Ga naar inhoud

Bastuck BMWZ4-C1P (tussen demper vervangen)

Mark79

Aanbevolen berichten

• Reacties 8
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Ik zou persoonlijk eerder voor andere einddempers gaan. Ik heb zelf een Z3 3.0i (M54) gehad,

ik weet niet of de 3.0SI hetzelfde blok heeft, de Z4 3.0i in ieder geval wel, kan me niet voorstellen

dat ze heel anders klinken. Onder de Z3 zat een Eisenmann race, en een open Bastück stuk vanaf het spruitstuk (2 delen).

Toen ik de auto kocht zat er een Bastück middendemper (dempte echt extreem) onder, daardoor hoorde je de Eisenmann nauwelijks.

Precies iets zeggen over geluid is altijd lastig. Maar mijn ervaring met de 3liter is dat je er echt moeilijk een goed geluid uit krijgt.

De combinatie die ik had was onderin mooi diep en redelijk luid, maar hoger in de toeren viel het geluid behoorlijk weg.

Dit werd wel weer gecompenseerd door het sportluchtfilter dat er in zat, die nam het mooi over waar de uitlaat stiller werd.

Samenvattend: geen dempers en een Eisenmann Race en een overdreven groot carbon luchtfilter zorgden voor een prima geluid in de auto, maar

van buiten vond ik het alsnog tegenvallen. Een S50/S54 met een Eisenmann sound/normaal klinkt dan al echt beter.

Misschien wek ik de indruk dat ik echt van kabaal houd, is misschien deels zo, maar het hoeft van mij ook zeker geen volledig open uitlaat te zijn of iets in die richting.

In de Coupe is het natuurlijk moeilijker om binnenin mooi geluid te krijgen dan bij de roadster. In de Z4 zit dan wel weer de sound generator.

Mijn punt is eigenlijk, ik zou het wat radicaler aanpakken, dit klinkt bijvoorbeeld wel lekker :):

Link naar reactie
  • Administrator

3.0i (M54) )is inderdaad een ander blok dan 3.0si (N52). Mijn ervaring met beide blokken is dat de N52 van zichzelf een mooier geluid heeft en bijvoorbeeld van zichzelf ook al licht pruttelt bij terugschakelen / gas los e.d. De 3.0i doet dat met standaard dempers niet. Ik kan me daarom wel voorstellen dat er bij een 3.0si meer te halen is dan bij een 3.0i door simpelweg het bestaande geluid te versterken.

Mark, ik weet niet of ik het al eerder gepost heb, maar in de UK is een aantal mensen dat claimt goede ervaringen te hebebn met een bypass OPde einddemper zelf. Zie hier. Dat is echt een mod die weinig kost (als je hem zelf kunt uitvoeren of een "mannetje" hebt) en die je bovendien relatief simpel kunt terugdraaien als het niet bevalt ...

Link naar reactie
  • Administrator

Bij mij wel. Misschien werkt het alleen als je ook bij dat forum aangemeld bent. Meld je anders even zelf aan op www.z4-forum.com en zoek vervolgens op "bypass" en "exhaust". Dat brengt je bij dit topic:

http://www.z4-forum.com/forum/viewtopic.php?f=9&t=36598&hilit=Exhaust+bypass (ofwel: M By-Pass Pipes fitted with Vid :) ). Heb je toch weer twee keer de link... Als het nou nog niet werkt ...

Link naar reactie
3.0i (M54) )is inderdaad een ander blok dan 3.0si (N52). Mijn ervaring met beide blokken is dat de N52 van zichzelf een mooier geluid heeft en bijvoorbeeld van zichzelf ook al licht pruttelt bij terugschakelen / gas los e.d. De 3.0i doet dat met standaard dempers niet. Ik kan me daarom wel voorstellen dat er bij een 3.0si meer te halen is dan bij een 3.0i door simpelweg het bestaande geluid te versterken.

Dat is nuttige informatie :).

Die bypass exhaust omzeilt alleen de einddemper? Persoonlijk vind ik dat niet mooi klinken maar het is uiteraard een mogelijkheid.

Waar ik zelf een goed verhaal over heb gehoord is PM Performance (http://www.pmperformance.nl/). Een kennis van mij heeft

daar een andere einddemper onder zijn BMW laten zetten. Is redelijk goed betaalbaar en de eigenaar schijnt z'n vak met veel passie uit te oefenen.

Ze laten je dan ook een aantal dempers horen waar je uit kan kiezen. Ik ben zelf eens bij EPS geweest, maar daar kom ik niet meer terug.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in