Ga naar inhoud

Koeling / druk probleem ?


Tony

Aanbevolen berichten

1) koelvloeistof staat op juiste peil

2) thermostaat reeds vervangen

3) waterpomp ook reeds vervangen

Soms komt temp.meter nog in rood , bij files ed.

Nu kan ik viscokoppeling nog vervangen , mar hoe kan je deze testen maw. hoe weet je dat deze slecht is ?

thnx voor recaties

Link naar reactie
  • Reacties 65
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Als de motor koud is kun je de koelfan redelijk goed ronddraaien als de motor uitstaat uiteraard, als de motor op bedrijfstemperatuur is en je zet de motor uit dan moet de koelfan zwaar draaien. Ook te testen met draaiende motor maar dan zou ik een krant of iets dergelijks pakken om te kijken of je de fan kunt tegenhouden bij warme motor. Pak wel een krant die je al gelezen hebt ^_^

Naarmate de motor warmer wordt gaat de fan sneller meedraaien en koelt de motor dan beter, als de koppeling stuk is draait de fan dus niet meer sneller mee maar draait maar wat rond.

TIP, de koelfan heeft linkse schroefdraad als je deze wilt losdraaien!

Link naar reactie

Wij hadden een soortgelijk probleem. Werd ook steeds warm bij stilstaan of stadsverkeer. Bleek te komen doordat er leidingwater op het koelsysteem zat ipv koelvloeistof. Het water kookte binnen no-time. Na af te hebben laten lopen en nieuwe koelvloeistof probleem opgelost. Al weken geen oplopende temperatuur meer gezien, ook niet met de warme dagen van laatst.

Link naar reactie

Dan is je visco defect, is goed zelf te doen maar je moet wel een blokkerringtool hebben om de koppeling los te draaien. Is ook goed zelf te maken heb ik ook gedaan en heb ik toch al vaak gebruik van gemaakt ^_^

En niet vergeten het is linkse schroefdraad dus andersom losdraaien!

Link naar reactie
  • 1 maand later...

Thnx bmweetje , bij warme , stilstaande motor draait koelfan zeer gemakkelijk , viscokoppeling zal dus wel defect zijn zeker :-(

Eigenlijk voel ik niets van weerstand bij koude of warme motor.....

Redelijk logisch :blink: ... blijkbaar heb ik een elektrische ventilator ( blijkbaar zijn er Z3 1.9 bwj 2002 met een elektr. ventilator en zijn er met een viscokoppeling )

Wat is er vandaag vervangen : radiator , contact dat ventilator stuurt en dop expansievat

Hopelijk is het nu opgelost... temp.meter komt niet meer in 't rood maar met de buitentemperaturen van nu heb ik natuurlijk geen zekerheid

Vandaar dat ik een test ga laten doen om te kijken of ZZZ een slechte koppakking heeft ( join de culasse op zijn vlaams )

aangepast door bojan
Link naar reactie

@mods , kunnen jullie eventueel titel aanpassen , koeling / drukprobleem ?

PSI test is dus deze morgen gebeurd. 40psi per cilinder gestoken: 1ste cilinder 35psi , 2decilinder 38, 3decilinder 40 , 4de cilinder 39 , er werden bij onder druk zetten van de 4 cilinders geen luchtbelletjes gezien in de koelingsvloeistof.

s0154.jpg

Toch is er ( volgens mijn garagist en ook volgens persoon die de test uitvoerde) teveel druk op het "koelingscircuit". Denken ze , of is dit normaal dat er druk zit ? Wordt gecontroleerd door de 2 rubberslangen ( die op radiator toekomen en vertrekken ) samen te drukken. Bij warme motor voel je echt wel dat deze slangen onder druk staan ( moeilijk samen te drukken ) dit zou volgens beide heren niet mogen of zijn ze verkeerd en is dit bij BMW anders ?

