Ga naar inhoud

olieverbruik


newkid

Aanbevolen berichten

Ik heb nu ongveer twee maanden en Z3 2.2.i uit 2001. Ik ben zeer tevreden en jij rijdt geweldig. Echter nu heb ik in korte tijd al twee keer een litertje olie erop moeten bijvullen. Er is geen zichtbare lekkage. Niet onder de motorkap of op de grond. De laatste keer bij het bijvillen bij een garage kwam men daar met de volgende opmerking. De auto is/wordt teveel gebruikt voor korte eindjes rijden. Er wordt alleen maar mee getoerd. Dit kon men zien aan de vervuilde dikke olie aan de bijvuldop. remedie: even de snelweg op , de auto even wat meer warm laten worden en zo zou de dikke olie meer verbranden. Mijn vraag: klopt dit ? Is dit herkenbaar?

Als alternatief zou ik de olie kunnen laten verwijderen , doorspoelen en er vervolgens nieuwe olie in doen. Zijn hier ook ervaringen mee?

Andere aanraders zijn natuurlijk ook welkom!

gr. Rikus

Link naar reactie
  • Reacties 18
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Populaire dagen

Beste reacties in dit topic

  • Administrator

en jij rijdt geweldig.

Dank je :171:

Welkom hier, het is gebruikelijk dat nieuwe forumers zijn eigen voorstellen (liefst met foto(s) van de bolide) en dan vragen gaan stellen.

Jou eigen alternatief is denk ik het beste antwoord

Link naar reactie

De mijne verbruikt ook een beetje olie, maar niet meer dan ca. 0,5 liter per 10.000 km. Pas als je echt gaat blazen en doortrekken tot de begrenzer dan gaat het verbruik snel omhoog. Hoeveel km heeft je motor gelopen?

Link naar reactie

Die van mij wel wat meer. Ik gok een liter per 5000km oid.

Maar als de auto veel wordt gebruikt voor korte ritjes zou ik eerst een keer een motorflush doen (met een litertje diesel of een product als forte oid) en de olie+filter vervangen. Dat laatste moet je m.i. sowieso minimaal 2 jaarlijks doen, en dan de olie via de aftapplug in het carter eruit laten lopen en niet zo'n zuigding door de peilstokbuis.

Kijk ook naar wat voor olie erin zit, en evt zou je naar een iets dikkere variant kunnen gaan. Te dunne olie is net zo slecht als te dikke olie ;)

Link naar reactie

Er zijn motoren die gekend zijn voor olie verbruik (lees 3.0) ik heb een 2.0 en geen olieverbruik. Na 20.000km staat olie nog steeds op max met zowel korte als lange ritten,het is belangrijk dat men de juiste olie gebruikt (deze door de fabrikant voorgeschreven) en dit is zeer belanrijk omdat in elke motor smeerkanalen zitten met een bepaalde doormeter,en die doormeter is bepalend voor de olie dikte.

Dus volgens mij beter te dunne dan te dikke olie. Olie vervangen door nieuwe lijkt voorlopig de beste optie,en dan regelmatig controleren. Met het meten van de compressie kun je nagaan of het om slijtage gaat. :)

Link naar reactie

Dus volgens mij beter te dunne dan te dikke olie.

'Te' (als in te dunne of te dikke) is altijd schadelijk, zo ook te dunne olie. Bij te dunne olie kan je bijvoorbeeld een niet sluitende oliefilm krijgen zodat al je lagers aan gort draaien. Bij een te dikke olie komt er niet genoeg olie in de lagers (dus in de lagerspiraal). (de oliekanalen zelf daar gaat de olie wel doorheen).

Ook is de dikte van je olie op invloed van je oliedruk en ook bijvoorbeeld op invloed van je klepstoters.

Dus als je motor in bepaalde gevallen niet helemaal lekker loopt kan je dat met het variëren van de dikte van je olie een beetje bijstellen. De ene motor heeft hier meer last van dan de andere (kan aan het type liggen, maar kan ook exemplarisch zijn)

Link naar reactie

Die van mij wel wat meer. Ik gok een liter per 5000km oid.

niet zo'n zuigding door de peilstokbuis.

