Ga naar inhoud

Velgen

Aanbevolen berichten

Hallo Driez,

In dit topic kun je daar meer over vinden.

Kort antwoord op je vraag:

Steekmaat is bij de Z3 5x120.

Velg voorzijde:

ET 32 op 9J velgen

ET 26 op 8,5J velgen bij 18 inch

ET 30 op 8,5J velgen bij 19 inch

Velg achterzijde 2.8:

ET 20 op 9,5J velgen bij 18 inch

ET 25 op 9,5J velgen bij 19 inch

Succes!

ps en dit topic kan misschien zorgen voor wat leuke ideeën!

aangepast door NickT
  • Like 1
Link naar reactie
  • Administrator

^ Met de zoekfunctie kun je ook heel wat ... :sFun_whistle: Extragratis tip: de hulpbereidheid van je mede -forummerts is doorgaans groter als je er blijk van geeft eerst de zoekfunctie gebruikt te hebben, maar daarmee het gewenste resultaat niet gevonden hebt.

Link naar reactie
  • Administrator

Alleen M onderstel maakt geen verschil, een 'echte' M heeft achter afwijkende maten. Heb je wel doorgeklikt naar de FAQ (eerste link van Nick)?

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Ik kan een setje velgen kopen. Ze komen van een e39 style 32 18 inch voor 225 achter 245. Kunnen ze onder een z3 2.8 2000?

Hoi Driez,

Het gaat vooral om de ET(/IS) waardes, bandbreedte doet er dan niet zoveel toe. Maar nee, kan niet: velgen van een 5serie komen te ver naar buiten.

aangepast door NickT
Link naar reactie
  • Administrator

Driez, heb je de links gelezen en is die info je duidelijk?Met die info + Google moet je hier makkelijk zelf uit kunnen komen. Probeer je het de volgende keer eerst even zelf en laat je weten waarom je er niet uitkomt als dat toch het geval is?

Link naar reactie

Ik heb alles doorgelezen(google, Forum) maar kwam er niet uit en wist weinig van et waarde af enz, daarom probeerde ik het hier en nu weet ik het zeker. Nick heeft me enorm geholpen anders had ik een setje gekocht waar ik niets aan had. Sorry. Ik zal bij de rit van 26 augustus een donatie schenken voor het ongemak.

Met vriendelijke groet,

Willem (DrieZ)

Link naar reactie

Driez, bij het posten hoef je niet het knopje rapporteren aan te klikken. Als je nou links bovenin kijkt zie je een actieve melding. Deze is alleen bedoelt om mods/admins ergens op te wijzen. Bij het posten is een enter voldoende :)

Link naar reactie
  • Administrator

Al goed Willem! Dank voor je toelichting en die donatie is natuurlijk niet nodig. We zien elkaar de 26e!

Link naar reactie

Hoi Willem,

Heel kort gezegd kun je alles wat onder een (E36/E46) 3 serie vandaan komt onder je Z gooien.

Voor de twijfelgevallen heb je de offset calculator. Hier mee kun je (theoretisch) tot op de milimeter uitrekenen of het past. Als je je velgen van je auto haalt dan kun je de exacte ET/IS waarde invullen in de bovenste regel. Mocht je daar geen zin in hebben dan is een redelijk standaard setje (geen breedset) geloof ik iets van 7 inch en offset 47 rondom wat je kan gebruiken als referentie.

Op de onderste regel kun je dan de waardes invullen van je nieuwe velgen en met de uitkomst kun je met een meetlint gaan kijken of het op je auto past. Let er op dat je een punt gebruikt bij halve inch maten in plaats van een komma want dan snapt het programma het niet meer.

PS mocht je er nog niet uitkomen dan kun je me pb-en!

aangepast door NickT
Link naar reactie

De Offset Calculator werkt bij mij niet goed. Geeft voor alle cominaties gewoon 'The Same' aan. Ik gebruik een combinatie van 2 sites, één voor de bandeffecten http://www.megaflix.nl/test/test2.html en één voor de ET-waarde http://www.felge.de/technik/infos/ keuze ET-Berechnung auf Basis der alten Felgemaße. Misschien even 'overdoen' ter extra check voordat je met een onbruikbaar setje zit.

Link naar reactie

Ik heb blijkbaar wel iets los gemaakt,

Zoals ik al melde heb ik daarvan geleerd.

Al ik nu goed heb berekend kunnen deze wielen er onder,

$(KGrHqZ,!l!E8EwCnyIdBPCLUn0Vv!~~60_35.JPG

5 x 120

IS/ET34-37

8JX18eh2-8.5JX18eh2

225-40zr18

255-35zr18

Link naar reactie

@Willem

Voor komt de velg volgens het programma 26mm naar buiten (wat volgens mij te ver is) en blijft hij aan de binnenzijde gelijk.

Achter komt de velg volgens het programma 29mm naar buiten (geen probleem volgens mij) maar gaat hij ook 9mm verder naar binnen.

Ik weet niet of je 9mm over hebt tussen velg/veer, maar dit zou je op kunnen vangen met een spacer.

Op basis van die gegevens denk ik dat de velgen voor te ver uitsteken/gaan aanlopen in de wielkuipen/motorkap, maar je zou het even kunnen meten.

Persoonlijk zou ik het niet doen als je voorvelgen te dicht naar de rand toe gaan!

@Zetti

Waarschijnlijk gebruik je komma's (8,5J) in plaats van een punt (8.5J). Dan doet die het niet inderdaad.

aangepast door NickT
Link naar reactie

Deze komen onder een e46 m vandaan. style 67

vanAchter: 245/40/18 ET 26 (9x18)

Voor: 225/45/18 ET 47 (8x18)

style 67

BO61.jpg

aangepast door 2.5si
Volgende keer graag je opvolgende posts bewerken in plaats van vier berichten achter elkaar.
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.