Ga naar inhoud

koude start

wizardofmu

Aanbevolen berichten

Hallo, bij koude start wil het stationair ( met choke) herhaaldelijk inhouden en bijna afslaan (heel vervelend bij een stoplicht)..Naar mate de motor warm word is is het euvel weg en het stationair weer normaal. Kan iemand mij zeggen wat het kan zijn? Zo ver ik weet moet de choke toch geleidelijk afnemen totdat de motor warm is?

Alvast bedankt.

Link naar reactie
  • Reacties 17
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

kijk hier eens.

Andere suggestie: thermostaat.

Komt de naald van de temperatuurmeter binnen hooguit enkele KM naar het midden van de schaal? Zo niet, dan wijst dat op een defecte thermostaat (onderdeel kost érg weinig, gelukkig!). Deze blijft dan open staan, wat betekent dat bij koude start je hele koelsysteem 'meedoet', en het je motor extra moeite kost om de boel op temperatuur te krijgen. Ik heb 'm bij de mijne vorig jaar vervangen, dat maakte starten en stationair draaien bij een koude motor een stuk beter.

Rons diagnose (stationairloopregelklep, 3X woordwaarde) schijnt een bekend euvel te zijn, heb ik (nog) geen last van gehad...

Succes!

Link naar reactie

Vandaag was de taxateur er om mijn auto te taxeren. Dus even uit de garage moeten rijden om er foto's van te kunnen maken en om de motor te kunnen horen.

Nu was het zo dat hij af en toe niet helemaal lekker stationair liep. Hij sloeg niet af, maar hij ging wel lager in toeren lopen.

Op gegeven moment werd het minder en uiteindelijk na 5 minuten ofzo liep hij normaal.

Moet ik er wel bij zeggen dat hij 4 maanden niet gereden heeft.

Vuiltje in de motor? Of wat zou dit kunnen zijn?

Link naar reactie

Andere suggestie: thermostaat.

Komt de naald van de temperatuurmeter binnen hooguit enkele KM naar het midden van de schaal? Zo niet, dan wijst dat op een defecte thermostaat (onderdeel kost érg weinig, gelukkig!). Deze blijft dan open staan, wat betekent dat bij koude start je hele koelsysteem 'meedoet', en het je motor extra moeite kost om de boel op temperatuur te krijgen. Ik heb 'm bij de mijne vorig jaar vervangen, dat maakte starten en stationair draaien bij een koude motor een stuk beter.

Rons diagnose (stationairloopregelklep, 3X woordwaarde) schijnt een bekend euvel te zijn, heb ik (nog) geen last van gehad...

Succes!

Nou, erg weinig....een thermostaat voor de Z3 kost toch al gauw 65 euro! (bij veel andere merken slechts 15-20 euro)

Maar het beschreven probleem komt niet van de thermostaat. Die kan best kaduuk zijn, maar dat beinvloedt een koude start beslist niet. Hij kan open blijven staan, of dicht blijven. In het ene geval komt de motor niet op bedrijfstemperatuur, in het andere geval wordt 'ie te heet. Dat zie je idd aan je tempmeter. Bij een goed functionerende thermostaat staat en blijft de tempmeter keurig in het midden.

Overigens durf ik niet te zeggen wat de oorzaak van het onregelmatig lopen dan wel is, maar daar weten anderen ongetwijfeld wel een antwoord op.

Succes!

Link naar reactie

Daar kost 'ie 71 euro.....grinnik

Oeps.... Ik heb een 2.8, en had naar de prijzen daarvoor gekekeken, voor een 1.9 is dat inderdaad andere koek... :blink:

Back on topic @wizardofmu: ben je al verder met het zoeken naar de oorzaak?

Link naar reactie

Tja blijft natuurlijk lastig zo een probleem.

Maar simpele vraag is de gasklep misschien vervuild weet dat het bij bmw niet vaak voorkomt in mijn tijd maar bij renault toch heel wat gedaan en bij de e30 ook wel eens gereinigd waardoor die minder bleef plakken.

Verder kun je ook eens kijken wat de gaskleppotentio meter doet of het probleem misschien daar in zit.

Verder kan het natuurlijk ook nog gewoon een teperatuur sensor zijn er zitten er volgens mij twee op dus je waarden op je dashboard kan wel goed zijn maar dit hoeft dus niet te zeggen dat je dme ook goede signalen krijgt want die krijgt informatie van een andere sensor. (zo is het tenminste bij een m50 325i motor)

Dan zal die misschien te ver verrijken omdat hij denk dat de motor kouder is als dat die daadwerkelijk is.

Via de dealer is deze temperatuur makkelijk uit te lezen.

Thermostaat lijkt me ook een erg onwaarschijnlijk verhaal.

Succes verder.

Link naar reactie
  • 3 maanden later...
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.