Ga naar inhoud

Extra sigaretten-aansteker aansluiten


Poison

Aanbevolen berichten

Ik wil graag een extra sigaretten-aansteker ergens onder het dashboard (wellicht achter het handschoenen-kastje) plaatsen voor de aansluiting van de voeding van m'n navigatiesysteem.

Mijn idee is om deze af-te-tappen van de bestaande sigaretten aansteker; ik wil echter niet de gehele middenconsole eruit halen als het niet nodig is om bij de bedrading te komen. Mijn hoop is dat ik er bij de bedrading kan komen, zodra ik de radio eruit heb. Mijn vraag is dus: "welke draden (kleurcodes) lopen naar de bestaande sigaretten-aansteker"

Bij voorbaat dank

Link naar reactie
  • Administrator

Als je dan toch de radio eruithaalt, kan je hem ook op de - en geschakelde + van de radio aansluiten

Link naar reactie

Als je dan toch de radio eruithaalt, kan je hem ook op de - en geschakelde + van de radio aansluiten

Electronisch ben ik absoluut niet onderlegd, maar geschakeld houdt in dat de stroom over het contact loopt? Ik wil juist continue spanning, zoals over de bestaande sigareten-aansteker.

Link naar reactie

Die zul je achter je radio niet aantreffen. De voeding loopt over de tunnel direct naar de aansteker. De kabelbundel waarin nog meer draden zitten komt links van de tunnel naar boven en loopt verder richting versnellingspook. Als je je versnellingspookmanchet loshaalt dan kun je de aansluitingen direct aan de aanseker zien zitten. Met een beetje geluk kun je ze lostrekken en aftappen. Let er wel op dat wanneer je aansteker en nav-voeding beide gebruikt, de zekering wel eens door zou kunnen slaan.

Link naar reactie

Kan heel simpel, als je de hoes van de versnellingspook naar boven haalt, kun je redelijk bij de bedrading van de sigarettenaansteker, als ik mij niet vergis is het een bruine en rode draad, heb hier zelf ook een tweetal aftakkingen afgehaald.

Ha, ha twee keer dus het goede advies :clapping:

Link naar reactie

is het een bruine en rode draad

Klopt is bij mij ook het geval, heb ook een extra aansluiting waarop tijdens vakantie nog eens een splitter zat, zo kwam ik op 3 extra aansluitingen ( mobieltje, navigatie, walkie talkie).

Link naar reactie

En het antwoord is:

  • Bruin
  • Rood/zwart

GroteFoto-QSEOZXGR.jpg

Tip:

Bij het losmaken bleek dat één van de nokjes waarmee het lampje (van de sigaretten-aansteker) vastzit was afgebroken. Ik heb een stukje van een transparante injectiespuit (2ml) geknipt zodat ik een cylindertje had van 1 cm hoog. Dit vastgelijmd aan de 2 nog aanwezige nokjes en hier past de fitting van het lampje perfect is. En aangezien het transparant plastik is, laat dit het licht prima door. Op de foto kun je dit cylindertje door de opening heen zien zitten.

Link naar reactie

Of je gaat gewoon naar een autospeciaalzaak als bv Automat en haalt daar een carcharger met dubbele aansluiting waar je dan ook tevens nog een USB app. op kan aansluiten. Geen gehannes met snoertjes en volgens mij een euro of 15,-

Link naar reactie

walki talki = lopen-praten, in de zeilerswereld heet dat gewoon een portofoon. Daarnaast heb je een mobilofoon, een vaste post waar je mee kan praten naar andere mobilofoons en portofoons. Om het helemaal compleet te maken hen je ook nog een marifoon, dat is mobilofoon met vaste kanalen zoals bv kanaal 16 het rescue kanaal van de Costguard in Den Helder. Vroeguhh had je ook nog 27 mc......

Waarom je in je auto een walki talki aansluiting wil hebben ongaat me, mobilofoons en portofoons hebben een vaste frequentie waar je overigens wel een vergunning voor moet hebben en marifoons hebben een ATIS functie waar je een marifoon certificaat moet hebben. Mayday, Mayday dus.......

Link naar reactie

Ja ja, ik weet wat een walkie talkie is, maar het ontging me volledig wat je ermee in een auto moet. Zeker nu we allemaal mobieltjes hebben.

@pampus: geinig wat je zegt over die marifoon en die atis-functie. In het overzicht mist de air-band radio (ook een soort walkie-talkie, maar dan bedoeld voor vliegie-talkie). Ik weet niet wat de atis-functie in een marifoon is, maar in de luchtvaart gebruiken we ook een atis functie (automatic terminal information system) die elk half uur nieuwe informatie geeft over een vliegveld met daarbij de belangrijkste weersinformatie ter plaatse.

@poison: elders op dit forum is het probleem met het afgebroken lamphulsje al vaker besproken. Ik heb toen de tip gekregen om een huls van een balpen te gebruiken. Werkt ook goed. Tip: let wel even op dat de door jou gebruikte kunststof de hitte van het lampjke kan weerstaan.

Link naar reactie

Om het dan maar eens verder uit te leggen, deze is gebruikt tijdens de Europatour 2011.

Er waren toe een auto of 6 met een walkie talkie op dezelfde frequentie zodat je continue contact had met elkaar tijdens het rijden.

Bereik was ong. 10km maar in de bergen wel iets minder.

Met een mobiele telefoon is het wat lastiger met meerdere mensen live contact te houden en zeker veel duurder.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.