Ga naar inhoud

Leedvermaak is ook vermaak: Pims roestige kater


pimgmx

Aanbevolen berichten

frikandellen frituren in de vrijgekomen bakolie!

Dan kan ik nog voor m'n 40ste naar het Van Leeuwenhoek, ik sla even over <_<

Vanochtend ben ik een bezoekje gaan brengen aan het lokale poetsbedrijf, dat werkt voor zowel dealers, handelaars als oldtimerverzamelaars.

Donderdag kan-ie terecht, en wordt anderhalf jaar restauratievuil uit z'n poriën gewassen, mooi op tijd voor de aankomende ritten!

Ook het chroom wordt onderhanden genomen, ik ben zelf érg benieuwd hoe-ie er volgende week bij staat...

Link naar reactie

ik heb zo'n idee dat een poetsbedrijf dit ook leuke klusjes vindt, waar veel eer aan te behalen valt.

Zeker! Hij doet voornamelijk jonge gebruikte auto's voor de VAG-dealers in de regio, maar bijvoorbeeld ook veel voor een klassieke Saab-handelaar in Haarlem.

Hij vond 't zó'n leuke klus (lees: visitekaartje) dat-ie een aantal zaken heeft aangepakt die we niet hadden afgesproken, en waar ik ook niet voor heb betaald...

Vanaf nu zeggen we meneer tegen je...

<Neemt hoed af en maakt buiging>

Hij is echt schitterend geworden, zelfs de trekhaak glimt.

Ja, dit resultaat had ik eerlijk gezegd zelf niet verwacht...

Ik heb net de foto's teruggekeken van de start van de restauratie, dat je hier dan op weet uit te komen is heel, heel bevredigend!

Maar...

De finishlijn is nog niet gepasseerd: ik ga nog wat koelsysteem-elektronica vervangen en volgende week gaat-ie naar de dokter voor de laatste loodjes airco/verwarming. Tot slot nog aan de slag in het interieur met m'n 'boeketje gemengd' van Gliptone en dán is 't pas echt klaar...

Een tussenstand (uit de losse pols, ik ben vast wat vergeten :guitar: ):

  • alle vloeistoffen - soms meermaals - vervangen (differentieel, bak, motorolie, koelsysteem, airco, remmen, stuurbekrachtiging)
  • verse filters: lucht, motorolie, versnellingsbak, brandstof
  • nieuwe bougies
  • bak en motor geflusht
  • inlaattraject gedemonteerd en schoongemaakt, nieuwe gaskleppakking
  • nieuwe oliedruksensor
  • injectoren gereviseerd
  • volledige voortrein gereviseerd: rubbers, fusees, stuurkogels, pendelstangen, bouten, moeren, nieuwe schokbrekers, veren en subframe opnieuw gecoat
  • nieuwe motor- en subframesteunen
  • nieuw componenten voor koelsysteem: radiator, ophangingsrubbers voor motor- en aircoradiator, koelslangen, thermostaat, temperatuursensoren
  • radiatorbeugels onder en boven gerestaureerd
  • rondom nieuwe remschijven, -blokken, -slangen, borgschroeven, slijtage-sensoren, handremblokken
  • bumpers voor en achter 'nut & bolt' gerestaureerd
  • laswerk: 13 gaten uitgeslepen, ontroest, gedicht, afgeslepen, geprimerd, gecoat en waar nodig geplamuurd en gelakt
  • nieuwe onderdelen gemaakt: vooral beugels (o.a. voor brandstoffilter, bumpers, koplampsproeierpomp, ...)
  • nieuwe badges en andere 'aanhangsels' op het kofferdeksel
  • interieur kofferbak gerenoveerd
  • interieur cabine schoongemaakt, A- en D-stijlfinfinishers + dakhemelfinishers opnieuw vastsgezet
  • wielkasten en bodem ontroest en opnieuw gecoat
  • 2/3 van de houtdelen vervangen door betere kandidaten
  • nieuwe dakhemel
  • CD-wisselaar vervangen
  • nieuwe zekeringkasten
  • nieuwe koplampen
  • koplampomlijstingen gerestaureerd en opnieuw gespoten
  • aftermarketalarm tot op 't laatste kabeltje verwijderd
  • interieurfans opnieuw opgebouwd met verse transistoren
  • alle interieurverlichting vervangen (ja, ook de lampjes IN schakelaars)
  • wielen gebalanceerd, rondom uitgelijnd
aangepast door pimgmx
  • Like 1
Link naar reactie

Heb je het qua kosten een beetje in de hand kunnen houden,

't Totaalbedrag, incluis aanschaf van de auto (cadeautje van mijn wederhelft :chick:), onderdelen, materialen én al het uitbestede werk is vergelijkbaar met de aanschaf van een 10 jaar oude doorsnee-Golf met een vergelijkbaar kilometrage...

