Ga naar inhoud

Velgen en banden informatie


Aanbevolen berichten

Ben aan het rondkijken naar andere velgen/ banden maar overal zie je verschillende gegevens staan.

Daarnaast heb ik nog wat praktische vragen:

Is voor een Z3 groter dan 17 inch ook comfortabel om nog normaal over drempels te rijden etc?

Wie kan hier goed en eerlijk advies over geven?

Dan de technische kant:

Welke combinaties passen zonder meer, ik lees diverse zaken als 8j voor en 9j achter, wel/ geen spacer ertussen, et39, et42, et47. En dan de diverse bandenmaten als 225 en 255.

Is hier een duidelijk overzicht ergens van de geschikte combinaties of kan iemand mij op weg helpen?

Link naar reactie

Hoi Ferry,

Ik heb alle maten op mijn coupe's gehad, 17,18 en 19 inch.

17 inch is het voor het meeste comfort en wellicht ook de beste wegligging.

Ik heb een winterset styling 32 met voor 8x17ET41 en achter 8,5x17ET41 met rondom 225/45-17 (zomerbanden dan achter 245/40-17 ook mogelijk)

18 inch ook prima, heb ik er nu ook op liggen.

replica set styling 260 met voor 8x18 ET 38 met 225/40-18 en achter 9x18 ET 34 met 255/35-18

19 inch, niet doen, niet comfortabel en last van "spoorzoeken".

mijn advies, blijf bij 17 inch!

Groeten Maarten

Link naar reactie

Ik heb altijd op 15" gereden en ben direct naar 18" gegaan. Gewoon omdat ik 18" het beste vond staan op een Z3. Rijcomfort? Geen verschil merkbaar, enkel heb ik wel meer last van spoorvorming maar dat is dan ook op banen hier in België waar het rechter rijvak gewoon uit 2 halfpipes bestaat...

Gewoon nemen wat je het mooiste vind passen en onder de 19" blijven?

@Enzo

Sommigen kunnen zich de benzine wel nog veroorloven hé :lol:

Ik daarentegen wil me elke tankbeurt ophangen

Ik denk trouwens dat het verschil in verbruik echt te verwaarlozen valt, het lijkt mij dat eerder bredere banden daar een klein effect op gaan hebben. Maar wie ben ik, een snotneus van 20 jaar die van de wet niet eens met een schakelbak mag rijden? :clapping:

Link naar reactie

Bedankt tot nu toe voor de informatie.

Maar kan iemand uitleggen welke et waarden allemaal geschikt zijn voor een Z3?

Widebody?

Op de non-widebody pre-facelift past ET34 - ET47 zonder problemen (8J/8,5J). ET34 komt net niet buiten de wielkast, just the way I like it. ET47+ ligt mij teveel naar binnen. Achteraan kan de Z3M wel lagere ET-waarden aan (misschien van voor ook) ET25 etc...

Was er geen topic met alle ET waarden per model? Ik dacht zo iets gezien te hebben bij het zoeken naar mijn velgen.

De standaard velgen + ET-waarden:

http://de.bmwfans.info/parts/catalog/Z3/Roadster/Europe/Z3_1.9-M43/browse/wheels/

Link naar reactie

Ik heb de mijne gekocht bij MLV te Poperinge in Belgie.

Zie hier de wedbsite.Ik rij met een M roaster en heb vooraan nu 8 * 18 en 9*18 achteraan met bandan 225/40R 18 en 255/35 R 18

Ik heb de EVO racing velgen zie hier de keuzes

http://www.mlv.be/Velgen/48/Offerte/117

Al naargelang het merk van band verschilt de prijs .Qua prijs zit hij wel heel scherp t.o.v. de concurrentie.

Er staan op zijn site een pak fotos van wagens die met zijn velgen rijden.Mijn vorige M roadster staat er ook op.EVO racing velgen staan mooi op een Z3.

Hier nog een foto van mijn M roadster. http://www.mlv.be/photos/nl/1

Heb nu banden gekocht op deze site died ook in Nederland levert.Zij zitten aan super lage prijzen.Heb nu set Dunlop sport maxx TT besteld zelfde maat als vorige set.Met opsturen en al 660 € voor 2 van 225*40r18 en 2 van 255*35/r18 .Wied ineteresse heeft zie hier de website.

Alle merken te verkrijgen maar voor een Z3 en zeker een M versie best de top merken nemen.

http://www.topbanden.com/Achat-Pneus-vredestein,,43,,255,35,18,o,,,

Link naar reactie

Bericht 1:

Kijk waardevolle informatie en kennisdeling door onze Belgische vrienden, top bedankt.

