Ga naar inhoud

Leedvermaak is ook vermaak: Pims roestige kater


pimgmx

Aanbevolen berichten

  • Administrator

^ je kwam er zeker achter dat een hoop over de houdbaarheidsdatum was.....na al dat gereis :lachen:

Link naar reactie

Zag gisteren een prachtige XJ uit ca. 1970?, maar je gaat zo'n auto nu toch wel anders bekijken (niet direct zichtbare roestproblemen)

aangepast door mohikaan
Link naar reactie

Zo, weer een dagje gezellig bezig, dit keer vooral met chemicaliën...

De boodschappenlijst voor vandaag: WD40 (onmisbaar natuurlijk), remreiniger, kopervet, all-purpose vet, staalverf, zinkprimer, sikaflex, bitumencoating, roestomvormer, thinner, en vast nog een paar vloeistofjes meer. Na al die dampen is het geheugen ook niet meer wat het was...

Gelukkig heb ik foto's om me te helpen herinneren wat ik ook al weer allemaal gedaan heb...

Lassen afgeslepen, staal geprimerd, onregelmatigheden dichtgemaakt met sikaflex, en daarna afhankelijk van de plek de boel met twee lagen staalverf (zijkanten) of bitumencoating (onderzijde, dorpelkoppen, wielkasten) afgewerkt.

Toen verder met de voorwielophanging: de klemmetjes die ABS- en remleidingen vast horen te klemmen pasten niet op de nieuwe fusees (uitsparing 1mm smaller dan de nieuwe fuseepennen), dus die met een Dremel op maat gemaakt, en voor alle zekerheid - Jaguar had er überhaupt geen verf voor gebruikt - het spul een laagje verf gegeven. Toen de verf droog was de voorwielophanging afgebouwd, en wat losse aanbouwdelen (ruitensproeiertank, koolstoffilter) weer gemonteerd.

Voor het scenario 'je weet maar nooit' heb ik voor alle bevestigingsmiddelen een bescheiden dosis kopervet gebruikt. Als kers op de pudding de kunststof clips terug in de wielkasten geslagen, hier vallen straks de parkers voor de wielkuipen in.

Morgen de wielkuipen erop, het stuurhuis aansluiten, en daarna òf doorbuffelen òf naar Zandvoort voor Great British

Lastig hoor, al die keuzes, keuzes, keuzes...

8728001027_6d48663bfa_z.jpg

8727978519_b4dcacd066_z.jpg

8727971901_d9e63a2933_z.jpg

8727975257_9a9b0ea6ea_z.jpg

8729086794_8eab39cb46_z.jpg

8727987617_7c35609013_z.jpg

Link naar reactie

je gaat zo'n auto nu toch wel anders bekijken (niet direct zichtbare roestproblemen)

Één ding is zeker: àlle XJ's t/m de eerste generaties V8en (X308/X350) roesten.

De enige vragen die dan nog relevant zijn, zijn 'waar?', 'hoe lang duurt het voor het begint?' en 'hoe snel?'. Door de minimale behandeling van het staal zijn ze overgevoelig voor regen en pekel, maar dat geld ook voor een boel andere merken uit die tijd...

'n Simcaatje, iemand? :guitar:

Maar de Series I/Series II XJ's zijn wel plaatjes om te zien, da's wel een béétje roest waard, toch? Met alleen maar onderhuidse roest kom ik er voorlopig genadig van af...

Link naar reactie

We waren nog even op Zandvoort voor Great British dit weekend, maar timeden het een [kuch] beetje verkeerd qua neerslag.

Great British it was, especially that :rant: weather...

Om te beginnen een blik in het Jaguarforum-hoekje, en daarna de rest van het terrein afstruinen.

Voor de liefhebber van klassiek én sportief blik was er meer dan genoeg te zien en te horen: een half dozijn Escort RS'en, net zoveel Lotus Cortina's, TVR's per strekkende meter en nog meer, veel meer automobiele creaties van dat Eurofobe eiland. Hoogtepunt voor mij waren de verschillende races, er is niets mooiers dan sportauto's in hun element te zien!

Volgend jaar hoop ik mèt het juiste stuk blik (gratis toegang :party: ) van de partij te zijn...

