus die je zonder raampers af kan, in tegenstelling tot nieuwe lagers.

 

Alles zat traditiegetrouw muurvast, vooral de scharnierpen die draagarm en naaf verbindt was een 'leuke' klus. Gelukkig zat in het donorpakket óók een nieuwe pen, die kon ik kalmpjes aan puin slaan om de oude eruit te drijven. <_<

De 'donorpen' kwam van een auto uit een eerder bouwjaar en kon ik missen: de mijne heeft een D-vormige ring aan het uiteinde waarmee de uitlijning veranderd kan worden. Oudere modellen gebruiken normale bouten, die hebben die stelring niet. 

 

Twee verschillende bouten:
28553370586_d9026444da_z.jpg

 

Grote meevaller: de ABS-sensor kwam er heelhuids uit...

In 9 van de 10 gevallen breekt de sensorstift af in de naaf, dankzij mijn leverancier heb ik nu reservesensor op voorraad.

27970238193_c8557ebbd1_z.jpg[

 

Eindelijk los:
28553372326_236803ca82_z.jpg

 

Daarna 'even' de - ook vastgeroeste - handremkabel loshalen, nieuwe naaf erin en de boel weer vastzetten. Handremkabel aansluiten en handrem stellen, remschijf- en klauw er weer op en de klus zat er weer op.

Ik heb net een korte proefrit gemaakt: de nare bijgeluiden zijn verdwenen, en het rijgedrag is wat strakker met een achterwiel z;onder speling. Voor nog geen 100 Euro aan materiaal ben ik weer tevreden!

  • Like 1
Link naar reactie
  • 1 maand later...

Exclusief schmexclusief...

 

Mijn Insignia's zijn grofweg twee keer zeldzamer qua aantallen gebouwde auto's. 

Daarnaast hoort een Jaaaaaaag een veelvoud van 6 cilinders te hebben, period! 

 

En tot slot: een 'gereviseerde' 8-pitter die nog steeds niet storingsvrij is, hmmmmm...

 

 

aangepast door pimgmx
Link naar reactie

Heb net nog een keer naar de adertentie gekeken: het wereldje is zó klein dat ik bijna zeker weet deze eerder gezien te hebben. 

Toen had ik de 'eer' met een specialist de diagnose te stellen dat - naast kleinere manco's - de klepzitting eruit lag. :-(

 

Vraagprijs ligt ongeveer op het niveau van een 100% goede XJR100, met de genoemde gebreken én de kilometerstand vind ik het een optimistisch prijskaartje...

Link naar reactie
  • 1 maand later...

De laatste maanden heb ik de doppenset (en het vierponds stalen vuistje natuurlijk :rolleyes:) omgeruild voor telefoon, toetsenbord en muis.

Ondanks dat ben ik toch redelijk on topic gebleven...

 

Tijdens de XJ40-jubileummeeting in Schotland deze zomer ontstond wat de Duitsers - terecht! - een Schnappsidee noemen: een boek om dat dertigjarig jubileum te vieren. Met wat ervaring met redactiewerk én als quasi-huisfotograaf van het XJ40.com-forum heb ik na wat aandringen m'n hand opgestoken: "dat doe ik wel even!". Het idee was wat foto's van het jubileumweekend te verzamelen, tekstje erbij en hup, er een standaardfotoboekje van laten maken door een Hema/Albelli/whatever. Dat is én snel gedaan én makkelijk te distribueren: iedereen happy!

 

Maar ja, net zoals m'n restauratieproject liep ook dit een beetje anders... :sFun_whistle:

De reacties op het glorieuze boekenplan waren niet alleen "ja, leuk!", maar ook "ik heb nog wel wat foto's van de persintroductie" en "ik wil wel een verhaaltje schrijven over de hogesnelheidstests in Italië in 1984". Oeps...

