Ga naar inhoud

Olie lek - M44

TJ Tom

Aanbevolen berichten

Ik heb op Google verschillende threads gevonden op dit forum over verschillende olielekken maar aangezien ik het lek niet goed kan plaatsen of weet waar er juist allemaal olie zit leek het mij geen slecht idee om dit hier even te plaatsen. Een goeie tijd geleden lekte ik olie niet zo lang na mijn groot onderhoud. Bij het openen van de motorkap zag ik dat de dop van het vat naast de radiator niet goed gesloten was (ik had deze de dag ervoor geopend en er dus kennelijk niet tegoed terug opgezet). Ik dacht dat hiermee het lek verklaard was en ik heb er sindsdien niet meer naar gekeken (omdat de vloeistoffen op de grond en in het vat overeen kwamen). Nu kom ik thuis en zegt mijn ma dat ik nog steeds olie lek en bij nadere inspectie van mijn parkeerplaats vind ik een gigantische hoeveelheid plekken, ik begin me dus zorgen te maken)

Nu is het zo dat alle vloeistoffen vervangen zijn dus in principe zou alles vol moeten zitten. In het ontluchtingsvat naast de radiator zit de vloeistof iets van een 10-15cm lager (is dit voldoende of is dit normaal tot boven gevuld?)

Verder heb ik ook het motorolie peil nagekeken en de stok zit voor 1.5cm ondergedompeld in de olie. De olie komt tot net onder de onderste inkeping, ik weet niet of het de bedoeling is dat deze tussen de twee inkepingen zit? Voor het onderhoud zat het peil op het zelfde niveau maar ik heb Ruud er enkele liters zien inkappen...

Verder heb ik de auto geïnspecteerd en heb ik enkel een kleine vlek gevonden op het motorblok.

ae0bk3.jpg

Wanneer ik de dop van het motorblok haal om de motorolie bij te vullen zie ik geen olie zitten maar ziet alles er wel oily uit.

Ik denk dat het duidelijk is dat ik op dit vlak totaal geen verstand van zaken heb. Moet ik mij grote zorgen maken?

Link naar reactie
  • Reacties 6
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Populaire dagen

Beste reacties in dit topic

Koelvloeistof niveau lijkt wel oke, als je goed kijkt zit er een streepje op de buitenkant van het reservoir.

Oliepeil hoort tussen de inkepingen te zitten. Onderste staat voor minimum en de bovenste voor maximum.

Als er olie langs de schroef van het kleppendeksel komt, zou je nr 10 eens moeten vervangen. En ik zou de motor eens van onder bekijken of daar iets lekt.

Link naar reactie
  • 3 weken later...

Nieuwe ontdekking gedaan. Een vriend van mij eens naar mijn motor laten kijken omdat hij vond dat deze een raar geluid maakte. Toen hij opmerkte dat er olie in zijn gezicht spatte zag ik een dikke oliestreep op de motorkap. Dit doet mij vermoeden dat de olie/koelvloeistof door een of andere centrifugale kracht moet rondgeslingerd worden. Volgens mij lekt hij ergens aan de waterpomp. Nu kan ik niet direct dit probleem oplossen aangezien ik moet werken maar ik vroeg me af of dit kwaad kan zolang er nog koelvloeistof in de vultank zit. Hij zit niet helemaal vol meer (15cm eruit) maar ik zie er nog wel koelvloeistof in zitten. Ik zou een beetje koelvloeistof willen halen om de tank even bij te vullen maar dit wordt blijkbaar niet aangeraden.

Link naar reactie
  • Administrator

Koelvloeistof nivo moet bij koude motor ook niet tot bovenin, bij mij staat het ook 10 a 15cm lager bij koude motor.

Volgens mij hoort t ook zo, bij warme motor staat het hoger!

aangepast door Ronlittle
FQVWD
Link naar reactie

Ik zou voor alle zekerheid even terug contact nemen met Ruud(welke Ruud bedoel jij) en vragen wat het probleem zou kunnen zijn,verder rijden is niet aan te raden daar de oorzaak niet gekend is.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in