Ga naar inhoud

How-to waterpomp vervangen.


Ronlittle

Aanbevolen berichten

Het vervangen van de waterpomp bij een M43 motor met airco.

Gereedschap:

Schroevendraaier.

10mm sleutel.

10mm dop en ratel.

2x 6mm inbus sleutel.

opvangbak.

Om meer plaats te krijgen heb ik het luchtfilterhuis verwijderd.

1x slangklem los maken en 2x 10mm moertjes van het huis en de stekker van de luchtmassameter los maken.

luchtfilterhuis.jpg

Daarna heb ik de dop van de radiator verwijderd en onder de aftapkraan open gedraaid om de koelvloeistof

af te tappen deze vang je natuurlijk op in een bak.

En als het leeg is draai de kraan dicht, kun je hem ook niet vergeten.

aftapschroef.jpg

Door op de multiriem te drukken kun je een 6mm inbus in de schroef steken waardoor de spanner

niet meer geheel terug kan en je net genoeg speling op de multiriem hebt.

multiriemspanner.jpg

Nu kun je de 4st. 10mm boutjes van de waterpomppoelie losdraaien. (de 4de zie je niet op de foto)

waterpomppoelie.jpg

Verwijder de poelie en je ziet de waterpomp.

Deze zit vast met 1x 6mm inbus en 3x 10mm boutjes. (1 van de boutjes zie je niet op de foto)

waterpomp.jpg

Door 2 van de boutjes in de pomp te draaien duw je de pomp uit het motorblok

waterpomp1.jpg

waterpomp2.jpg

Voor het inbouwen heb ik de rubber die voor de afdichting zorgt in gesmeerd met vaseline.

Het inbouwen geschied in om gekeerde volgorde.

De pomp trek je door de boutjes om de beurt iets aan te draaien weer in het blok.

Als alles weer in elkaar zit moet je het systeem vullen met koelvloeistof en ontluchten.

Ontluchten.

Vul het reservoir helemaal.

Start de motor.

Vul het reservoir bij tot dat het niveau gelijk blijft.

Laat de motor lopen en zet de verwarming aan.

Als de linker radiatorslang warm wordt is de thermostaat open gegaan en als het niveau gelijk blijft draai de dop erop.

Laat de motor lopen en draai de onluchtingschroef een beetje los na een tijdje zal er lucht uit komen en als er koelvloeistof

uit komt kun je hem dicht draaien.

Controleer na een proefrit het niveau als de motor weer koud is.

Link naar reactie

je kunt ook even de spanrol ontspannen zodat je de riem makkelijk van de poelie af kunt halen, je kunt ook de riem dan even helemaal verwijderen en inspecteren en indien nodig mee vervangen. spanrol zie je op de foto met de inbus de rol links naast de imbus, er zit een zwart kapje op dat er vanaf kan. hierachter zit een dop 15 of een torx, dop met een lange sleutel/arm en je drukt de spanrol zo naar beneden en je haalt de riem los van de poelie. dit is een algemene werkwijze en kun je bij de meeste motortypes (bmw) toevoegen. De aircoriemspanner werkt het zelfde maar volgens mij moet die daar naar boven toe om te ontspannen. als je een airco hebt zul je deze riem eerst moeten verwijderen voordat de riem van de waterpomp vervangen kan worden maar dan kun je ook weer meteen de aircoriem inspecteren en eventueel vervangen ^_^

En voor diegene die niet meer weten hoe de riem moet lopen zie de link http://tis.spaghetticoder.org/s/view.pl?2/41/71〈=NL

  • Like 1
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.