Ik ben uiteindelijk meer kwijt dan gepland, dat zit vooral in preventief onderhoud als 't flushen van de versnellingsbak en dingen die ik 'voor later' had gepland, zoals de nieuwe dakhemel.

Link naar reactie

Pim ik heb uiteraard ook jou topic met heel veel plezier gevolgd en kan maar één ding zeggen het resultaat is "MAJESTEIT" waardig.

Heel veel rijgenot toegewenst, het enigste wat nog ontbreekt is het voorstellen van je nieuwe chauffeur, want ik ga er dan maar vanuit dat jij zelf achterin gaat zitten omdat jou werkzaamheden (de voorbereiding op de volgende klus) dit uiteraard verijzen. :book:

P.s. je kunt nu ook gewoon bruiloften gaan rijden. :hypocritesmiley:

Link naar reactie

Ik ben uiteindelijk meer kwijt dan gepland,

Dat heb ik ook altijd, :lol: maar half werk is geen werk,

daarbij,

1,5 jaar van de straat is toch onbetaalbaar, al die uren die je aan je project bezig was, kon je niet in de kroeg zitten :drank:

moet je eens uittellen wat dat heeft opgeleverd :171:

Link naar reactie
  • 3 maanden later...

Er valt weinig te melden, en da's waarschijnlijk een kleine teleurstelling voor de pessimisten... :hypocritesmiley:

Wél vermeldenswaard is dat the artist formerly known as rustbucket dit weekend door de 10.000 kilometer-grens sinds de restauratie is gekomen, met als enige serieus 'onderhoud' een nieuw lampje voor een van de koplampen. :punk:

Voor de statistici: het gemiddelde verbruik over de laatste 2-3000 kilometer (met véél korte, brandstofverslindende stukjes) was 10.3 liter/100km.

Me happy!

Link naar reactie
  • 1 maand later...

Na een lange achterstand dit topic maar weer eens bijwerken...

Er zijn veel, heel veel kleine en grote ergernissen opgelost sinds de laatste serieuze update hier. Na lang, lang zoeken vond ik eindelijk de juiste beugels voor mijn CD-wisselaar. Het late bouwjaar van mijn XJ40 betekent dat er veel X300 (het opvolgende model)-onderdelen inzitten. Zo ook dus de wisselaar, een model voor de X-300, met iets andere afmetingen en boutpatroon dan die van een XJ40. Via-via werd ik getipt dat daar een OEM beugel voor bestond, en na stug volhouden heb ik die in de VS gevonden...

10153684_530077537109115_823529058778642

Toen een meeting in Duitsland: een kleine 30 Jaguars/Daimlers van allerhande pluimage, met eigenaars die van heinde en verre gekomen waren voor een weekend eten, drinken, kletsen, toeren....
10256511_10203505813187203_3237788086003

10310619_528847447232124_813321419347469

983624_528848903898645_89105422179137614

1017753_528848580565344_8771245318268595

Hoogtepunt voor mij was een 'Probefahrt' in de Chasseur Stealth van de organisator, hij was goed warmgereden, dus het onderste mocht uit de kan...
10252100_528850553898480_276790380205151
Twee turbo's (340pk), een zwaar gemodificeerd motorblok, sportuitlaat, compleet andere ophanging plus een op maat gemaakt interieur met een compact sportstuurtje: een wolf in schaapskleren!

aangepast door pimgmx
Link naar reactie

Na het rittengeweld maar weer verder met de onderdelenvoorraad: na een zoektocht van máánden new old stock tapijten in de juiste kleur!