\

want??

en zeg niet omdat je dan niet alle vuil er uit krijgt want dat is echt larie,dat vuil krijg je er pas uit wanneer de carterpan gedemonteerd en handmatig schoongemaakt word.

Link naar reactie

en zeg niet omdat je dan niet alle vuil er uit krijgt want dat is echt larie,dat vuil krijg je er pas uit wanneer de carterpan gedemonteerd en handmatig schoongemaakt word.

Dat zeg ik toch :lol::P

En ik heb zo m'n twijfels of je er evenveel vuile olie uitkrijgt

Met een vloeistofspuit je carter door de aftapplug schoonspuiten met diesel ;) als dat lukt; dan is het helemaal schoon.

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Beste Guido,laat ik je dan verzekeren dat het geen bal uitmaakt of je de olie wegzuigt of aftapt,zeker wanneer je eerst de motor goed warm draait!

en diesel in de aftapplug spuiten is een leuk idee maar hoeveel zin heeft dat???

je zou die diesel er ook boven in kunnen gooien en dan weer wegzuigen dat zou even veel nut hebben.

nee alleen echt de pan eronderuit en schoonmaken ,iets anders is nauwelijks effectief geloof me.

je kunt vooraf motorflush erbij gooien en dan hopen dat het iets doet maar meer kun je niet doen.

ik hoorde btw kortgeleden van een kennis met een z3 1.9 ,waarvan de klepstoters erg tikte wanneer net gestart,dat een garagist hem aanraadde atf bij de olie te gooien en dan even flink te gaan scheuren,dit zou de problemen kunnen oplossen ?????

ik zie het voordeel van atf niet zo zeer maar misschien een behandeling met motorflush zou kunnen helpen .

Link naar reactie

Ik had voorheen een 2.2i die na een dag flinke belasting gauw een liter olie 'loste'. Ik heb dat opgelost door ipv 0W30 van BMW er Castrol Edge Professional van 0W40 in te gooien. Ook bij mijn huidige 3.0i doe ik dat en daarmee nagenoeg geen olieverbruik (0,5 ltr 20.000km). De 3 liter eigenaren die ik ken gooien er altijd een xW40 of zelfs een xW50 in omdat de 3 liter bekend staat om zijn mogelijke olieverbruik.

Link naar reactie

0W30 van BMW er Castrol Edge Professional van 0W40

0W30 ?? de motor van de 2,2i z3 heeft niet meer dan een minerale 15w40 nodig (volgens mij)

en de edge die je later gebruikte is idd bij 100 graden iets dikker dan de 0W30.

ik denk dat wanneer je de juiste olie direct had gebruikt je de problemen niet had opgelopen.

btw de 3.0i die je nu rijd hoort op 5W40 te draaien ik meen te weten dat de 0W40 aan de dunne kant was (koud).

aangepast door sandere39
Link naar reactie

0W30 ?? de motor van de 2,2i z3 heeft niet meer dan een minerale 15w40 nodig (volgens mij)

en de edge die je later gebruikte is idd bij 100 graden iets dikker dan de 0W30.

ik denk dat wanneer je de juiste olie direct had gebruikt je de problemen niet had opgelopen.

btw de 3.0i die je nu rijd hoort op 5W40 te draaien ik meen te weten dat de 0W40 aan de dunne kant was (koud).

Een Z3 heeft ALTIJD een volsynthetische olie nodig van minimaal 0W30 LL04. Omdat vele, vooral wat goedkopere merken, een teruglopende waarde laten zien in gebruik (ze worden langzaam 0W20) is het verstandig om een hogere waarde te kiezen. Bovendien geeft dat bij hogere belastingen ook een sterkere oliefilm en is de motor dus beter gesmeerd en dus beter beveiligd. De 0 waarde geeft meteen vanaf de start een goede smering wat uiteraard altijd erg belangrijk is voor de levensduur van je motor. Dus: altijd een goede volsynthetische olie van 0W30 of 0W40 kiezen.

Link naar reactie

Na een boel rondneuzen op dit forum en andere webstekken (de onze verbruikte redelijk én had last van sludgevorming) Ruuds advies gevolgd en overgestapt op Kroon Helar 0W40.

