Ga naar inhoud

nieuwe schokdempers ....

Tony

Aanbevolen berichten

Vandaag jaarlijkse keuring , ZZZ is afgekeurd voor rechter schokdemper. Heb hier en daar wat info gevraagd ivm schokbrekers , maar ik kreeg ( na mijn vraag ) bij elke "schokbrekerverkoper" de opmerking dat ze snel "versleten" zijn na 96000km. Is dit zo ?

Ik ben niet zo technisch aangelegd , maar op controlescherm , tijdens test , kwam er voor de linkerschokdemper "23" op het scherm en voor de rechtse "12". Waar deze cijfers voor staan weet ik niet ...

aangepast door bojan
Link naar reactie
  • Reacties 12
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Is je auto op een schokdempertestbank geweest?

En op die grond afgekeurd?

Volgens mij is thans de inspectie-eis visueel en wordt ie alleen afgekeurd als ie lekt, maar ik ben geen keurmeester.

Of 96dkm snel is of niet hangt natuurlijk volledig af van hoe ermee gereden wordt (en vooral waar). Alle drempels die nederland in de afgelopen 10 jaar rijker is geworden bevorderd de levensduur van schokbrekers (en de rest van je onderstel) in ieder geval absoluut niet.

Gemiddeld gezien is het denk ik wel rap, maar het zijn natuurlijk ook korte dempers, dus worden ze qua kracht zwaar belast (veel energie dissipatie in een korte veerweg)

Maar buiten de apk om is het natuurlijk nooit slecht om goed werkende dempers onder je auto te hebben. :)

Link naar reactie

Ik heb mijn schokbreker RV laten vervangen bij ca. 85.000 km. Hij lekte niet, maar maakte een 'zuigend' geluid bij in- en uitveren. Ik heb hem preventief laten vervangen samen met schokdemper LV om gezeur bij de APK te voorkomen. Komt dus ook voor bij relatief lage km-standen.

Link naar reactie

@guidok , ja is op de schokdemperstestbank geweest ( is verplicht in België ) , er was ( is ) niets te zien aan de schokdemper . Nu , de nieuwe zijn besteld , de linkse is nog goed ( iemand interesse ?? )

Thnx. voor de reacties .

Link naar reactie

Och ja belgië....

Van de regels daaro weet ik bitter weinig (en ben dat ook van plan zo te houden... ;) ),dus je kan vergeten wat ik gezegd heb.

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Bij mijn vorige ZZZ waren ze met 65.000KM al versleten dus abnormaal is het niet. De huidige staat met zijn 120.000KM nog op de 1e set en zijn volgens de TüV keuring nog zeker goed. Dus de verschillen zijn enorm. Overigens was het een wereld van verschil toen vorige aan de voorzijde 2 nieuwen had gekregen. Sporen nalopen werd een stuk minder. Dus het helpt wel.

Link naar reactie

tja prijzen , ik heb ze besteld via mijn garage en die goede man heeft ze gratis en voor niets geplaatst.

Als je niet zo handig bent of het juiste materiaal niet hebt is het moeilijk om "dergelijke" zaken via 't net te bestellen , ik heb iemand nodig om ze te monteren . Hetzelfde met banden ....

Link naar reactie

Als je niet zo handig bent of het juiste materiaal niet hebt is het moeilijk om "dergelijke" zaken via 't net te bestellen , ik heb iemand nodig om ze te monteren .

Fair enough!

Belangrijkste is dat je ZZZ weer helemaal op orde is... :)

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in