Ga naar inhoud

Deur bestuurderskant gaat niet meer open bij Z4 3.0i


Aanbevolen berichten

Ik heb sinds 2 dagen het volgende probleem:

de deur aan de bestuurderskant is van buitenaf niet meer te openen. :muur:

Eigenlijk werkt alles van het deurgebeuren wel goed : de deur gaat wel van het slot af, zowel met de sleutel als de afstandsbediening, gaat ook weer in de carjack stand als je wegrijdt en is ook van binnenuit te openen.

Alleen van buitenaf lukt het niet, de handgreep is beweegbaar en je voelt ook weerstand, maar de deur opent niet.

Het lijkt mij dus een mechanisch iets in de handgreep zelf, alleen heb ik geen idee hoe zoiets in elkaar zit.

Ik heb hier http://www.realoem.c...477&hg=41&fg=40 al gezocht, maar word daar niet veel wijzer van.

Heeft iemand iets vergelijkbaars al eens aan de hand gehad?

Ik heb al op het forum lopen spitten, maar komt niet verder dan een min of meer gelijk probleem bij een ZZZ , maar voor zover ik heb kunnen nagaan is dat een ander systeem.

Het zal ongetwijfeld uitdraaien op verwijderen deurbekleding en van binnenuit op onderzoek uitgaan, maar als iemand dit al eens opgelost heeft hoef ik het wiel niet opnieuw uit te vinden.

Met het huidige weer is het probleem wel te overzien, kapje open en de deur van binnenuit openen, maar op termijn wil ik toch wel weer "gewoon" in kunnen stappen

Alvast bedankt voor de suggesties :3:

Link naar reactie

ik had last van dezelfde symptomen met de X5. Een handige monteur van BMW Rap wist met wat kloppen op de deur er voor te zorgen dat het mechanisme weer pakte.

Daarna is het binnenpaneel van de deur verwijderd en een aantal delen zijn gesmeerd.

Onderdelen vervangen niet nodig, was met 15min arbeidsloon klaar...

Link naar reactie

was ik voor een paar honderd euro klaar.

Onderdelen vervangen niet nodig, was met 15min arbeidsloon klaar...

Paar honderd euro is snel verdiend voor 15 min. :sFun_whistle:

  • Like 1
Link naar reactie
  • Administrator

De oplettende lezer ziet dan ook dat er bij Ivo wel onderdelen vervangen zijn en bij Martijn niet. Hoewel het me deugd doet dat je geen full quotes hebt gebruikt, moet je misschien wel eerst de posts waar je op reageert volledig tot je door laten dringen voor je reageert <_< ...

Link naar reactie

Gisteren aan 't klooien geweest met de deur proberen te openen tijdens raam omhoog/omlaag, deur sluiten met handgreep omhoog, deur sluiten met binnengreep omhoog, tijdens het openen van de kap met one touch of afstandsbediening enz. om te achterhalen wat nu het precieze probleem was, met aanvankelijk resultaat dat deur helemaal niet meer open ging, ook niet van binnenuit. :muur:

Waarschijnlijk de electronica wat in de war gebracht.

Vervolgens koffie gaan drinken met zwaar de P*%# in en na deze opkikker weer de deur geopend... MET DE BUITENGREEP !! :lachen:

Een tiental keer geprobeerd met dak open/dicht enz. en het ding bleef het gewoon doen!

Totdat ik even van het mooie weer ging genieten en na een tussenstop wilde instappen..... :nono:

Status nu: soms doet ie het wel en soms doet ie het niet...

Vanochtend de deurbekleding losgehaald en geconstateerd dat je er vrijwel niet bij kunt vanwege het metaal aan de binnenkant van de deur. Slot en greep zitten mooi weggewerkt, wil ik hier goed bij kunnen dan moet ook de airbag er uit en dan wil ik daar even goed de tijd voor kunnen nemen en dat lukt nu niet.

Ben er nu even klaar mee, ga de vakantiespullen inpakken en vanaf morgen gedurende twee weken een waddeneiland onveilig maken.

ZZZZ blijft thuis, JEEP wordt als pakezel gebruikt.

-wordt vervolgd-

:3:

  • Like 1
Link naar reactie

Je bent nu op vakantie maar voor als je terugkomt:

Ik heb dit ook gehad en bleek de bowdenkabel te zijn van de handgreep naar het slot. Om de een of andere reden werkt dan ook de greep binnen niet meer.

Volgens de dealer een bekend Z4 probleem, begint met deur af en toe niet te openen en na een tijdje helemaal niet meer.

Het betreft onderdeelnummer 7 in onderstaande link. Wel even een klusje maar het is te doen. De kosten zijn het niet +/- 10 euro.

http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?model=BT31&mospid=47796&btnr=41_1477&hg=41&fg=40〈=nl

Link naar reactie
  • 3 weken later...