Terug on- topic: zojuist zijn de laatste onderdeeltjes besteld voor restauratie van beide bumpers, evenals verse rubbers voor de airco- en motorradiator. Nu alle onderhuidse gaten dicht zitten wordt het tijd om de voorkant weer in elkaar te gaan zetten...

aangepast door pimgmx
Link naar reactie

Weer een [kuch] beetje geklust...

De beruchte radiatorsteun is eruit, waarvoor ik 'maar' 3 van de vier bouten hoefde uit te boren. Een meevallertje dus!

Zoals ik had ingeschat is die steun ondanks veel, heel veel roest nog te redden zonder laswerk. Da's erg fijn bij een onderdeel dat bij iedere XJ40 niet jofel zal zijn (dus: tweedehands slecht of niet te krijgen), en nieuw GBP 250 kost...

Met de radiatorsteun aan de kant kon eindelijk het koelsysteem leeg en de radiator eruit: na alle 7(!) aansluitingen losgemaakt te hebben (de meeste aansluitpunten hadden al preventief in de WD40 staan weken) en de behuizing met de fans eruit gewurmd te hebben kon de radiator zèlf los. Een tip die ik op het forum oppikte: de loshangende slangen van zowel airco- als oliekoeler heb ik dichtgemaakt met latex handschoenen en tie-rips, zodat er geen vocht op plekken komt waar het niet hoort. De vulseltjes van deze leidingen hebben de slechte eigenschap water aan te trekken, dus open laten is vragen om inwendige corrosie...

De radiator heeft betere tijden gekend; de meeste lamelletjes vallen er bij de lichtste aanraking al uit. Tegenvaller!

Ergo: òf een goede gebruikte òf een nieuwe op de kop tikken. Goed dat het vakantiegeld net binnen is...

Met al het koelgedoe aan de kant is er ineens een boel ruimte aan de voorzijde van het motorblok, wat goed uitkwam: de Andybracket zit er in (piece of cake!), net zoals een nieuwe thermostaat en een nieuwe multiriem. Ik heb schijnbaar alleen vergeten om óók een riem voor de aircopomp te bestellen, die komt de komende tijd wel een keertje.

Ook ben ik verder gegaan met de voorbereidingen van de opbouw van de voorzijde: op m'n gemakkie de spatschermen geïnspecteerd, en beide bleken toch meer roest te hebben dan ik dacht. Niets schokkends gelukkig èn alleen aan de binnenkant! De onderzijdes hebben zo te zien te lijden gehad van water-/vuilinsluiting, maar verbazingwekkender waren de zijkanten: daar zat hele lichte roestaanslag direct onder de laklaag: allemaal kleine puntjes, met een diameter tussen een paar mm en een paar cm. Vreemd!

Dus: alle roest op het linkerpaneel te lijf met een lamellenschijf en een Dremel voor de kleine hoekjes, daarna goed schoongemaakt en de boel twee keer in de zinkprimer gezet.

Morgen volgt het rechterpaneel, en werk ik de binnenkant van het linkerpaneel af met twee lagen bitumencoating. De 'gekke hoekjes' laat ik helemaal vollopen met dat spul, zodat daar geen vuil meer geparkeerd kan worden.

Als het een beetje opschiet heb ik morgen de zijschermen er weer inzitten, en de radiorsteunen en wat klein toebehoren ontroest en gecoat.

aangepast door pimgmx
Link naar reactie

En eindelijk eens een foto van de buitenkant: het linker spatscherm ging er zonder probleem op. Het begint langzaaam maar zeker weer op een auto te lijken!

Het rechterspatscherm was gisteren nog niet droog, dat gaat er waarschijnlijk vanavond in.

Nu hopen dat het 'radiatorprobleem' snel de wereld uit is, dan kan ik verder met de voorkant!

8758237530_95eac4d5a5_z.jpg

  • Like 1
Link naar reactie

Vanochtend is de radiator weggebracht voor een revisie; direct na het weekend zitten er nieuwe koelblokken in en is-ie weer als nieuw...

Dit weekend dan maar zorgen dat de radiatorsteunen gerestaureerd zijn, dan kan-ie er meteen weer in!

Link naar reactie

Waar komt al die kennis vandaan?

