Ga naar inhoud

Leedvermaak is ook vermaak: Pims roestige kater


pimgmx

Aanbevolen berichten

Kers op de pudding: de juni-editie van Jaguar Enthusiasts Magazine besteedt drie pagina's aan de restauratie...

M'n enige teleurstelling is dat de eindredacteur de obligate katten-met-onderdelenfoto geschrapt heeft <_<

18093220970_ebfc94be16_z.jpg

  • Like 5
Link naar reactie

Ja dat blad snapt er niks van.... een blad over jaguars en katten zijn niet toegestaan :rolleyes:

Wel mooi dat je jag nu internationale faam heeft :)

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Jammer dat de inspecteurs het blad niet gehaald hebben...

Ze zijn nog niet van me af daar...

Ik ben bezig met een historisch artikel over hun Sondermodellen uit de vroege jaren '90, de Insignia's.

Daarnaast heb ik over een tijdje een ander restauratieverslagje voor ze, waar beide haarballen weer nauw bij betrokken zijn... :hypocritesmiley:

18236939196_424aa47524_b.jpg

Link naar reactie
  • 3 weken later...

Omdat de auto geen bekende onderhoudsgeschiedenis heeft,

Als een auto veeeel km heeft, was het those days voor een verkoper meestal slimmer om de Km stand terug te draaien het onderhoudsboekje weg te flikkeren.

Heb je na alle werkzaamheden/vervangingen enig idee hoeveel km de auto gereden had?

aangepast door mohikaan
  • Like 1
Link naar reactie

Heb je na alle werkzaamheden/vervangingen enig idee hoeveel km de auto gereden had?

Hij had een van de eerste digitale dashboards, daar draai je de teller niet zo maar van terug...

Even een laptopje er aan hangen is geen optie (hij is nog van vóór de OBD-aansluitingen), en waarom zou je de teller niet 'fatsoenlijk' terugdraaien in plaats van 'm op 230-en-nog-wat-duizend te laten staan?

Snelste 'truc' voor deze auto's is een tellerhuis van een auto met minder kilometers plaatsen, geen heel moeilijke klus als je het juiste onderdeel in handen hebt.

Maar ik denk dat de ruime twee ton die de teller aangeeft heeft aardig klopt, heel veel meer is het niet geweest.

Ik heb de laatste paar jaar de slijtdelen van zó veel XJ40's van dichtbij gezien dat ik wel redelijk kan inschatten wat 2 ton aan slijtage veroorzaakt. :hypocritesmiley:

aangepast door pimgmx
Link naar reactie

Een weekend met een paar lange ritten (over 800km in totaal) maakte duidelijk dat de waterpomp nu écht maar eens vervangen moest worden...

Ik zag wat koelvloeistof onder de auto, en toen ik het spoor volgde via de linkerzijkant van het motorblok kwam ik uit bij de as van de waterpomp. Door de komvormige poelie werd de lekkende vloeistof naar achteren geslingerd, terug richting motorblok dus. Bij dit soort kleine lekkages is SP12-vloeistof een geluk bij een ongeluk: kleur en substantie verwar je niet makkelijk met een andere vloeistof, ideaal voor lekdetectie!

Een complete pomp is fors aan de prijs, maar gelukkig kan je ook alleen de voorste helft kopen, voor iets meer dan 1/3 van het geheel.

Meer heb je ook niet nodig: daar zitten de bewegende delen die slijten en de geest geven.

