Ga naar inhoud

Lichten en ruitenwissers defect


TJ Tom

Aanbevolen berichten

Het probleem lag dus bij de sproeivloeistof pomp. Deze is nu ontkoppeld en wordt ergens in de toekomst vervangen aangezien de auto vaker gewassen wordt dan ik mijn sproeiers gebruik. Het gaat hier om deze pomp, nummer 2 met artikel nummer 61 66 1 380 068. Door kortsluiting in deze pomp sprong de zekering waardoor mijn ruitenwissers, sproeiers en radio niet meer werkte. De radio moet op de een of andere manier ook een stroom stoot gekregen hebben waardoor de zekering hiervan ook kapot is.

Wat betreft de lichten, die ga ik gewoon laten vervangen aangezien alle zekeringen in orde zijn en het geen kabelbreuk is. Dat zowel nummerplaat verlichting als linkerachterlicht kapot zijn is dan toeval neem ik aan.

Bedankt Ronlittle voor alle hulp, zonder u zat ik waarschijnlijk met een factuur van de BMW-garage vol onnodige kosten.

Mijn Z3 is langzaam aan aan het sterven...

Mijn linker achterlicht en mijn linker nummerplaat lichtje zijn beiden defect. Ik vermoed dat dit geen toeval is en dat het aan de bekabeling ligt maar ik heb geen idee hoe dit is aangesloten. Ik vermoed dat dit iets is dat ik zelf kan oplossen maar ik heb geen idee waar te beginnen. Deze namiddag hebben ook mijn ruitenwissers en de sproeiers de geest gegeven. Aangezien ook deze plots niet meer werkten vermoed ik ook hier dat er een verband is.

Ook mijn radio (2 weken oud) is deze middag plots overleden, op ongeveer hetzelfde moment als mijn sproeiers en ruitenwissers geloof ik. Als ik de oude radio aansluit dan speelt deze wel gewoon normaal maar als ik de sleutel uit het contact trek dan blijft hij gewoon doorspelen waar deze vroeger uitging.

Allemaal maal raar en ik weet niet waar ik eerst moet gaan zoeken. Is dit toeval? Kan het allemaal 1 oorzaak hebben (buiten de lichten dan, die zijn al langer kapot)?

Weet iemand wat de oorzaak zou kunnen zijn?

Tom

Link naar reactie
  • Reacties 20
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Hmmm... Daar zal ik mij morgen eens in verdiepen (zekeringen). Vooraan werken alle lichten en combinaties: stadslichten, grootlichten, gewone lichten, mistlichten. Maar, mijn mistlicht links achteraan werkt wel? De gewone lichten dus niet maar dat kleine rode vakje op zichzelf wel... Ik dacht laatste keer dat deze in serie aangesloten waren maar uiteraard kan dat niet met de mistlichten. Zou het kunnen dat mijn nummerplaat lampje gewoon toevallig kapot is samen met 1 lampje van mijn achterlicht waardoor die ook gewoon niet werkt? Zal wel zeker?

Kan er dan een verband zijn tussen een zekering die kapot is en mijn sproeiers/ruitenwissers?

Ik ga slapen zodat er een einde komt aan deze gigantische k*tdag ^_^

Link naar reactie

Heeft er iemand toevallig een handleiding of iets dergelijks over de zekering kast? Welke zekering voor wat dient en hoe ik die open krijg om te beginnen. Heb hier totaal geen ervaring mee maar het klinkt doenbaar :)

Link naar reactie

Heeft er iemand toevallig een handleiding of iets dergelijks over de zekering kast? Welke zekering voor wat dient en hoe ik die open krijg om te beginnen. Heb hier totaal geen ervaring mee maar het klinkt doenbaar :)

Ik neem aan dat open maken toch moet lukken....bovenste deksel eraf halen.

Hoofdstuk fusechart daar staan alle zekeringen en hun functie is wel in het engels

http://adkusters.hobby-site.com/BMW%20Z3%20handleidingen/1996%20BMW%20Z3%20Roadster%20Electrical%20Troubleshooting%20Manual.pdf

Groeten

Ad

Link naar reactie

De WiWaLo module al gecontroleerd?

WiWaLo = Window washer & Low beam module. Zit achter het handschoenvakje. Uit mn hoofd de Paarse stekker, anders de groene.

Link naar reactie

Ik neem aan dat open maken toch moet lukken....bovenste deksel eraf halen.

Hoofdstuk fusechart daar staan alle zekeringen en hun functie is wel in het engels

http://adkusters.hob...ng%20Manual.pdf

Groeten

Ad

Als ik zeker weet dat ik het juiste open doe, dan wel ja :) Ga mij morgen eens verdiepen in die WiWaLo, ik heb wel recentelijk daar het een en ander "aangeraakt" om de bekabeling eens te bestuderen tijdens het vervangen van mijn speakers. Dat zwarte deksel naast de speakers dat met 3 90° plugs vast zit?

Link naar reactie

wiwalo is redelijk lastig te vinden op het internet. De tekst die bmw er opgedrukt heeft is:

"wiwalow" of "wi wa low"

Link naar reactie

Ik ga nu eens zoeken naar de WiWa Low. Wat betreft de achterlichten, zijn die samen met het linker nummerplaat lichtje aangesloten maar apart van de mistlichten (aangezien die wel werken). Dus dezelfde zekering?

En welke zekeringen kan ik wisselen om te zien of er eentje kapot is?

