Ga naar inhoud

Z3 V12


NilsP

Aanbevolen berichten

Van dezelfde kerels die in de tijd die M3 pick-up hebben gemaakt.

Een echte one-off Z3 V12 met die V12 van de 850i in de tijd (denken ze)

Wel maar evenveel pk als een Z3M maar veeel meer koppel.

Kleur is wel ECHT niet men ding :lol:

http://www.topgear.com/uk/photos/bmw-z3-v12-2012-08-08?imageNo=3

Link naar reactie
  • Reacties 25
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

gho ik weet het niet. Een vriend van me had vroeger een 850.

Als je begon door te trekken, dronk dat ding echt wel wat.

zat dicht tegen de 20L/100km dan maar woog wel veel meer

Link naar reactie

Kan bijna niet anders dan dattie meer verbruikt:

- Veel meer inhoud, dus meer pompverliezen (goed, de z3m zal een hogere compressie ratio hebben, maar dat weegt niet op denk ik)

- Meer bewegende onderdelen (lagers, zuigerringen etc), dus meer wrijvinsverlies

- Meer / zwaardere bewegende delen (vooral zuigers/drijfstangen), dus meer kinetische verliezen.

Pro voor de v12: veel meer koppel, dus in dagelijks gebruik bij rustig rijden lage toeren (=veel veel vacuum dus weinig pompverlies, en weinig kinetisch verlies)

Dat alle fabrikanten aan het downsizen zijn moet toch wel een hint zijn ;)

Maar verbruik is voor zo'n ding niet belangrijk. Elke 200km aan de pomp staan misschien wel (al heb je dan meer gelegenheid om 'm te showen ;)

De vraag is een beetje of het karakter van deze motor ook bij het /m chassis past: ik denk dat deze v12 vooral gericht is op een zeer soepele loop en soepele vermogensoverdracht. De z3m is een auto die sensatie moet bieden. Gaat dat goed met mekaar, en kan het chassis ook het extra gewicht aan van die klomp metaal en toch een goed gebalanceerd platform blijven?

Ik vind kleine lichte auto's iig altijd veel leuker rijden. Meer sensatie en vooral ook meer gevoel met het wegdek.

Maar het neemt niet weg dat het wel knap gebouwd is. Het past allemaal maar net..

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

ja dat dacht ik ook eerst. Die V12 is een gigantisch zware blok dus die Z3 moet toch volledig uit balans zijn

Maar het is er knap ingestoken.

Link naar reactie

Dan moet je wel van v8'en houden........ :rolleyes:

Maar dat is wel een heel sterk blok (da's toch het corvette blok?)

Daar bestaan nl. mega superchargers voor. Lingenfelter en dat soort tuners. 700pk+

Link naar reactie

ja Het is een ls3 uit de huidige Corvette C6

6,2l V8 en dacht dat ik daar ergens zag beschreven dat er een andere diff inzat en een volledig verstevigde kofferruimte.

Mooi werk die mannen, en naart schijnt niet duur

Link naar reactie

Dat vind ik nog wel meevallen. Hangt natuurlijk van je uurtarief af, maar hier gaat heel veel werk in zitten.

Overigens zijn de vermogensclaims in dat draadje wel vaag, en ook daar worden er opmerkingen over gemaakt. Bij hun 680pk claim zou 150pk aan verlies in de aandrijving zitten. Dat kan absoluut niet. Dus 680pk=lees 475pk op de achterwielen. Nog steeds veel, en correspondeerd met ca. 500-550pk op de krukas imho.

Link naar reactie

ja maar dat ging over die RX-7 denk ik, die 680.

En inderdaad dat verlies is te groot op de aandrijflijn. Kan nie kloppen denk ik

Maar recent wat opgezocht om een LS3 in een Cerbera te leggen.

En daar doen ze het voor £10-12k. Incl motor en bak

Ook met custom headers en alles.

Dat is wel zonder rem upgrade. maar dat is toch een groot verschil

Zo'n Cerbera dat zal het volgende worden. Aaaaaltijd gewild.

Link naar reactie

Maar zo'n cerbera heeft standaard al een v8 volgens mij?

Het gaat niet om de motor of bak, en zelfs niet over de custom headers (kost hooguit 2000€), maar alle andere zaken die je tegenkomt. Airco, steunen, wat moet je weghalen, wat moet je erbij bouwen etc. Daar gaat tijd inzitten. Zeker als je al 1x zo'n auto gedaan hebt, gaat de 2e al 2x zo vlot (dus iets van 30% minder kosten)

Echt, als je zo'n conversie laat doen kom je zoveel tegen. Zeker als het krap wordt.