Het naïeve idee van een weekendje werk om het klusje te klaren is snel losgelaten, deze kans was té mooi om niet te grijpen! Maar ja, een beetje redigeren en wat foto's nabewerken is één ding, een volwaardig boek maken is een paar maatjes groter dan dat. Hoe verder? Uit het niets kreeg ik een mailtje uit Zwitserland: een Daimlerrijdende grafisch ontwerper bood zich aan om het boekdesign voor z'n rekening te nemen: probleem opgelost! :thumbup:

 

Dat is intussen een kleine twee maanden geleden: met een gemiddeld een paar uur per dag bellen/mailen/scrhijven/corrigeren/beeldmateriaal selecteren is de tussenstand een boek van 100 pagina's met - deels - nooit eerdere gepubliceerde verhalen en foto's.  Die verhalen zijn niet alleen serieuze stukken over het ontwikkelingsprogramma en de marketingcampagne voor de introductie in 1986, maar ook hilarische anecdotes over hoe houtje-touwtje Jaguar in de vroege jaren '80 was vergeleken met z'n Duitse concurrenten...

En natuurlijk is het oorspronkelijke doel niet uit het oog verloren: foto's, heel veel foto's!

Het begon al goed met een slordige duizend foto's van het jubileumevenement, maar dat bleek pas het begin. Een paar 'donoren' wisten niet van ophouden en stelden hun hele archief open; ik heb al met al duizenden plaatjes onder ogen gehad! De Jaguar Heritage Trust wisten we ook overstag te krijgen, zij kwamen met een zeventigtal(!) foto's/scans uit het bedrijfsarchief.

 

Nu al het materiaal binnen is, is de échte klus begonnen: selectie-, redactie- en vooral designwerk. Het zal spannend worden, maar we proberen dit varkentje vóór medio december te wassen.

Daarna ga ik met mijn wederhelft de zon opzoeken en kan ik na de vreetfeestdagen weer verder met doppenset, multimeter en m'n interieurgereedschap: er staat hier vlakbij een V12 Coupé te schreeuwen om aandacht!

 

Eén korte anekdote - uit een veel langer verhaal - als voorproefje:

Het testteam reed met 6 gecamoufleerde prototypes van de fabriek 'eventjes' via de Alpen naar Nardo in het uiterste zuiden van Italië: de eerste keer dat Jaguar z'n snelheidstesten niet op de openbare weg deed!

De hogesnelheidstests op de beroemde Ring verliepen voorspoedig, tot in klassieke jaren '80-stijl de fabriek in Engeland in staking ging. Regels zijn regels: hierdoor mochten de monteurs niet meer werken van de vakbond. Zonder monteurs kon er niet getest worden, dus zat er niets anders op dan de staking (van een week...) uit te zitten. Wat doe je dan als teamleider? Nou, autootjes huren, hotelletje boeken en met de hele club relaxen aan de kust, natuurlijk! 

Op de terugweg ontstond er onenigheid over wiens huur-Ritmo de snelste was, en als techneuten onder elkaar móest er een solide oplossing komen om dat pleit te beslechten. Dat gebeurde in stijl: 's nachts met een slappe smoes de Italiaanse bewaking omgepraat en met 5 witte Ritmootjes de kombaan op! En inderdaad: een verschil van ruim 10km/u in topsnelheid tussen de langzaamste en de snelste Fiat...

 

Tot slot wat plaatjes bij het praatje (in lage resolutie om gedoe met de copyrighthouders te voorkomen):

 

30120031844_50611fd986_n.jpg

 

sample1.jpg

 

sample2.jpg

 

sample3.jpg

 

 

  • Like 2
Link naar reactie
17 uren geleden, GuidoK zei:

Da's leuk

Dat vind ik straks ook weer, als het werk erop zit! :cool:

 

12 uren geleden, 2.5si zei:

Wat wordt de oplage?

't Is een nonprofitproject door twee idioten die dit in hun vrije tijd doen. 

Om de distributie behapbaar te maken wordt de oplaag maximaal 100 exemplaren. Internationale verzending doe ik vanuit m'n woonkamer; exemplaren voor UK gaan in één keer die kant op en worden lokaal verstuurd om de verzendkosten acceptabel te houden. Ondertussen zijn er voorintekeningen voor een kleine zestig, gaat best aardig dus...

Als er méér belangstelling komt draag ik t over aan een bevriend uitgever in UK voor een 2e editie, maar zó ver is het nog lang niet!

 

4 minuten geleden, Ka4 zei:

...toch de oplage van de relatiegeschenken...

Ik kan best een bulkpartijtje aan het forum leveren: for you, special price!

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.