Voor 't kleine groepje liefhebbers het 'recept':
  • zorg voor een nieuwe voorkant: gietstuk/waaier/as/poelie/lagers. Voor de bezitters van een hydraulische pers: koop een revisiekit en hergebruik het voorste gietstuk van het pomphuis;
  • haal de dop van de expansietank, krik de auto op middels de steun linksvoor, plaats een 10-liter emmer onder de radiator en maak (dopje 6 op ene verlengstuk) de slangklem van de onderste radiatorslang los;
  • laat de emmer vollopen en zet slang/slangklem weer vast: de pomp zit relatief laag in het koelsysteem, vandaar dat je beter kan zorgen dat de meeste koelvloeistof weg is voordat je de boel losmaakt!
  • haal de volle emmer weg en laat de auto zakken, krik heb je niet meer nodig;
  • gebruik een 15mm steeksleutel om de riemspanner (bij de dynamo) los te maken, zodat de riem voor dynamo/waterpomp los kan. Tevens een mooi moment voor een nieuwe riem als je niet weet hoe lang de huidige erin zit! Aan het einde van deze post vind je een plaatje van de riemspanner ter oriëntatie
  • je hebt nu een gemengd boeket nodig aan doppen en (ring-/ratel-)sleutels in maten 10 en 13mm om de 8 bouten op de voorzijde van de pomp te lossen. Er zijn 5 korte (10mm koppen) en 3 lange (13mm koppen + ring) bouten gebruikt. De korte bouten houden de pomphelften bij elkaar; de lange fixeren de pomp op het motorblok. Slanke armen, goede (LED-)verlichting en doorzettingsvermogen helpen: 3 van deze bouten zitten uit het zicht... icon_sad.gif Voor sommige - de onderste - bouten is een kort verlengstuk tussen dop en ratel noodzakelijk. Het plaatje hieronder helpt met de layout van de bouten als je de boel weer in elkaar wilt zetten;
  • het voorste pompdeel mag naar het oud ijzer, maak het pasvlak op het achterste deel goed schoon (een pakkingschraper en wat ScotchBrite, bijvoorbeeld)
  • voorzie beide pasvlakken van een dunne laag vloeibare pakking (Hylomar) en laat die een paar minuten aandrogen;
  • druk de pakking op de voorzijde van de pomp en plaats het geheel tegen het achterdeel, gebruik een losse bout als 'gids';
  • zet een paar van de korte bouten handvast zodat de pakking niet kan beschadigen, zet daarna eerst de 3 lange bouten vast, loop alle bouten na, en trek na indien nodig;
  • vervang de riem (of zet de oude terug) en zet 'm weer op spanning. Een goede vuistregel: je moet de riem zonder idioot veel kracht 90 graden kunnen verdraaien, dan is-ie goed op spanning;
  • vul 't koelsysteem af via de expansietank, start de motor, laat de boel opwarmen en zet de climate control/verwarming op de hoogste stand, laat de motor een paar minuten draaien om eventuele lucht uit het systeem te halen;
  • na een paar minuten: motor uit, dop van de expansietank terug, klaar!!!
Plaatjes:
18639188953_fab54dc72d_k.jpg
Vanaf bovenzijde motorblok: voorste deel van de pomp verwijderd
19072127350_0f64681c8f_k.jpg
Vanaf de zijkant: alle slangen waren al vervangen, dus de achterzijde blijft lekker zitten!
18639189863_8bcf183f92_k.jpg[
De achterzijde van het pomphuis na een goede schoonmaakbeurt (deze komt van m'n XJR, maar is identiek). Dit plaatje is handig om te weten welke bouten waar terug moeten. Zoals ik boven al aangaf: 5 korte bouten met 10mm koppen, een drietal lange bouten met 13mm koppen. De eerste is de spitse punt aan de bovenkant, met de klok mee: 10, 10, 10, 13, 10, 13, 10, 13.
18637263594_39155728e3_k.jpg
Het nieuwe pompdeel; vloeibare en 'vaste' pakking al aangebracht
18637262984_0fee640ad6_k.jpg
Achterzijde pomp schoongemaakt, laagje Hylomar aangebracht. De schroefdraad en bouten op de voorgrond werken als riemspanner (sleutel 15mm)
19253789372_4f3e92af34_k.jpg
Twee versleten pompen, die mooi illustreren dat X300 (rechts) en late XJ40 (links) identiek zijn...
18637262724_a06adddbda_k.jpg
Veel stiller in de motorruimte!
Als toetje een video: klik op het plaatje om te bekijken...
19253788372_80f0c9d7f5_b.jpg

Overmorgen mag-ie naar de Zeeuwse workshop of wonders voor revisie van de aandrijflijn en wat andere kleinigheden, benieuwd hoe-ie zich daarna gedraagt!

aangepast door pimgmx
Link naar reactie
  • 2 weken later...

Mag je in Nederland dit soort (scherpe) voorwerpen op de motorkap hebben?

Zoals wel vaker in Nederland is dat niet helemaal duidelijk: zie dit ellenlange topicc: https://www.jaguarforum.nl/forum/index.php/topic/10581-het-grote-leaper-topic/?hl=leaper

Meestal wordt-ie op oudere modellen getolereerd, en voor degeen die echt een 'leaper' móet hebben zijn er sinds medio jaren '90 ook versies met een veermechanisme verkrijgbaar, die klappen weg als ze ergens mee in aanraking komen.