Net zoals in m'n beroep ben ik ook op dit gebied autodidact... (pun intended)

Ik heb eigenlijk altijd wel ergens aan gesleuteld, en dankzij een paar ècht technische vrienden heb ik veel kunnen leren, en had/heb ik backup als een klus me boven het hoofd groeit.

Tot nu toe zijn alleen het laswerk en de radiator-revisie uitbesteed, ik ben benieuwd of het daarbij blijft vóór de eindstreep...

Met de ondersteuning van goede werkplaatsboeken, zéér actieve forums, plus een gezonde dosis lef kom je een heel eind :)

Link naar reactie

Hou je ook een kasboek(je) bij Pim, ben benieuwd voor hoeveel geld je er nu (bij benadering) al aan onderdelen en reparaties in het gestopt.

Ik neem aan dat de meeste onderdelen uit engeland moeten komen en ik heb helemaal geen gevoel bij de prijzen van onderdelen voor deze auto met alle shipping kosten.

Een hobby mag wat kosten maar ondertussen heb je al wel heeeeeeeeeeeeeeeeeeel veel vervangen.

Volg dit project met grote belangstelling en hoop hem eens in "real life" te kunnen bewonderen.

aangepast door ad k
Link naar reactie

Hou je ook een kasboek(je) bij Pim, ben benieuwd voor hoeveel geld je er nu (bij benadering) al aan onderdelen en reparaties in het gestopt.

Ik neem aan dat de meeste onderdelen uit engeland moeten komen

Ja, ik houd inderdaad bij wat er aan geld de deur uit gaat: hobby's mogen geld kosten, maar het moet ook geen 'moneypit' worden...

Er zijn tot nu toe maar vier ècht grote kostenposten, en twee daarvan hebben met uitbesteden te maken: het laswerk en de radiatorrevisie. Dat was een simpele keuze: zonder laswerk geen APK-goedkeuring. De radiatorrevisie is ongeveer 50% duurder dan een tweedehandsje kopen, maar bedraagt minder dan de helft van wat een nieuwe radiator kost.

Kostenpost één was de aanschaf van de auto zelf, en nummer vier is de binnenbumper voor de achterzijde, een idioot zeldzaam onderdeel dat inclusief verzenden een kleine 300 € kostte. Gelukkig is de nieuwe versie nu van aluminium gemaakt in plaats van derdewereldstaal, dat gaat de rest van de auto overleven! :punk:

Je aanname dat het meeste 'van over de plas' komt klopt, en gelukkig zijn prijzen daar héél vriendelijk!

Een bloemlezing: een complete revisieset voor de voorwielophanging (onder andere tien ophangingsrubbers, 6 fusees en bevestigingsmateriaal, alles OEM) was minder dan 100 €, de remrevisie rondom (schijven, blokken, slangen, handremblokken, revisieklauwen voorzijde, slijtsensoren en wat klein spul) was minder dan € 300 aan materiaal inclusief verzendkosten, de vier nieuwe koplampen waren een paar tientjes per stuk, de voorschokbrekers iets van €80 elk.

Ook het 'klein spul' is betaalbaar: bevestigingsmateriaal als bouten, moeren, clipjes is doorgaans vriendelijk geprijsd. De enige uitzondering daarop waren de veerpanbouten, die waren inc. BTW ongeveer €3 per stuk, en daarvan had ik er toch ècht 12 nodig. Veel geld voor een handjevol metaal...

Slijtdelen als filters e.d. gaan ook voor acceptabele prijzen: een versnellingsbakfilter inclusief carterpakking kost ongeveer €15, olie- en luchtfilter een paar Euro elk.

Voor interieurdelen en niet-veiligheidskritische delen heb ik eBay afgeschuimd, en veel via fora op de kop getikt: de trekhaak was gratis, trekhaakbekabeling kostte me alleen de verzendkosten, zo goed als nieuwe houtdelen voor alle vier de deuren kostten me £25. Aan het eind van de rit krijg ik nog één vervelende uitgave: het opnieuw bekleden van de dakhemel. Ook dat is helaas een klus die je niet zo eventjes zelf doet...

Al met al is het nog steeds aardig wat geld dat is verdwenen, maar de grootste, onzichtbare, kostenpost is arbeid. Zelfs al reken ik voor mezelf het werkplaatstarief van onze dorpsgarage (en niet de 120€ ex die sommige Jaguardealers vragen), dan nog is dit project economisch geen haalbare kaart. Dat mijn XJ40 straks mechanisch één van de beste van het land is, is leuk, maar daarmee is-ie hooguit enkele tientallen procenten meer waard dan z'n concurrentie.