En ga je persoonlijk zo'n avontuur aan (en laat je het dus doen), zie je altijd dat de kosten heel wat hoger uitvallen dan dat je had begroot.

Link naar reactie

ja klopt maar die TopCats (van die Cerbera) hebben er nu ondertussen enkele gedaan.

Dus het gaat intussen waarschijnlijk wel wat vlotter.

Ja een 4,5 V8 (of een 4,2 V8 of 4,0 6 in lijn). Wat absoluut de meest hoogstaande motor ooit is (de hele blok weegt incl vloeistoffen slechts 125kg!)

Maar die flatplane racetechnologie is onbetrouwbaar. en een rebuild kost een £6000 (zonder taks).

Er is een geweest op pistonheads die 2 rebuilds moest doen op 13000 mijl. Toen heeft hij er maar een LS in gelegd en geen problemen meer.

(En ik denk dat die LS leefbaarder is om elke dag met te rijden tov zo'n nerveus agressieve motor)

Dus super motor maar niet echt leuk als je je elke dag moet afvragen of hij vandaag zal ontploffen :lol: of misschien morgen

Link naar reactie

Waar haalt tvr dan die flatplane v8'en vandaan?

Ik dacht dat alleen Ferrari die maakten / toepasten (en die nieuwe mclaren).

Maar idd, als ik wat youtube filmpjes van cerbera's luister, dan is dat zeker een flatplane, overduidelijk, bruut :punk: .

Dat wist ik niet. De nieuwere zijn dat volgens mij niet, en de oudere hebben (indien v8) volgens mij een ford blok? Of rover? (crossplane dus)

Maar hoe dan ook, een flatplane uitwisselen voor een crossplane?

Dat is ongeveer hetzelfde als een jaren 60 pickup verkiezen boven een ferrari....

Dan maar elke 10000km de motor eruit ;)

Als je een TVR koopt moet je maar leren leven met onbetrouwbaarheid :lol: (ook met andere motoren is ie niet betrouwbaar :guitar: )

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Dat was hun eigen motor. De AJP8 noemde die.

De flat plane V8 heeft inderdaad enkel in de Cerbera gezeten.

En was toen ook even het snelste op de markt (op youtube staat een dragracefilmpje van top gear met de Cerbera in. en dat was maar een 4.2, die had 60 pk minder dan de 4.5)

Alles erna was met de Speed Six (3.6 en 4.0 6-in-lijn)

en de oudere hadden de Rover-blok van 4 tot 5 liter.

Wat ongeveer hetzelfde gedrag heeft als de Corvette blok.

Persoonlijk vind ik een crossplane leuker rijden dan een flatplane.

Ik hou van het enorme koppel en dat je normaal lijkt te rijden tot je op je pedaal drukt en je in je stoel wordt gedrukt.

Die flatplane geeft ALTIJD ALLES of je nu wil of niet :lol:

Link naar reactie

Toch wel uniek dat zo'n kleine fabrikant hun eigen motor ontwikkelt.

Maar idd, een flatplane v8 is meer race spec. Ze starten vaak ook slecht, hebben een beetje dun geluid (net als race auto's), maar volgens mij klimt het fantastisch in de toeren. Meer sensatie.

Bij een normale v8 moet de sensatie vaak komen uit het luider maken van de uitlaat (bijv. zo'n 63amg). Ook wel leuk, maar een tikkeltje ordinair.

Maar geen van beide kan uiteraard op tegen de 6 in lijn; geweldig in balans, goede koppelkromme, weinig bewegende delen (in vergelijk tot v motoren), de motorruimte heeft een duidelijke inlaat kant en een duidelijke uitlaatkant, klein uitlaatspruitstuk (in vergelijk tot V) betekend weinig turbolag bij turbotoepassing etc etc.

Link naar reactie

Ja klopt en er zijn er geen hoop van dus ik denk dat die motoren later nog gaan klimmen in waarde

Ja wanneer hij koud staat hoor je de kleppen heel goed rammelen.

En het is natuurlijk wel super uniek en de 6-in-lijn is mooi in balans en een minder complexe opbouw dus betere flow.

Maar ik ben altijd verloren voor een V8. Zeker omwille van het geluid.

En turbo's hebben we niet nodig dan heb ik er liever wat extra liters bij :clapping:

Ik heb ondanks op mijn leeftijd toch wel al met wat verschillende dingen gereden.

En tot nu toe vind ik oude dingen die extreem waren (of nog zijn) het allerleukst.

Niks van elektronica dat je helpt, enkel een motor, stuur en wiel met er rond wat metaal. Super

Link naar reactie

Je zou eens een supercharger moeten proberen ;) (roots of twinscrew welteverstaan)

(daar zijn de amerikanen overigens ook niet vies van icm een v8 :))

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.