Link naar reactie

Hmm, totaal niet gezien. Zekering 21 is doorgebrand en nog een zekering, waarvan het nummer onleesbaar was, is ook doorgebrand. Als het hier stopt met regenen zal ik nog eens kijken waar deze juist voor zijn.

Edit:

Op het deksel stond nummer 21, samen met nog 2 andere nummers bij ABS. Aangezien deze doorgebrand was toch maar vervangen en BAM die ruitenwissers en sproeiers werken weer! Er zaten reserve zekeringen in het deksel maar de andere (30A) welke ook doorgebrand was zat er niet bij. Hopen dat die voor de lichten is.

:guitar:

Link naar reactie

Net ontdekt dat het niet zekering 21 maar 44 is die kapot was en die ik dus vervangen heb. Ook gelezen en nu ook gevonden in het PDF bestand van Ad K dat zekering 44 instaat voor de ruitenwissers, sproeiers EN radio. Dit is interessant aangezien deze op hetzelfde moment de geest gegeven hebben.

Zowel mijn vader als Ruud zeggen dat er waarschijnlijk iets mis is met het motortje. Klinkt logisch maar ik vind het ergens wel een beetje raar aangezien de ruitenwissers niet aan stonden toen de radio stopte met werken. Ik vermoed dat er ergens kortsluiting gemaakt wordt maar ik weet niet wat ik allemaal kan nakijken om zeker te zijn.

Ik ga de bekabeling van het pompje van het reservoir van de sproeiers eens nakijken en zien of er daar ergens iets aan scheelt, strax ook even die WiWaLow module bekijken maar hoe kan ik daar aan zien of er iets aan scheelt? Ga ook wat zekeringen halen zodat ik diverse dingen kan loskoppelen om te zien wanneer de zekering niet doorsmelt.

Iemand nog tips?

Vanavond of morgen wordt door Ruud een nieuw motortje besteld dus dan is het te laat. Zou spijtig zijn om daar 200-300 euro aan te geven als het gewoon ene kortsluiting blijkt te zijn.

Link naar reactie

Aan de kabels zie ik niets maar de meeste kabels zijn dan ook niet bereikbaar... Ik heb momenteel de zekering al 6 keer vervangen maar elke keer springt deze. Het gaat hier overigens om zekering 44 waarop de radio, ruitenwissers en sproeiers zijn aangesloten. Hierover heb ik dan ook meteen een vraag. Als deze drie dezelfde zekering delen, waarom blijft de radio dan doorspelen wanneer de zekering springt terwijl de ruitenwissers en sproeiers stoppen met werken.

Zit er in de WiWaLow ook een zekering? Ik dacht zoiets gelezen te hebben. In ieder geval zal deze in orde zijn aangezien de ruitenwissers weer werken wanneer de zekering vervangen wordt.

Link naar reactie

De radio zit op zekeringnr 9 en 44 eentje voor constante plus en eentje voor de geschakelde plus.

Je schrijft ook dat je radio blijft doorspelen na contact uit, waarschijnlijk heb je hem verkeerd aan gesloten. De constante plus en de geschakelde plus verwisseld. Hij blijft doorspelen als de zekering 44 stuk gaat en contact uit dan draait hij dus op constante plus die eigenlijk alleen bedoelt is om de zenders of welk nummer van de cd draaide e.d. te onthouden.

Ruitensproeierstekker kom je zo aan, haal die los en probeer een nieuwe zekering. Brandt ze weer door is het niet de sproeier. Daarna de radio los koppelen, je moet die 2 plussen toch wisselen. Nieuwe zekering en brandt ze weer door is het de ruitenwissermotor.

Link naar reactie

Dat van die radio lijkt me zeer sterk aangezien ik niets aan deze bekabeling vervangen heb? Ik heb enkel aan de speaker kabels zitten solderen, de stroom kabels daar ben ik gewoon vanaf gebleven. Vroeger deed de radio dit niet en ging hij wel gewoon aan en uit wanneer ik de auto startte en stopte.

Zekering is verschillende malen gesprongen toen de radio niet gemonteerd was dus aan de radio ligt het in ieder geval niet, dat denk ik toch iig. Die sproeistekker, waar zitten deze ergens?

Bedankt voor je hulp Ronlittle :)

Link naar reactie

Ik kom net van mijn werk, aangezien ik de bui al zag hangen toch maar weer die zekering vervangen zodat het terug even werkt. Ook meteen eens dat reservoir pompje ontkoppeld. Duurde nog een tijde eer ik doorhad dat je het reservoir kon opheffen door die vijs los te draaien. Nu werken ze weer even, ik ben benieuwd of het misschien aan het pompje hangt. In ieder geval, de radio gaat weer aan en uit met het contact. Dit deed hij niet bij de vorige keren bij het vervangen van de zekering maar wel voordat alle problemen begonnen.

Als ik de sleutel uit het contact trek hoor ik ook twee maal een piep toon (relatief kort). Geen idee of dit nieuw is of dat dit altijd al was. Als je zo op alles begint te letten merk je dingen op die je ervoor nooit opmerkte.

Heb ook een mail ontvangen van Dparts (gisteren) om te zeggen dat de ruitenwisser motor onderweg is. :clapping:

Link naar reactie

Zekering nog steeds niet door... Aangezien de zekering tot nu toe altijd binnen de 6 uur kapot was begin ik te vrezen dat ik 60 euro voor niets heb uitgegeven aan een ruitenwisser motor.

Als hij vanavond nog werkt dan heb ik volgens mij de oorzaak gevonden, óf ik heb geluk met deze zekering :)

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.