___

Bericht 2:

Zeg we dwalen af van het onderwerp!

Deze info kan beter in een nieuw topic!

aangepast door 2.5si
Ferry: 2 berichten direct achter elkaar --> eerste bericht bewerken ajb
Link naar reactie

Hen nog wel een aardige website gevonden om te zien hoe bepaalde velgen onder je eigen auto staan.

Gewoon een foto uploaden, spreekt voor zich.

Scheelt weer een actie met photoshop. :P

http://www.wheelpoin...nfigurator.aspx

Zijn er verder forumleden die 18 inch juist aanraden of afraden aangezien 17 inch het meeste comfort geeft volgens een aantal?

Ben er zelf nog niet echt uit tussen 17 of 18 inch.

19 gaat het niet worden en 16 heb ik nu dus die valt ook af.

aangepast door 2.5si
zo dus ...
Link naar reactie

Ik heb al 6 jaar op 18 inch gereden en dat valt best mee.Natuurlijk zijn deze velgen iets harder vermits bandhoogte lager is maar persoonlijk vind ik het best meevallen maar 19 zou ik niet nemen.En het oogt mooi .Er staat dat je een 3.0i motor hebt .Wist niet dat dat bestond in een Z3.En 16 inch ?Normaal is dat toch 17?Zelfs op de 2.8 l Z3 zaten dezelfde velgen als op mijn Z3M en hadden zelfde vrede achterste maar met 1 enkele uitlaat i.p.v. 2*2.Jouw wagen moet dan toch ook 2 verschillende maten hebben qua, velgen een 7 inch paar en een 8 inch toch?

Ik heb ook nog een Chevrolet Avalanche LTZ pick up en daar liggen nu 24 inch velgen op waar er standaard 18 inch op zitten en dat valt ook nog goed mee maar een z3 is natuurlijk iets stugger qua vering.

suv.jpg

Link naar reactie

Nee hoor de styling 35 Star velgen 16 inch zijn gewoon standaard velgen en de bandenmaat is rondom 225.

Even opgezocht .Is inderdaad zo.Wat opmerkelijk is dat een M 3 met slechts 200 cc meer bijna 100 pk meer vermogen levert.

Ik zou er 18 inch opsteken van 8*18 .met 225/40 banden.Bij topbanden.com voor Dunlop sport max TT 130*4=520€

aangepast door 2.5si
Ook voor Sharky: graag je eerste bericht bewerken ipv door posten ...
Link naar reactie
  • Administrator

Ferry,

Ik weet niet of je hier ook al hebt gekeken, maar just so you know; ons eigen forum biedt - ten aanzien van de vaker terugkomende vragen zoals banden en velgen - ook een schat aan nuttige info. zie FAQ onderstel deel 1 en FAQ onderstel deel 2. :thumbup:

Link naar reactie

Er staat dat je een 3.0i motor hebt .Wist niet dat dat bestond in een Z3.En 16 inch ?Normaal is dat toch 17?Zelfs op de 2.8 l Z3 zaten dezelfde velgen als op mijn Z3M en hadden zelfde vrede achterste maar met 1 enkele uitlaat i.p.v. 2*2.

De Z3 3.0 is dan ook de meest zeldzame Z3? Waar stond dit topic met de geproduceerde aantallen nu weer?? Mijn Z was standaard uitgerust met 15" velgen of doel je op het feit dat hij met een 3.0L rijdt? Ik zou gewoon voor 18" gaan. Ik parkeer me vaak zo zodat ik enkel mijn achterste zie als ik naar de auto stap en dan lijkt 18" echt overkill omdat het zijaanzicht van die kont zo smal is. Vooraan staat 18" dan weer perfect.

Link naar reactie

De Z3 3.0 is dan ook de meest zeldzame Z3? Waar stond dit topic met de geproduceerde aantallen nu weer?? Mijn Z was standaard uitgerust met 15" velgen of doel je op het feit dat hij met een 3.0L rijdt? Ik zou gewoon voor 18" gaan. Ik parkeer me vaak zo zodat ik enkel mijn achterste zie als ik naar de auto stap en dan lijkt 18" echt overkill omdat het zijaanzicht van die kont zo smal is. Vooraan staat 18" dan weer perfect.

Als een 3.0 i zeldzaam is kan hij best in waarde wat stijgen als de old timer leeftijd gehaald wordt zoals de Z3 M.Ik heb mijn M roadster in dat opzicht ook gekocht ,beetje als behoud van waarde .Er zijn er ook niet zoveel van gemaakt en zeker nog minder van de Z3 M coupe die naar mijn idee een goede waarde houder is.Van de lichtere modellen is dat minder evident vanwege het grotere aantal en een M heeft zeker iets attractief..