Wat is de normale temp. van koelingsvloeistof ? ( ik heb al gehoord van 105°C bij BMWmotoren )

aangepast door bojan
Link naar reactie

systeem staat zeker onder behoorlijke druk normaal gesproken hoor!

de druk is iets lager dan de drukopgave die op de dop van je expantievat staat te lezen.

deze doppen zijn voorzien van een klep die bij bepaalde druk open gaat om wat te ontluchten.

als de dop stuk is dan gaat de motor zeker aan de kook,tenminste als de dop teveel druk laat ontsnappen.wanneer de dop vast zit dan kan er wel eens iets klappen(is wel extreem maar zou kunnen)

temperatuur loopt wel hoog op normaal maar zit rond de 90 a 95 graden ,nog niet boven de 100 bij z3 en z4. voor zover mij bekend.

aangepast door sandere39
Link naar reactie

ps drukverlies zien in het koelsysteem wanneer je de cilinders onder (over)druk zet lijkt me ook niet heel logisch,ik neem aan dat je druk verhoging bedoeld?

en hebben ze ook gemeten hoeveel druk er dan wel in het koelsysteem komt bij opwarmen,dit zou wel interessant zijn zeker wanneer zij vermoeden dat deze druk te hoog zou zijn.

is je circulatiepomp wel ok?

Link naar reactie

thnx. voor reactie Sander , maar dit had ik nog niet gemeld -> dop is ook vervangen.

Kort samengevat , voorlopig komt mijn temp.meter niet in 't rood maar beide monteurs vinden de druk te hoog en zijn niet zeker of alles nu ok is.

Link naar reactie

sander , alles is vervangen ook pomp.

Sander , ik ga het eens proberen uitleggen ( ik ben wel geen technieker ) Indien ik een slechte koppakking zou hebben ( scheurtje ) dan zouden er luchtbelletjes moeten te zien zijn bij het onderdruk zetten vd. cilinders. er zou dus druk gestoken worden in koelstofcircuit.

aangepast door bojan
Link naar reactie

haha ja dat snap ik hoor (ik ben wel technieker)maar je noemde het "drukverlies "dus vandaar.

wat ook een goede test zou zijn is om op co te testen in je expantievat.

maar als de motor niet meer warm loopt,en het koelwater in het vat schoon blijft ,de olie normaal dan zal het vast goed gaan.

Link naar reactie

Sorry , foutje van mij. ( heb het aangepast )

Eigenlijk is alles normaal nu , maar die druk is volgens "hen" niet normaal. Vandaar mijn onzekerheid.

Bedankt voor u reacties. Ik ga ZZZ gewoon gebruiken en we zien wel ....

aangepast door bojan
Link naar reactie

Ondanks dat de blauwgele ara veelal wordt gehouden door hun zeer mooie vertoning en mogelijkheid om te kunnen praten, maken de gemiddelde prijs van 1200 euro en hun grootte het tot moeilijk te houden vogels.

Ze vereisen veel meer aandacht en kennis van hun eigenaar dan bijvoorbeeld honden of katten. Ze tonen een grote intelligentie in hun gedrag en vereisen constante intellectuele stimulatie om hun nieuwsgierigheid te bevredigen. Blauwgele ara's genieten van veel aandacht, en te weinig aandacht kan leiden tot gedragsproblemen en kunnen de papegaai erg ongelukkig maken.

Wellicht een idee om 1 van je vogels eens te laten kijken :lachen: ;)

Link naar reactie

Wat kan er nog gemeten worden.

CO meten , bedoel je -> speciale dop op expansievat en controleren via kleurverandering (in geval van CO) , wel dit zou niet 100% te vertrouwen zijn , heb ik mij laten vertellen he.

aangepast door bojan
Link naar reactie

Ook mijn Z3 (1800cc) heeft een behoorlijke druk op de slangen staan. Was eerst ook bang dat er wat anders aan de hand zou wezen.

Echter mijn meter bleef constant netje is het midden staan, maar ook deze kan natuurlijk defect zijn. Bij de dealer aan de computer

gehangen en een half uur laten draaien en kijken of de temperatuur goed bleef. Geen probleem bleef mooi onder de max. temperatuur.

Met de harde slangen in de vakantie 2500 km geknalt in de Dolomieten en geen enkel probleem. Het moraal van het verhaal, het zit een

beetje tussen de oren :).

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.