Ga naar inhoud

Cruise control inbouwen Z3


1.9i

Aanbevolen berichten

Hoi Rob,

Ondanks de krappe ruimte alles gevonden.

Dus je bent er helemaal klaar en voorbereid voor.

2 opmerkingen bij de ebay set.

Er zit geen koppeling schakelaar bij, dus die moetsje aanschaffen via de bmw.

Ik vind de controlunit raar. Lijkt me van een e30. Controleer het nummer wel.even dus.

Succes Leon

Link naar reactie
  • Reacties 72
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Leon,

Koppeling schakelaar zijn via ebay te krijgen dus dat moet het probleem niet zijn voor wat betreft de unit deze laat in real oem de volgende resultaten zien.

aangepast door Sjonnie Kroket
overbodige links verwijderd
Link naar reactie

Rob,

Staan er in realom geen zzztjes bij?

Bij bmwfans.info met het part nummer nml wel. Dus moet gezien de nummers geen probleem zijn. Het is alleen een ouder type besturingskast. Die rond sept 94 vervangen is door een met op het einde 498 qua part nummer.

Leon

Link naar reactie

Hoi Leon

Klop heb net ook even gekeken, kom uit op nummer 1387625, Volgens BMWfans is mijn ZZZ geproduceerd in november 1995.

Zover ik nu kan beoordelen moet het met deze set gaan lukken, zo niet dan gaat die weer op ebay :) :)

Moet er ook nog iets worden in geregeld met betrekking tot het motormanagement??? of is het plug en drive.

Link naar reactie

Rob,

Het is plug and play. Alleen de bowdenkabel moet je bij de BMW bestellen(is auto/moter speciefiek). Let ook op dat je het busje plastic wigje thv gashendel erbij besteld. En vergeet niet ergens de trillingdempertjes met m5 draad 1xuitwendig en 1x inwendig te bestellen voor op de montagebeugel onder de moterkap. Deze staan nml niet beschreven bij de bmw terwijl ze er wel op moeten.

Dan alles monteren, de moter warm draaien en de bowdenkabel afstellen zodat die netaan niet strak staat. Hetzelfde als de gaskabel.

Groet

Leon

Link naar reactie

Rob,

zat gisteren te kijken, maar dat kan goedkoper uitvallen, want het laatste bod was al boven de 100 euro, en ik zie boxen, handels en stelmotoren staan voor minder bij elkaar, ok komt er nog een koppelingsschakelaar bij, maar die zal ook niet de kop kosten

Groet

Leon

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Stuurschakelaar, stelmotor en koppeling schakelaar onderweg, nu nog de module scoren. :)

Heb al een paar opties lopen. `indien dit doorgaat ben ik voor rond de 120 euro klaar. Stukken

beter dan de complete sets welke rond de 300 euries worden aangeboden. ^_^ ^_^

Link naar reactie

Rob,

Klinkt goed!!!

En dan hupsakee inbouwen. Vergeet niet ergens dempingsrubbers te scoren met M5 inwendige draad en aan de andere zijde van de demper M5 uitwendige draad. Deze zijn voor tussen de stelmoter en beugel. Anders hoor je binnen klik/klak bij iedere keer dat de cc in en uitschakeld. Deze onderdelen staan ook niet in realoem of bmwfans.info. Ze zijn vaak via internet of groothandel te verkrijgen voor een paar euri per stuk.

Heb er geen foto meer van, maar ik heb toen van collega forummers foto's gehad waarop het te zien was. Misschien als je even zoekt vind je nog het onderwerp.(moeilijk zoeken en invoegen met een tablet)

Groet

Leon

Link naar reactie

Hallo,

Ik heb een z3 2.2 van 2001 en heb ook wel interesse in cruise control.

Als ik het goed begrijp zou enkel de stuurschakelaar en interface moeten aangekocht worden.

Heb ondertussen eens onder het stuurkolom gekeken maar de koppeling schakelaar ontbreekt!

Weet iemand of de bedrading ook nog moet voorzien worden?

Alvast bedankt,

Luc

Link naar reactie

Zo, vandaag de verschillende delen ingebouwd. Het is een internationale cruise control geworden. Koppeling schakelaar uit Engeland, computer-stuurapparaat

en een nieuwe gaskabel uit Nederland en de stelmotor en stuurschakelaar uit Duitsland. De steun uit (van) Gamma :) :) . Met angst en beven proefgereden echter

alles werkt naar behoren en ben blij :clapping: :clapping: :clapping: .

Luc, Als je de stekkers zoekt van de bedrading (in het geval als er een voorbereiding inzit) moet je in ieder geval de beplating onder het dashboard verwijderen. De stekkers liggen vrij hoog opgebonden.

Ik zou zo zeggen, zoek en gij zult vinden :lol: :lol:

aangepast door HOFFR02
Link naar reactie

Heb ondertussen de interface en stuurschakelaar gemonteerd, en inderdaad ik had niet goed gekeken de voorbereiding was aanwezig.

Alles is nu ok!

Groeten,

Luc

Nu nog de stelmotor en de koppeling schakelaar en je bent gereed om te cruisen :lol: :lol: :lol: :lol:

Link naar reactie

Hoi Leon,

Allereerst bedankt voor de vele tips en het meedenken. :thumbup:

Heb hem inderdaad met rubbers gemonteerd, hoor dus niets als de cc aanslaat.

Internationaal is hij zeker, heeft wel wat zoekwerk gekost om de juiste onderdelen bij elkaar

te krijgen maar ben nu voor zo'n 120 euries helemaal het mannetje inclusief een nieuwe gaskabel bij BMW.

Da's wel wat beter dan de 300 die ze vragen op ebay e.d. :lol:

Link naar reactie

Hoi Rob,

Goed om te horen dat het gelukt is en dat het allemaal goed werkt, ben er nu na de vakantie wel achter gekomen dat dit ook voor mij wel een must is geworden, ik zal du de komende tijd de onderdelen een s bij elkaar gaan scharrelen, als je het niet erg vind zou ik graag een keer bij je willen komen kijken hoe dat er bij jou nu inzit en natuurlijk voor wat advies van een deskundige :lol:

groet Theo

Link naar reactie
  • 4 maanden later...

Volgens mij heb jij een electronisch gaspedaal. Wat ik heb gehoord is dat het dan een hendeltje is en iets met software instellen. Ruud weet dat zo te vertellen, anders bel je die even. Als je geen electronisch gaspedaal heb, maar een kabel, zal je naar een mechanisch exemplaar moeten zoals hierboven

Link naar reactie

"Hallo,

heeft mijn z3 2.8 facelift elektronisch gas (VIN: XXXXXX)?

Dit ivm inbouw cruisecontrol. Is het bij mij plug en play?"

Antwoord van Ruud:

-->Klopt, gewoon plug en play.

Dus wat moet er nu exact aangeschaft worden om het geheel werkend te krijgen?

stuurhendel, knopje hendel, ...?

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.