Eigenlijk hoort dat ding al decennia niet meer op een Jag, en zelfs op oudere modellen (E-type bijvoorbeeld) is-ie nooit geleverd.

Vaak zijn ze als dealeroptie bij aflevering gemonteerd...

Link naar reactie

...mooi beeldmerkje voor een jag...

Zeker, maar ik vind 'm niet overal even goed op staan. Bij een E-type of XJS verstoort het de lijn van de motorkap, naar mijn mening althans.

Daarnaast zie je ook nog wel eens goedbedoelende hobbyisten die 'm ongeveer halverwege de motorkap plaatsen. Geen porem, zoals de hoofdstadbewoners zeggen. <_<

Mijn nieuwste aanwinst krijgt aangepaste looks: een chroom grille-omlijsting in plaats van eentje in carrosseriekleur, de originele gevlochten RVS roosters en een NOS 'growler' badge in zwart. Dit weekend maar eens in mekaar knutselen als er nog tijd over is na het stoeien met supercharger en intercooler... :punk:

grill_black1_621c5936-033f-4b02-a863-049

aangepast door pimgmx
Link naar reactie

Welke?

1993 3.2 Sovereign: de auto voor alledag

1993 Daimler Double Six Insignia: langetermijn restauratieklus

1995 XJR: eind deze zomer - fingers crossed - weer op de weg en grote kans dat die de rol van daily krijgt...

(foto's van het wagenpark vind je via de linkjes in mijn 'signature' onderaan deze post)

aangepast door pimgmx
  • Like 1
Link naar reactie

De daily gewoon op de stoep, de XJR is tijdelijk bij kennissen ondergebracht en de DoubleSix staat in een droge werkplaats.

(en de Z3 in onze eigen garage natuurlijk)

't Is maar goed dat ik relatief weinig ruimte heb, anders waren het er nóg meer geweest vrees ik :hypocritesmiley:

Link naar reactie

Deze?

Liever een middag doorbrengen bij/met die jongens dan bij de doorsnee Jaguardealer, waar de werkplaats no go is voor klanten en uurtarieven in lijn liggen met de reddingsbedragen voor een niet nader te noemen Helleense republiek... <_<

Hij is nu weer zomerklaar gemaakt: aircocheck (lekkage bijna over, hoera!), wat aan de ophanging gepield en een níet rammelende katalysatorunit met 100.000km minder voor z'n kiezen eronder laten klussen. M'n specialist kan nog maar één mechanische klus verzinnen: op termijn (lees: over enkele tienduizenden kms) een ander diff eronder, deze begint een beetje moe te worden.

't Was zoals altijd een leuk uitje: hij had 3 XKR's, een bosje XJR's (waaronder een MkII XJ40 en XJR100, beide idioot zeldzaam) én een XJRS te logeren. Da's leuk bandenschoppen... :)

En nee, Jurgen: voor zomerklaar heb je géén neutronenkorrels nodig!

Link naar reactie
  • Administrator

tijdelijk bij kennissen ondergebracht

Woon gelukkig niet in de buurt...binnen kort kan ik er een stuk of 4 kwijt aan 1 kant van het huis...

Oh en heb dan nog gewoon plek voor mijn eigen wagenpark :blink:

Link naar reactie

Woon gelukkig niet in de buurt...

Da's "in de buurt" genoeg voor mij... :hypocritesmiley:

Een stuk of vier plekkken is minstens genoeg voor drie XJ's!

[trapt gaspedaal.nl aan en zoekt op 'Jaguar' en 'basketcase']

Deze vakantie gaan we op pad met de Sovereign, eens kijken hoe de laatste fixes tot hun recht komen tijdens een kilometertje of 2-3000 door de Heimat...

't Was een lastige keus ten koste van de ZZZ: comfort en bagageruimte (we leggen aan bij een paar wijnhuizen) hebben het gewonnen van de Freude am Fahren.

Als 't me lukt die XJR tot leven te wekken wordt het de volgende keer makkelijker: daar kan zonder problemen een trailer met een Z3 achter. :guitar:

  • Like 1
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.