Ga naar inhoud

Spoorvorming Z3


Aanbevolen berichten

Tijdens mijn vakantie de afgelopen 2 weken naar Italië heb ik er veel last van spoorvorming gehad met mijn 2.0 L Z3.

Op mijn auto zitten zowel voor als achter 225/50 - 16 inch banden op de standaard velgen. Voor zit er Michelin en achter zitten nieuwe Conti's. Bij droog weer was de wegligging al niet best maar bij nat weer was het zelfs gevaarlijk maar dit komt ook omdat er in Duitsland bijna geen Zoab voorkomt. Wisselen van de wielen van voor naar achter bracht ook geen verbetering.

Vorig jaar heb ik bij Roodkapje nieuwe (M) draagarmrubbers laten plaatsen maar dit heeft geen verbetering gegeven. Nu lees ik van alles over dit onderwerp maar kan mij niet voorstellen dat de fabrikant niet bekend is met het probleem spoorvorming.

Mijn vraag is wie weet een simpele oplossing voor dit probleem en dan bedoel ik niet de auto verkopen.

Link naar reactie

Ik heb hier ergens gelezen dat het, het beste is als je voren en achter dezelfde banden hebt. Of dit zo is weet ik niet.

Wat ik wel weet is dat toen ik achter goodyear erop had en het was nat was het glibberen en glijden achter.

Ik heb er toen achter ook bridgestone's op gelegd en geen problemen meer.

Link naar reactie

Sinds ik achter 15 mm spacers heb gemonteerd heb ik veel minder last van spoorvorming. Geen idee hoe dit komt, ik had ze alleen maar gemonteerd vanwege de "looks". Rondom zijn overigens 225 Michelin Pilot Sports 3 gemonteerd op 18 inch velgen. Zowel bij nat als droog weer geeft dit op mijn 2.8 prima grip.

Link naar reactie

spoorvorming doe je niks aan,dat zit in de weg .

de gevoeligheid daarvoor is misschien wel iets aan te doen,door bijvoorbeeld smallere banden.

bij de z3 schijnt een veerpootbrug ook te helpen (bij mijn z4 maakt dat geen ene ... uit)

de boel op de juiste manier uitlijnen kan ook wat helpen.

en misschien dat bepaalde bandenmerken ook minder beinvloed worden door de spoorvorming in de weg.

reken er niet op dat je iets kunt doen waardoor het probleem voorgoed weg is,het hoort een beet je bij de aard van het beestje

Link naar reactie

Hoi,

Ik rij nu een nieuwe z4, maar had op mz Z3 2.8 achter 255 met 15 mm spacers en voor 225, nieuwe draagarmen met M rubbers en een

zware veerpootbrug, lag als een blok op de weg.

er zijn dus oplossingen.

Succes.

Zwartkapje

  • Like 1
Link naar reactie

Bedankt voor alle tips. Ik ben vanochtend bij Profile geweest en heb daar het probleem ook voorgelegd. Wat ik vergeten was te vermelden was dat de auto 2 maanden gelden uitgelijnd is dus ik ga ervan uit dat dat goed gedaan is. Nu gaf Profile aan dat de sporing iets veranderen zou kunnen helpen of eventueel smallere banden voor te monteren.

Link naar reactie

zonder de (generieke) kennis en kunde van Profile ter discussie te willen stellen lijkt het mij raadzaam dat je een bezoek brengt aan een Z specialist die deze auto's van haver tot gort kent en alle mogelijke verbeteringen goed tegen elkaar kan afwegen... dat Profile jou wel een set nieuwe banden wil verkopen ligt voor de hand.

Link naar reactie

De Michelin banden doen het goed op een Z3

Zelf heb ik 225 op een brede voorvelg liggen (8.5 inch) en 255 achter (ook 8.5 inch + spoorverbreding)

Dit geeft wat meer gevoeligheid voor spoorvoorming dan de std 225 op 8 inch.

Maar zeker niet problematisch.

Een Z3 voel je altijd wel wat trekken aan je stuur, maar mag geen eigenwil krijgen.

Vele wegliggings problemen zijn door "verkeerde" banden geintroduceerd

Heb je de Z verlaagd ?

Link naar reactie

Nee, de Z is geheel origineel niet verlaagd of verbreed. Vorig jaar na mijn vakantie in de UK ben ik na afloop bij Roodkapje geweest en hij heeft toen nieuwe (M) draagarmrubbers preventief gemonteerd en tevens de rubbers aan aan de bovenzijde van de achterschokbrekers vervangen omdat ik een vreemd krakend geluid had aan de achterzijde. Van dit laatste had ik nadien geen last meer tevens heeft hij toen de wielophanging nagekeken en niets bijzonders ontdekt..

De banden vertoonen een normaal slijtage patroon dus niet aan zijde meer slijtage dan aan de andere zijde. Het voorstel om de sporing aan te passen ligt mij derhalve niet erg en anders had men af fabriek wel een andere waarde opgegeven. Dat een 225 band meer last heeft van spoorvorming dan een 195 of 205 kan ik begrijpen maar in Duitsland rijden toch nog heel veel auto's met brede banden en zouden deze dan geen last hebben.

Ik ga eens kijken of ik een set 205 brede banden met wielen kan lenen van een kennis van mij die ook een Z3 heeft en deze dan voorop plaatsen..

Link naar reactie

Een goede verbetering is, voor banden met de maat 205/55/16 monteren.

het oog wil ook wat... 16" is nou niet echt dat je zegt wub.png

Dat een 225 band meer last heeft van spoorvorming dan een 195 of 205 kan ik begrijpen maar in Duitsland rijden toch nog heel veel auto's met brede banden en zouden deze dan geen last hebben.

In NL rijdt er genoeg diks rond. 225 voor, 265 achter. 'Geen last' zal je mij niet horen zeggen, maar goed onderstel, veerpootbrug, goed rubber doen heel wat. Daarbij is het algemeen bekend dat deze auto's gevoelig zijn voor spoorvorming, dus ik betwijfel dat je een naar jouw beoordeling afdoende resultaat gaat behalen met een aanpassing van 225 naar 205/195.

cimg0634klein.jpg

cimg0631klein.jpg

cimg0627klein.jpg

Link naar reactie

Laat ik het zo stellen: een ieder heeft een idee van wat mooi is of is er tevreden mee. Wat een ander mooi vindt hoef ik per definitie niet mooi te vinden. Mijn "probleem" heeft zich erg sterk voorgedaan in Duitsland en zeker in de regen. In NL is het minder.

Wat mij betreft mag er een slot op dit onderwerp.

  • Like 1
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.