Ga naar inhoud

Z3 1.8 verbruikt steeds meer

martijn1

Aanbevolen berichten

Hallo,

Wij hebben nu bijna 6 jaar een bmw z3 1.8 voor de deur staan. er word bijna elke dag mee gereden maar hele kleine stukjes. Sinds ik nu 1,5 jaar mijn rijbewijs heb word er meer mee gereden. Maar wat mij de laatste tijd op valt is dat de auto steeds minder kilometers maakt op een tank benzine. Toen ik in het begin reed dan kon je de 500 kilometer rijden en een maand terug was dat nog 420 en nu heb ik hem weer is op gemeten en kom uit op een 360 kilometer op een volle tank.

Iemand enig idee hoe dit kan komen? Er word over het algemeen rustig mee gereden maar soms mag hij ook wel eens een opdondertje krijgen natuurlijk:P

Mvg,

Martijn S.

Link naar reactie
  • Reacties 34
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Die reactie zat er dik aan te komen he...

Het viel mij op dat sinds ik twee sensoren heb laten vervangen, de auto merkbaar zuiniger is geworden... heb je al laten uitlezen?

Ik kan een kleine 500 km op een tank halen (met een 2.8 automaat), maar dan heb wel heel weinig doorgetrapt moet ik toegeven.

Link naar reactie
  • Administrator

500 is prima mogelijk hoor, met automaat wordt het wellicht wat lastiger. Als je continue snelwegen rijdt met 120, haal je 500 met gemak, met een 2.8 dan, dus een 1.8 zal nog wel zuiniger zijn.

Link naar reactie

Hoe meet je het verbruik,de getankte liters delen door de vereden km x 100 geeft het verbruik per 100km.

als je op de boordcomputer afgaat dan weet ik uit ervaring dat die nogal kan afwijken.

Om nu in jou geval een meerverbruik van bijna 4 liter per 100km te hebben geeft toch wel aan dat er iets fout moet zijn.

Kontroleer eens of je geen lek hebt.Ga eens achter de wagen staan en laat iemand eens flink gas geven,als je dan een sterke benzinegeur waarneemt kan dit wijzen op een slechte afstelling.

Om zeker te zijn zou ik hem toch even laten uitlezen want een goed afgestelde motor kan heel wat benzine sparen.

Link naar reactie
Gast Z3-Widebody

500 is prima mogelijk hoor, als je continue snelwegen rijdt met 120, haal je 500 met gemak, met een 2.8 dan.

het is mij anders nog nooit gelukt...................................................... dat continu 120 rijden.. :lol:

Link naar reactie

Ach kom met de M nooit boven de 400 uit, meestal rond de 340 à 360, zeg maar rond de 1 op 7 à 8, no worries.....

Link naar reactie

Op langere afstanden haal ik met de 2.8 ( handbak) 1:12,5, op korte stukjes 1:8. Dus een gemiddelde van 1:10 ofzo. 500km op een tank is prima haalbaar.

Even terug naar de vraag, voor een sterk oplopend verbruik zijn vaak de LMM en/of de lamba sensor(s) verantwoordelijk. Dat kan je het beste met uitlezen (laten) bepalen.

Hoe staat het met het algemeen onderhoud? Luchtfilter, bougies enzo??

Link naar reactie

Thnxx voor de snelle reacties. Ik heb het over het aantal km wat ik op de display heb staan na het reseten bij het tanken natuurlijk:p. Hij krijgt beurten en voor de rest eigenlijk niks. Het luchtfilter ga ik morgen naar kijken. Maar wat moet ik met de bougies doen? kijken of ze goed gekleurd zijn? En ik zal vragen tijdens de volgende beurt of hij bij het uitlezen kan opletten op de motor afstelling, want hij moet uitgelezen worden wat het ABS lampje brand. Oke die sensoren kan ik op geen andere manier bekijken of kijken of ze werken?

Link naar reactie

Gewoon kijken of de bougies nog goed zijn, lichtbruin, droog en zonder scheurtjes. Met slechte bougies ga je overigens ook merken dat de Z3 slechter gaat lopen. "Dealer onderhouden" zegt me niet zoveel, dat was onze Z3 ook toen ik hem kocht, zelfs met alle servicebeurten afgestempeld, maar met 6 rotte bougies erin !!

Daar was in eerste instantie niet veel van te merken, alleen als ik zo'n 200km gereden had.

De wielsensors kan je alleen met de juiste apparatuur uitlezen, of je koopt er één ( ronde de € 80,- ) en gaat wiel voor wiel de sensors wisselen met de nieuwe. Ik zou het je niet aanraden want ze kunnen behoorlijk vast zitten. Dan breken ze af als je ze eruit probeert te halen.

Buiten dat hoeft het niet aan de wielsensors te liggen, kan ook een draadbreuk zijn of de ABS unit zelf.

Dat ABS probleem wordt duidelijk met uitlezen. Als ze toch bezig gaan laat dan ook de lambda sensors en de LMM ( Lucht Massa Meter ) uitlezen, dan weet je al een heleboel méér.

Ik heb daar alle apparatuur en software voor, maar ik woon in zuid-west Frankrijk, zo'n 930km van Amsterdam..... :sSig_ImSorry: Maar als je langs wilt komen ben je van harte welkom. :sHa_biggrin:

Misschien even buiten het Z-gebeuren om, mijn 740i had hetzelfde probleem, normaal een verbruik van 1:10 maar ineens ( binnen een paar weken ) naar de 1:5,9. Twee nieuwe lambda sensors waren 75% van het probleem, een nieuwe LMM en hij is weer als nieuw! Nu haal ik zelfs met een 4.4L V8 1:11,2 .... Dus met een volle tank ( 95 liter ) in één keer naar Amsterdam. :clapping: Ook daar kwam ik achter met uitlezen!!

Link naar reactie

Ik haal met korte afstanden, dat is elke dag naar het werk en terug (50km samen) en hier in de buurt stukjes van 5-10km, 350km op een volle tank. Ik zet de voet dan toch wel af en toe iets dieper wanneer de motor na 10km zeker warm gelopen is. Met een volle tank op de autostrade staat het maximum momenteel op 480km en dat is dan tegen 110km op de autostrade en de toeren rond de 2800 houden, soms bol je dan 95km/u... Maar het is wel tof om eens te experimenteren. Binnenkort ga ik mijn tank terug vol doen en naar Ruud rijden das ook 400km, is zien hoever ik er daarna nog mee geraak.

Ik rij met een 1.9L M44 (138pk)

Ik heb mij hier al vaak mee bezig houden en ik wordt er gewoon zot van als je het tank-pijltje gewoon ziet wegzakken. Voor de Z3 hanteer ik gewoon de volgende regel: veel verbruiken doet die toch dus dan je maar beter zien dat je er plezier aan hebt.

Liever 350km op een tank met een grote glimlach dan mij dood te moeten ergeren tijdens het rijden om toch maar die 450km te halen.

Link naar reactie

Is verbruik met dit soort auto's relevant dan? Je koopt voor hobby een benzine-slurpend object om vervolgens te willen weten hoe zuinig ie is. Koop dan een Prius, panda, vw bluemotion , of zoiets.

Link naar reactie

LOL !! Ik tank totdat de pomp afslaat op 129 euro, dan is mijn tank nog niet vol ( van de 740 ) ..... Dan nog eens de credit card erin en 45 euro bijtanken .....

Ben ik even blij dat de Z3 maar 54 liter kan hebben. :sFun_whistle:

Verbruik is geen probleem zolang je waar voor je geld krijgt.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in