13307621875_4138c1d5a5_b.jpg

Via het Nederlandse Jaguarforum was ik aan een set beschadigde mistlampen voor de voorspoiler gekomen. Ze hadden een bekend euvel: als je ze te lang aanlaat wordt het plastic lamparmatuur zó heet dat het smelt en afbreekt (goed ontwerp!).
14784214522_f525dfe818_k.jpg

Gelukkig had ik via een ander forumlid nóg een set licht beschadigde mistlampen op de kop getikt, en na wat freubelen had ik in plaats van vier matige mistlampen drie goede: 2 voor de Sovereign, eentje voor de Double Six.
14781421201_ba13697dbe_k.jpg

Bij wéér een ander forumlid een paar [kuch] onderdeeltjes opgepikt:

14597856700_a4f5e0ae2c_k.jpg

Na die kleine klusjes heb ik de kettingzaag in het spaarvarken gezet: de zo-zo banden rondom (voor een Aziatisch D-merk, achter bestelwagenbanden die zó oud waren dat ze een DOT-code in letters hadden) moesten er toch eindelijk een keertje af...

De keus viel in een nek-aan-nek-race tussen Frankrijk, Italië en UK/US op de Dunlop Sport BluResponse in 225/55/R16. Het hoort eigenlijk 60/R16 te zijn, maar voor een prijsverschil van bijna 50%(!) per band kan ik wel leven met de marginale tellerafwijking die dit oplevert. Eén van de wielen bleek een lichte hoogteslag te hebben, dankzij een via-via-adresje is niet alleen dat wiel vervangen, maar is het reservewiel nu ook een 'twenty-spoke' met een vers stuk Dunlop rubber eromheen.
14597856260_d818e7fd8a_k.jpg

En wéér een verrassing tijdens een op 't eerste gezicht routineklus: de (tubeless) linkervoorband had een binnenband van het vijfsterrenmerk 'Dong Ah'. De buitenband was goed, geen idee wie dit verzonnen heeft... Nog afgezien van dat het een 15" binnenband op een 16" wiel was!
14784563315_6602e8b667_k.jpg

De Dunlops hebben er weer een paar duizend kilometer op zitten, en ik ben er erg tevreden mee: stil, redelijk comfortabel, veel grip (ook op nat wegdek) en een vriendelijk prijskaartje.

Midden juli hadden we - zie de post hierboven - een mijlpaal te vieren: 10.000 kilometer sinds de restauratie!
Behalve de klusjes hierboven en één kapot koplamp-lampje nul komma nul onderhoud nodig gehad, geen lekkages, geen bovenmatig olie- of brandstofverbruik, ik ben een tevreden mens!

Wél doken een paar nieuwe Gremlins op: de ruitenwisser werkt alleen in de intervalstand of als je de ruitensproeier gebruikt, niet op de 'snellere' standen I en II. Ook deed de airco-compressor niet mee: na wat experimenteren bleek de magneetkoppeling niet te activeren/niet geactiveerd te worden. En tot slot de vervelendste van het hele stel: het volledig gerestaureerde onderstel, uitgelijnd door een van de beste specialisten in Nederland en voorzien van gloednieuwe banden begon een eigen willetje te vertonen: forse stuurvibraties, vooral als ik remde...

Om al die kleine en minder kleine irritaties in één keer de wereld uit te helpen heb ik weer een dagje in het grotemensenkinderdagverblijf in Zeeland geboekt. Een lange proefrit en een uitgebreide inspectie op de brug werden gevolgd door een positieve diagnose van de geneesheer-directeur: rijdt goed, schakelt goed, geen speling waar het niet hoort, en gezien z'n leeftijd en kilometerstand in uit-ste-ken-de conditie. Veel meer eer van m'n werk kon ik me niet wensen!!!

Op mijn verzoek werd de elektriek-testkast aan de accu gehangen, om conditie van accu (redelijk tot goed), dynamo (idem), diodes (idem) en spanningsregelaar (zo-zo) te meten. De spanningsregelaar is over z'n beste tijd heen, en zal een keer vervangen moeten worden. Gezien de boodschappenlijst hebben we dit gelaten voor wat het was.

