Ga naar inhoud

Waterpomp vervangen M44 motor

TJ Tom

Aanbevolen berichten

Aangezien ik binnenkort weer wat tijd vrij heb dacht ik er aan nog eens aan de Z3 te knutselen om weer wat bij te leren. Daarbij is de waterpomp aan het einde van zijn leven waardoor het mij dus een goed idee leek om deze eens te vervangen samen met de aandrijfriem. Ik heb met Google deze How-to gevonden waarin alles zeer duidelijk uitgelegd wordt op één detail na, het verwijderen van de fan die op de waterpomp is aangesloten. Er wordt gesproken over "special tools" iets wat ik echt haat aangezien ik sowieso al niet veel gereedschap heb :lol:

Ik heb het over de uitleg op afbeelding 9 waar hij 2 bouten vastzet met zijn home-made tool. Ik heb dit nog nooit gedaan dus ik weet niet wat er juist gebeurt, wat de bedoeling is en waarom dit nodig is. Misschien dat er hier iemand een korte uitleg over kan geven. Ik ben niet in het bezit van deze special tools dus ik hoop dat het ook op een andere manier kan en anders eens naar de BMW garage!

How-To:

http://www.bimmerforums.co.uk/forum/f92/e36-318is-how-change-fan-belt-water-pump-photos-t83653/

Alvast bedankt!

Link naar reactie
  • Reacties 7
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Lijkt er inderdaad sterk op. Je dient dus de 2 bouten vast te zetten zodat je de centrale bout kan losdraaien, dat is althans wat ik er mij bij voorstel. Dan toch maar eens zoeken naar zo een tool.

Link naar reactie

Hallo heren,

Ronlittle, de link verwijst naar de tool welke ik heb gebruikt voor het lossen van de centrale krukasbout.

De tool voor de waterpomp is deze http://www.z3forum.n...__fromsearch__1

Moet wel toegeven dat de tool welke op het bimmerforum staat wel wat mooier is :) :)

TJ Tom, tool met 2 boutjes bevestigen en de andere twee er uit draaien dan heb je wat meer ruimte

voor de steeksleutel om de viscokoppeling los te draaien.

aangepast door HOFFR02
Link naar reactie

Bedankt voor de hulp, ik ben aan het zoeken naar een waterpomp voor de M44 met metalen schoepen aangezien de plastieken bij BMW na enkele jaren vervangen zijn door een model met metalen wat mij doet vermoeden dat ze niet zo tevreden waren met de plastieken variant. Probleem is dat dit blijkbaar nergens expliciet vermeld staat en dat ik moet uitgaan van een afbeelding. Weet iemand waar ik een waterpomp met metalen schoepen kan vinden? Moet niet OEM zijn (geniet wel de voorkeur) maar moet gewoon zeer betrouwbaar zijn.

BE/NL shop maakt niet uit.

http://www.mister-au...5109_g1260.html

Edit:

Aangezien ik toch ga bezig zijn vroeg ik me af of er niet meerdere kleine dingetjes zijn die beter eens vervangen kunnen worden na 144.000km zoals de aandrijfriem?

Nu ik het over OEM heb, net toevallig dit filmpje gevonden :)

aangepast door TJ Tom
Link naar reactie
  • 2 weken later...

Ik heb bij beide bmw`s ook de waterpompen vervangen, deze gewoon gehaald bij een automaterialen zaak en daar zitten metalen schoepen op. Volgens mij krijg je zelfs geen plastic schoepen meer :)

De hulptool heb ik zelf gemaakt vanaf een tekening op internet en werkt perfect!

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in