Bedankt Jeroen en Mark79, ik zal er binnenkort eens opnieuw naar kijken, hoewel de vakantierust de ZZZZ blijkbaar goed heeft gedaan: het probleem heeft zich in de afgelopen 10 ritjes 1 keer voorgedaan... Het lijkt er op dat het probleem zich spontaan aan het herstellen is (zou het ?) . Ik wacht dus nog even af en zie wel of ik nog wat voorzichtig sloopwerk moet gaan doen of dat het zich spontaan heeft opgelost... :lol:

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Ik heb exact het zelfde probleem gehad verleden jaar, onze goeroe Ruud heeft het voor mij verholpen, was iets met een ijzerdraadje wat niet meer goed werkte.

Heeft hij vervangen ( wel met een hoop vloeken vanwege het slechte bijkomen ), maar het staaldraadje van een brommer deed wonderen.

Sindsdien geen last meer...

Met andere woorden, even een afspraakje maken bij Ruud.

Groet,

ZonderZ

aangepast door ZonderZ
Link naar reactie

Ruud.... ach ja, had ik kunnen weten :lol: Moet tot mijn grote spijt bekennen dat ik nog niet in de omgeving van Reeuwijk geweest ben voor een bezoekje en dus nog geen kennis gemaakt heb. Gezien de reacties lijkt het inderdaad (de bevestiging van) het beruchte bowdenkabeltje nr. 7 te zijn. Heb al op verschillende sites verschillende oplossingen gezien die ik binnenkort maar eens ga proberen. Mocht het niet lukken kan ik altijd Ruud nog eens met een bezoek vereren en met deze fijne klus opzadelen (ik bied hier bij voorbaat al mijn excuus voor aan..... :hypocritesmiley:)

Link naar reactie
  • 1 maand later...

Opgelost ! :clapping:

Het was inderdaad het beruchte kabeltje nr 7.

http://www.realoem.c...1&amp;fg=40

Een leuk karwei, niet moeilijk maar veel gepriegel omdat je in de deur en op gevoel moet werken met maar een paar centimeter ruimte.

Ik heb via diverse fora verschillende beschrijvingen gevonden en een combinatie hiervan bleek voor mij het beste te werken.

Voor de liefhebbers:

1. Accu ontkoppelen omdat de airbag verwijderd moet worden.

2. Deurpaneel verwijderen.

3. Airbag verwijderen.

4. Isolatieplaat voorzichtig van de kit loshalen (gebruik een platte spatel om de kit te lossen)

Nu kun je in de deur zien waar het kabeltje zit, 1 bevestiging in de bovenhoek van de deur aan het frame van de handgreep (4) en 1 bevestiging aan het slot zelf (9).

Hier kun je haast niet bij komen tenzij je hele kleine handjes hebt en dan moet nog alles op gevoel.

Handiger is het volgende:

5. Handgreep (1) verwijderen.

In de zijkant van de deur zit een ovale rubber stop. Hierdoor kun je bij de borgstrip van de handgreep komen.

Met 1 schroevendraaier de vergrendeling van de strip lossen en met een 2e schroevendraaier de strip naar voren, richting scharnieren duwen. Zie http://www.bimmerfes...d.php?p=2450085 .

6. Handgreep naar buiten trekken (onderkant eerst).

Nu kun je via het gat in de buitenkant van de deur al wat meer zien.

7. Kabel losnemen van het slot. (9).

8. Cylinderslot (8) verwijderen.

Via de opening in de zijkant van de deur de torx die het cylinderslot borgt losdraaien en en slot een kwartslag draaien anders kun je de handgreeptsteun (4) bij de volgende stap niet kantelen om deze te verwijderen.

9. Handgreepsteun verwijderen ( 2 torx boutjes lossen ) en via de opening van de airbag verwijderen.

Nu kun je makkelijk het kabeltje losmaken en vervangen. Let goed op de juiste bevestiging.

10. Handgreepsteun met kabeltje weer in de deur monteren.

11. Kabeltje monteren aan de beugel en hevel van het slot (9).

De montage aan de kunstof beugel in het slot gaat makkelijk, de montage aan de metalen hevel is een 2-traps: deze lijkt goed al snel goed te zitten, maar moet nog met een schroevendraaier o.i.d. door een weerstand gedrukt worden, anders kan deze na een tijdje weer los komen.

12. Testen of alles goed werkt: simuleren of de deur dicht is: het "klauwtje" wat normaliter om de slotbeugel (14) past handmatig indrukken en openen d.m.v. de 2 metalen hevels die gewoonlijk bediend worden door de kabels van de handgreep en de binnengreep.

Test ook of de vergrendeling (11) goed vrij komt.

Als alles goed werkt :

13. Cylinderslot (8) weer monteren.

14. Handgreep (1) weer plaatsen, eerst de bovenkant in de deur schuiven en de onderzijde kantelen.

15. Handgreep borgen door de borgstrip via de zijkant van de deur met een haak naar de slotzijde te trekken of via de airbagopening terug te duwen.

16. Nog een keertje testen of ook via de handgreep alles goed werkt.

17. Airbag weer bevestigen.

18. Deurbekleding bevestigen.

19. Accu aansluiten.

20. Nog een keer alles testen, ook via de afstandsbediening.

Waarom iedere keer weer testen ?