De oorzaak van de vibratie was snel gevonden: de veemounts, de rubbers tussen auto en voorste subframe (nummer 3 op het plaatje). Met de revisie van de voortrein waren er (uiteraard!) nieuwe in gegaan, maar die hebben het niet lang gehouden: bij de linker begon het rubber los te komen van het staal, bij de rechter was het rubber volledig losgescheurd! Klassiek gevalletje productiefout...
Ze waren helaas niet op voorraad: de laatste batch die hij had gekregen vertrouwde hij onvoldoende om mij er mee op te zadelen. Het belangrijkste is dat ik nu weet WAT het is, en dat het in materiaalkosten en tijd te overzien is. Morgen een set bij de lokale dealer bestellen, dan is dat varkentje snel gewassen.

sh5477.jpg
De ruitenwisser kostte wat denkwerk, maar ook daar was een snelle diagnose te stellen: een zwaar beschadigde kabelboom net vóór de stekker van de ruitenwisser-relaiskast. Relaiskast en stekker + kabel krijg ik komende week binnen, dan kan het beschadigde deel eruit geknipt en vervangen worden.

Door naar de airco: doordat ik 'm niet heb kunnen gebruiken was het systeem weer toe aan een vulbeurt. Daarna verder met wat andere klussen, en bij nog een check bleek er weer aardig wat koudemiddel verdwenen te zijn... De modus operandi: eerst proberen de airco aan de praat te krijgen, 'm dan weer afvullen, een anti-lekmiddel erbij en zo snel mogelijk gaan rijden.
Zo gezegd, zo gedaan: de magneetkoppeling zelf bleek goed te zijn, 12V erop en hij schakelde. Goed, verder in de keten zoeken dus: de drukschakelaar ('trinary pressure switch', nummertje 11 hieronder) is de volgende halte. En die vertikte het, tot íe een bescheiden tikje met een bolhamer kreeg. Een klik, gevolgd door de klik van de magneetkoppeling, een motor die zich even extra moest inspannen en jawel: ijs- en ijskoude lucht uit de ventilatieroosters!! De schakelaar was zó ver heen dat-ie alleen schakelde met gedoseerd geweld, geen werkzame oplossing dus. En niet alleen dat: zo zou dat anti-lekmiddel nooit de kans krijgen om z'n werk te doen!

mk5403a.jpg

Plan B werd uit de kast gehaald: een tijdelijke bypass van de schakelaar via de koplampen... Dus: koplampen uit=magneetkoppeling uit; koplampen aan=magneetkoppeling aan. Totdat de nieuwe schakelaar binnen is blijf ik er zo mee rondrijden, dan krijgt in ieder geval het systeem de kans zich te smeren en om de verdroogde O-ringen weer tot leven te wekken.

Last but not least zijn er wat kosmetische zaken aangepakt: het zwaar gehavende linkerdorpeltapijt is door een new old stock exemplaar vervangen. Hiervoor moest het halve interieur aan de linkerkant eruit, en na wat passen en meten (het nieuwe exemplaar kwam uit een LWB) zat het tapijt er zó strak in dat je niet beter wist dan dat 't er altijd al zat...
En de allerlaatste klus: de rechterbuitenspiegel. Er was een grote hap uit de plastic behuizing, en dankzij wat behulpzame buurtgenoten zat er veel speling op het scharnier, tijd voor vervanging! Dat klusje bleek wat meer werk te zijn dan gedacht: het donoronderdeel was kosmetisch in veel betere conditie, maar bleek een morsdood verstelmechanisme te hebben... Ten langen leste heb ik 'even' van twee spiegels één gemaakt, en ben er en passant achtergekomen dat het binnenwerk van een LHD- en RHD-rechterspiegel niet hetzelfde is. Dat kostte wat extra kunst- en vliegwerk, maar ook dat is opgelost!

Tijdens de terugrit van een kleine 200 km heeft de airco zo veel mogelijk gedraaid, om te zorgen dat het systeem weer dicht raakt. Het gevolg was een tweetal deurgrepen dat bijna te koud was om aan te pakken (daar stonden de ventilatieroosters op gericht), met een dikke laag condens erop. Een dag later heb ik weer de proef op de som genomen en het systeem is nog steeds in een oogwenk ijskoud. So far, so good!

Dus: twee nieuwe veemounts, een nieuwe aircoschakelaar en tzt een LHD donorspiegel aanschaffen en het einde komt in zicht.

En de volgende excursie is ook geboekt: een reünie met tientallen soortgenoten in Beaulieu, Engeland...

aangepast door pimgmx
  • Like 2
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.