Niet bepaald de goedkoopste onder de smeermiddelen (ik koop het nu in 20 liter bulk, scheelt enorm!), maar het olieverbruik is fors minder, en de motor lijkt rustiger te lopen.

Ik heb besloten niet te 'flushen', maar door regelmatig olie+filter te wisselen (+/- iedere 5000km) het blok geleidelijk schoon te rijden. En ja, lange stukken rijden helpt daar ook bij!

Link naar reactie

Beste Guido,laat ik je dan verzekeren dat het geen bal uitmaakt of je de olie wegzuigt of aftapt,zeker wanneer je eerst de motor goed warm draait!

Nou ja, er zijn talloze gebruikerservaringen te vinden van mensen die toch niet alles uit hun carter kregen. Wellicht ligt dat aan het ontwerp van de carterpan/peilbuis en kan het per auto schelen, maar er is maar 1 manier om er achter te komen en dat is dan tòch die aftapplug verwijderen. Er is geen andere manier om te checken. En dan nog, ik zie het voordeel er niet van behalve dat het dan wellicht tijd scheelt. Als je het door een monteur laat doen die toch snel 1 euro per minuut kost kan dat een overweging zijn, maar als je het zelf op een zaterdagmiddag doet.... wat maakt dat extra kwartiertje dan uit?

En uiteindelijk is aftappen via de aftapplug ook de voorgeschreven methode van de fabrikant. Voor die methode is de auto namelijk ontworpen.

en diesel in de aftapplug spuiten is een leuk idee maar hoeveel zin heeft dat???

je zou die diesel er ook boven in kunnen gooien en dan weer wegzuigen dat zou even veel nut hebben.

Ik bedoel met zo'n vloeistofspuit op perslucht; dus als zijnde met een soort van mini hogedrukspuit de bodem van je carterpan (waar het bezinksel terechtkomt) schoonspuiten. Dat gaat je niet lukken via de bovenkant.

Maar ik ga binnenkort toch m'n olie verversen, en ik heb wel een endoscoop, dus ik kan ff kijken of dat een verschil uitmaakt. Ik zal kijken of ik er ook wat fototjes door kan maken, maar ik weet niet of dat lukt (het is geen digitale).

Als er bezinksel in zit that is. Ik ben er natuurlijk van overtuigd dat mijn motor in topconditie is :lol:

De pan eronderuit halen is natuurlijk nog beter (met zo'n vloeistofspuit kan je niet om het hoekje spuiten), maar teveel werk vind ik (en moet je weer pakkingen vervangen etc).

ik hoorde btw kortgeleden van een kennis met een z3 1.9 ,waarvan de klepstoters erg tikte wanneer net gestart,dat een garagist hem aanraadde atf bij de olie te gooien en dan even flink te gaan scheuren,dit zou de problemen kunnen oplossen ?????

Dat kan alleen helpen als het een kwestie van vervuiling is, maar soms is het dus ook een kwestie van andere oliedikte (bij enkele psa motoren bijv.).

Maar ik zou nooit een schoonmaakadditief bij de olie gooien en daarmee de motor belasten. En nu is die 1,9 natuurlijk een relatief simpele motor, maar bij bijv. een turbomotor zou ik ook nooit atf in de olie gooien.

Link naar reactie

Beste Rikus, je informatie is wel heel sumier hoe kun je hier een goed antwoord op verwachten.

Het is net zoiets van hij doet het niet.

Olieverbruik is meestal afhankelijk van een heel hoop zaken.

Wat betreft een 3.0 dat deze altijd olie verbruikt ben ik het niet mee eens , ik heb er namelijk geen last van!

Link naar reactie

Nou ja, er zijn talloze gebruikerservaringen te vinden van mensen die toch niet alles uit hun carter kregen.

ik heb die ervaring dus niet

ik ververs ongeveer zo,n 60 of meer keren olie en filters per jaar ,en eigenlijk komt bij 90% van alle gevallen alle olie uit het carter.

en dat beetje vuil/sludge wat onderin achter blijft,blijft daar later ook liggen.

maar ook hier geld dat er over smaak niet te twisten valt.

iedereen doet wat hij of zij het beste lijkt.

aangepast door sandere39
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.