Ga naar inhoud

Koeling / druk probleem ?

Tony

Aanbevolen berichten

Pakking van de behuizing heb ik vervangen, maar die was -als ik écht gewild had- nog wel herbruikbaar.

Als je de oude wil bewaren: voor demontage de overgang behuizing/blok even inspuiten met WD40 oid, dan is de kans groter dat je de pakking heel houdt.

Aftapplug? Ik neem aan dat je die van de radiator bedoelt? Zal een recht-op-en-neer O-ring zijn, gok ik...

Link naar reactie
  • Reacties 65
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Gentlemen, wederom bedankt voor alle info!

Ik heb gisteren nog wel even een pakking gehaald en wat tips bij de Dealert Den Haag.

Ik zet de nieuwe er gewoon in zoals de oude erin zat. De nieuwe heeft geen pijltje, dus moet ik goed opletten :-)

Nu nog even wachten tot mijn buurman thuis is, hij heeft zo'n smalle steeksleutel

Link naar reactie

Mijn baco is te dik helaas... Buurman was eerder thuis en het is inmiddels gebeurd :)

De oude was er volgens de TIS niet helemaal goed ingezet: hij zat 45° gedraaid en

ik heb de oude nog even getest met een maatbeker en de waterkoker:

hij lijkt het eigenlijk prima te doen, maar wat zien we bij het dichtgaan bij test nummer 3: Een dikke kier!!!

maar ja, zou die kier genoeg zijn om te zorgen dat ik op de snelweg met deze temperaturen niet verder kom dan het eerste streepje na blauw???

We zullen zien wat er de komende dagen gebeurd: woensdag APK bij RUTON en dan doe ik ook meteen alle koelvloeistof helemaal verversen.

Bij de Dealert ook nog wat klein grut gekocht zodat ie straks weer NOG gaver is: voetensteun, luchtgeleiding, dopjes, dat soort dingen. Volgens het DERK principe, mag ik die leuke klusjes volgend weekend gaan doen. Dolletjes!

Thermostaat_kier_2.JPG

Link naar reactie
  • 1 maand later...

Ik heb, tesamen met mijn zoon een Z3 gekocht met een km-stand van 75.000. Ondertussen heeft de wagen 91000km en heeft problemen met koeling. We krijgen er een punthoofd van.

Wat hebben we gedaan: een CO2 test, waterpomp gecontroleerd, thermostaat verwijderd, druktest cylinders. Alles ok.

We zijn einde raad. Het rare is dat de radiator niet echt warm wordt. Echter, na een tijdje begint het water te borrellen in het reservoir.

Is er iets wat we over het hoofd gezien hebben? Alle advies zeer welkom.

Link naar reactie

thermostaat verwijderen is zowiezo niet ok.

die moet je gewoon laten zitten,of vervangen.

denk er ook om dat je het reservoir af moet sluiten met de dop,anders loopt de motor geheid warm

is het zeker dat de pomp ok is,is die vervangen het schoepenwiel wil wel eens loszitten

Link naar reactie
en heeft problemen met koeling

Kan je wat meer vertellen over jullie koelingproblemen?

Welk motorblok, wanneer doen de problemen zich voor, hoe reageert de koelwaterthermometer op je dashboard, is het koelsysteem opnieuw afgevuld, is het systeem recent ontlucht, staat er voldoende spanning op de multiriem?

thermostaat verwijderen is zowiezo niet ok.

is het zeker dat de pomp ok is,is die vervangen het schoepenwiel wil wel eens loszitten

Sanders tips kan ik allebei onderstrepen: thermostaat vervangen (indien nog niet gedaan; is een relatief goedkoop onderdeel), en waterpomp nogmaals controleren. Zo uit het hoofd is het losse schoepenwiel een zwakke plek bij vooral de 4-cilinders...

Bij zescilinders blijft een defecte thermostaat in 'open' vastzitten, waardoor je koelvloeistof eerder te koud blijft dan te warm wordt. Makkelijk vast te stellen: je koelvloeistofthermometer doet er lang (meerdere kilometers rijden) over vóór-ie in de middenstand terecht komt.

Deze site geeft 'exploded' views van het hele systeem. Kies je model/bouwjaar in de kolom aan linkerzijde, ga naar het hoofdstukje 'engine', en daar vind je onder 'engine cooling' tekeningen van het koelsysteem van jouw Z3. Kan helpen om het systeem component voor component na te lopen op defecten/blokkades.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in