Dat is ook precies de reden waarom dit een hobby is: tenzij je een E-type voor weinig van een oud vrouwtje kan aftroggelen wordt je niet rijk van dit soort klussen :)

Als ik verder geen gekke dingen tegenkom (en die kans wordt met de dag kleiner) kost het project, inclusief aanschaf van de auto en investeringen in gereedschap me minder dan een afgetrapte prefacelift 4-cilinder Z3 met fors wat kms op de teller.

Daarvoor heb ik straks niet alleen een leuke en -hopelijk- redelijk betrouwbare daily, maar ook een heel winterseizoen + waardeloos voorjaar lol gehad, extragratis spierpijn opgelopen en niet te vergeten: ont-zet-tend veel geleerd :book:

Link naar reactie

En weer een productief weekend achter de rug!

Het linker spatscherm zit weer op z'n plek en de drie radiatorpanelen zijn ontroest en hebben twee lagen zinkprimer en een laag verf gehad. Wonder boven wonder had het onderste paneel géén laswerk nodig, wat uitzonderlijk is!
Het bovenste paneel had één klein gaatje, dat ik heb opgelast en na wat stoeien met een lamellenschijf is daar niets meer van te zien. Dat paneel (het onderste op de foto, om het spannend te houden) bestaat uit twee in vorm geperste platen, die met puntlassen aan elkaar zitten. Het was geen verrassing om beginnend roest tussen de twee platen aan te treffen. Dat is zo goed mogelijk weggehaald en schoongemaakt, de kier tussen de platen is in de bankschroef tot het minimum gereduceerd en wat er aan speling overbleef heb ik vol laten lopen met primer.
Het onderste paneel krijgt nog een laag bitumencoating aan de onderzijde, ik wil graag zeker weten dat de boel voorlopig roestvrij blijft!
Het binnenwerk van de voorbumper is ontroest (en dat was hard nodig!) en ondergaat daarna wat uitdeukwerk. De rubber 'buitenbumper' wist dat allemaal mooi te verbergen... <_<
De voorbumper wordt net als de voorwielophanging gereduceerd tot losse onderdelen, die dan stuk voor stuk schoongemaakt/ontroest/gecoat/vervangen worden. Daar ben ik ongetwijfeld nog een paar uurtjes zoet mee! :)
Gisteren heb ik een nieuwe beugel gemaakt die de connectors voor de ruiten-/koplampsproeierpompen op hun plek houdt; mijn eerste zelfstandig uitgevoerde èn geslaagde lasklus!!
aangepast door pimgmx
Link naar reactie

feline inhoud

En een goede test, zoals bleek: ondanks dat het aftermarketkwaliteit is hebben deze matten een hoge krab-bestendigheid :)

Je krijgt bijna zin zelf een oldtimer te kopen...

En daarna een groot deel van je vrije tijd door te brengen met het inhaleren van roestdeeltjes?

Link naar reactie

...uitbesteden...

Voor een vriendenprijs kan ik wel wat zakjes origineel Jaguar roestpoeder meenemen naar de Limborit...

Dan heb je in ieder geval de helft van het proces al uitbesteed, èn heb je het authentieke klassiekergevoel zonder dat je garage ineens vol staat :)

Link naar reactie

Speciaal voor Jeroen een wat hariger update dan gemiddeld....

De 'missende' onderdelen komen achter mekaar binnen, de inspecteurs hebben het druk!

Hopelijk kan ik de radiator morgen oppikken, met nog 'maar' twee pakketjes onderweg heb ik dan alles voor de herbouw van koelsysteem en beide bumpers in huis :punk:

9355111731_4979dbfb7f_k.jpg

Eindelijk! De 'backorder'file bij Jaguar was eindelijk opgelost, dus kon SNG leveren...

9355111613_b7092b9035_k.jpg

9355111499_1ccab93c3e_k.jpg

9355111901_16fdcf9312_k.jpg

En een succesvolle rooftocht van mijn wederhelft: more toys! :clapping:

aangepast door pimgmx
  • Like 1
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.