Ik denk dat 18 inch mooi zal uitvallen .Normaal volgende week zouden mijn 18 duims terug onder mijn Z3. zitten .Zijn nu binnen voor randherstelling en polliieren bij Wheeltrim .Aders hier ergens gevonden als zijnde iemand die goed werk levert maar is precies toch wat slonzig in zijn werkplaats.

Zodra velgen erop zitten zal ik foto nemen en plaatsen.

Velgen die een brede rand hebben vind ik mooi ogen .Ik hou wel de standaard velgen .Sommige kopers later willen liever alles origineel.

Link naar reactie

Ok , dus volgens een aantal forumleden incl Roodkapje moet 18 inch goed te doen zijn zonder comfort problemen en spoorvorming ervoor terug te ktijgen.

Maar eens kijken wat er in de aanbieding is voor 18 inch :)

Link naar reactie
Gast Z3-Widebody

Geinig dat je je kapot staart op de velgmaat, maar vergeet niet dat het type rubber dat er omheen gedrukt wordt

ook bepalend is voor het comfort..

m.a.w.

18inch kan op de ene band perfect rijden en op de andere band juist niet..

  • Like 1
Link naar reactie
Gast Z3-Widebody

Heeft te maken met de samenstelling van het rubber, het ene rubber is zachter dan het andere.. en heeft derhalve meer comfort, maar zal wel

weer iets sneller slijten..

Dit kunnen verschillende merken zijn, zoals Michelin, Pirelli, Continental etc..

Link naar reactie

Ik heb tot nu toe zeer goede ervaringen met Vredenstein Ultrac Sessanta. Prijs kwaliteit een van de betere. Goede grip op zowel nat als droog wegdek. Ik vind ze bangelijk goed maar ik kom dan ook van een setje banden (michelins) die al 10 jaar oud waren ofzo... Daarmee mag ik ze natuurlijk niet vergelijken.

Ik heb mij voornamelijk gebasseerd op de reviews van tyrereview.co.uk

Aangezien ik een performance band wou die goed presteerde heb ik enkel gekeken naar Max Performance Tyres en dan gekeken welke banden de beste reviews hadden.

http://www.tyrereviews.co.uk/Tyre-Type/Passenger-Car-Summer-Max-Performance-Tyres/

In dat lijstje gewoon de 3 meest populaire genomen (most miles driven) en dat was

1. Michelin Pilot Sport PS2

2. Vredestein Ultrac Sessanta

3. Goodyear Eagle F1

Van die 3 zijn de eerste 2 de beste en aangezien de PS2's te duur waren in mijn gewenste maat, iets van een 180 euro per band dacht ik, heb ik gewoon die Vredesteins gekozen. Deze zagen er super goed uit EN kostten maar 142 euro per band. Zeer betaalbaar dus. Lees ook eens op het gemak alle reviews, enige minpunt dat soms wordt aangehaald is slijtage maar ik rij relatief rustig dus dat is voor mij geen probleem.

Link naar reactie

Moet eens kijken op deze site.Ik bestel mijn banden daar en binnen de 3 dagen had ik ze.Goede service.Bandencentrales kunnen nooit aan deze prijzen leveren.Was meer dan 100 € verschil .Moet maar eens intikken welke baand je zoekt..

http://www.topbanden.com/Achat-Pneus-tourisme-vredestein,1,43,,225,40,18,,,,

Ik heb op mijn Mercedes met Goodyear eagles altijd gereden en dat waren goede banden.Maar afhankelijk van het type Z3 men rijdt zou ik toch banden nemen met goede grip.Ik had op mijn vorige M Nexen roadstone banden en ben er mee uit de bocht gegaan.Moet geen lage klasse banden meer hebben nu.

Eenmaal dat je met 2.8 liter motoren of meer rijdt zijn goede banden en remmen vitaal.Heb van een vriend eens met een 1.9 l Z3 gereden maar daar zit niet veel fut in. en zullen zo vlug niet uitybreken als de zwaardere modellen.Daarvan zijn de nieuwe Z4 modellen beter.Hebben meer pk's.

Bridgestone wordt op topbanden aangeprezen voor BMW alsook Michelin pilot sport.

Bij topbanden ongeveer 140 € gemiddeld voor een 225/40/18

Link naar reactie
  • Administrator

Uhhh, Sharky, ik bewonder je enthousiasme en de wens om Ferry te helpen, maar die link naar je favoriete bandenboer had je al een keer geplaatst ... :wacko:

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.