Als het kabeltje bij punt 9 of 11 niet goed gemonteerd wordt kan er spanning komen te staan op de buitenkabel na montage aan het slot.

Dan kan de deur van binnen en buiten geopend worden TOTDAT een keer de vergrendeling (11) ingedrukt wordt.

Hierna kun je de vergrendeling met sleutel, afstandsbediening of binnenbediening omhoog krijgen, MAAR HET SLOT GAAT NIET MEER OPEN !!!

Gebeurt dit als de deur toevallig gesloten is, dan heb je een giga probleem!

Het slot werkt niet en de deur is dicht... :muur:

Is mij dus overkomen :newblush: en mijn geluk was dat de deur maar gedeeltelijk in het slot was gevallen waardoor ik -na meer dan een uur prutsen- via de kier tussen deur en deurpost aan de slotkant met een dun metalen stripje een borgplaatje onder in het slot kon lossen en de deur toch nog open kon krijgen.

Valt de deur helemaal in het slot, dan helpt volgens mij alleen nog de kettingzaag. :wacko:

Let dus op.

Kabeltje: nr 51217036784, kosten: 10,61.

Begin je hieraan en erger je je aan het blikkerige geluid bij het sluiten van de deur, dan is dit een prima gelegenheid om een anti-dreunplaat eventueel aangevuld met wat dempingsmateriaal, bijv. van de Gamma, in de deur te plakken.

aangepast door Shoveltje
Link naar reactie
  • 2 jaren later...

Waarom iedere keer weer testen ?

Als het kabeltje bij punt 9 of 11 niet goed gemonteerd wordt kan er spanning komen te staan op de buitenkabel na montage aan het slot.

Dan kan de deur van binnen en buiten geopend worden TOTDAT een keer de vergrendeling (11) ingedrukt wordt.

Hierna kun je de vergrendeling met sleutel, afstandsbediening of binnenbediening omhoog krijgen, MAAR HET SLOT GAAT NIET MEER OPEN !!!

Gebeurt dit als de deur toevallig gesloten is, dan heb je een giga probleem!

Het slot werkt niet en de deur is dicht... :muur:

Is mij dus overkomen :newblush: en mijn geluk was dat de deur maar gedeeltelijk in het slot was gevallen waardoor ik -na meer dan een uur prutsen- via de kier tussen deur en deurpost aan de slotkant met een dun metalen stripje een borgplaatje onder in het slot kon lossen en de deur toch nog open kon krijgen.

Valt de deur helemaal in het slot, dan helpt volgens mij alleen nog de kettingzaag. :wacko:

Let dus op.

Bovenstaande is mij vandaag overkomen!

Gelukkig is het mogelijk de deurbekleding te verwijderen (bij mij gelukkig al het geval) en vervolgens handmatig het deurmechanisme zelf te bewegen! Geen kettingzaag nodig dus :)

Link naar reactie
  • 4 maanden later...

Hoi,

Ik heb dus ook dezelfde problemen, zoals zo velen.

Eerst een opmerking: kan deze thread niet in 'doe het zelf'?
Er is veel geschreven over de GM5 module, maar deze diy was moeilijk te vinden.

Dan de vraag:

Bij mij werkt de deurhendel van binnen wel, van buiten niet; de electrische vergrendeling werkt wel (zichtbaar aan het pinnetje in de deur bij het raam).

Dan lijkt het me eerder de gm5 module dan de bowdenkabel, of zie ik dat verkeerd?

Link naar reactie
  • Administrator

... Eerst een opmerking: kan deze thread niet in 'doe het zelf'? ...

Nu wel ja, na de uitvoerige handleiding van ons Cees (Shoveltje). Zal ik zo even doen.

Dan lijkt het me eerder de gm5 module dan de bowdenkabel, of zie ik dat verkeerd?

Ik zou juist zeggen van niet: als je GM5 module het niet meer doet heb je een probleem bij electronisch vergrendelen / ontgrendelen. Dat heb jij niet, want palletje gaat omhoog / omlaag. Als je bowden kabel kaduuk is (de rek is er dan feitelijk uit) heb je een mechanisch probleem dat zich alleen maar uit op de plek waar de kabel kapot is. Bij jou lijkt de binnenste bowden kabel en de electronische gang van zaken in orde, maar het buitenste mechanische deel niet. Mijn educated guess is dus toch buitenste bowdenkabel.
Link naar reactie

Heb getracht, geprobeerd en gedaan...maar krijg de deurhendel (buiten) niet los. toch teveel leek blijkbaar.

Heb de engelse topic, bekeken en gegoogle'd maar ik denk dat ik de tools of finesse mis.

Maar even overlaten aan de specialist..

Link naar reactie

Dan lijkt het mij dat een bowdenkabel kapot is. Bij mij gaat de deugniet open op de cv, als ik hem van binnenuit ontgrendel door aan de hendel binnen te trekken, is de deur ook aan de buitenkant weer te openen.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.