Ga naar inhoud

Airbaglampje blijft branden


ZZZ 3

Aanbevolen berichten

Hallo,

Vandaag heb ik de originele accu van m'n Z3 (11 jaar oud !!!) vervangen door een nieuwe Varta Blue Dynamic E11 batterij van 74 Ah.

Wisselen ging op zich probleemloos, echter na de werkzaamheden bleek dat het airbaglampje bij het op kontakt zetten gaat branden.

Na het starten van de motor gaat deze even kort uit, om vervolgens weer aan te gaan en niet meer uit te gaan.

Kent iemand dit euvel ? :wacko:

Ik hoor graag hoe ik dit kan oplossen. :sFun_whistle:

Robert

Link naar reactie
  • Reacties 24
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Hoi,

'Vaak' is het de mat detectie in de bij-rijderstoel. Accu afkoppelen en aankoppelen heb ik zelf nog nooit een airbag melding door gehad (en ik heb vaak de 12V los gehad :))

Het airbag lampje kan je zelf eventueel resetten met een uitlees/reset tooltje. Ik heb er eentje van ebay geplukt. Simpel, maar functioneerd prima. (Niet het boekje weggooien)

Zoek eens op ebay naar "B800 AIRBAG OUTIL REMET A ZERO RESET POUR BMW Z3" verkoper "mvebs". Verzending duurde ~2 weken.

//Steven

Link naar reactie

kan ook een gecorrodeerde stekker onder de bijrijderstoel zijn.

gebruik de (uitgebreide) zoekfunctie rechtsboven eens. Je zult er genoeg over vinden.

Link naar reactie

Een soort van druk sensor die registreerd of er iemand op de bijrijderstoel zit of niet, zit er iemand moet de airbag bij een aanrijding werken

zit er niemand dan niet. Door de sensor te overbruggen denkt ie dat er iemand zit en zal dus altijd afgaan bij een aanrijding.

Link naar reactie
  • 2 maanden later...

Hoi,Waar baseer je dat op? Niet dat ik de kwaliteit van de Z3 wil verdedigen, zomaar zonder referentie melden dat iets niet sterk is of gevoelig voor piekspanningen klinkt als het script van een Top Gear presentator...

aangepast door evz3
FQVWD niet nodig te quoten op een bovenstaand bericht
Link naar reactie

Nee geen airbag computer verhaal.

Meestal slopen we zelf het sensormatje in de zitting van de passagierstoel door er met de knieen in de "zitten" .

Even wat pakken of de achterruit van binnen schoonmaken.

Hierbij geeft het matje dus de geest. Oplossing nieuw matje of een "dummy" (lees nep sensor) monteren.

Dit is een stekkertje met een weerstand en diode die als het ware simuleert dat er iemand op de stoel zit.

Gebruik de zoekfunctie even of kijk op ebay duitsland voor sensormatte BMW ......

Link naar reactie

Hoi,Waar baseer je dat op? Niet dat ik de kwaliteit van de Z3 wil verdedigen, zomaar zonder referentie melden dat iets niet sterk is of gevoelig voor piekspanningen klinkt als het script van een Top Gear presentator...

Nee hoor maar ik stond een tijdje terug bij de dealer voor wat anders en toen stond er ook een Z3 met een brandend airbag lampje en die hebben ze toen uitgelezen en toen bleek de airbagcomputer kapot te zijn, en volgens hun kwam dat doordat de eigenaar er een nieuwe accu in had gezet en waarschijnlijk als de spanning er ineens op komt daardoor de computer kapot is gegaan... voor de rest weet ik het ook niet wat ik ben a-technisch. ik vond het iig niet erg onlogisch klinken...met mijn geweldige technische achtergrond :clapping:

Link naar reactie

Hoi Sjonnie,

Wat is FQVWD!?

FQVWD is 'full quote verwijderd'. Een full quote wordt verwijderd als je doet wat ik nu doe, zijnde een full quote doen van het vorige bericht, terwijl iedereen wel snapt dat ik op het voorgaande bericht reageer. Oftewel, als je reageert op de voorgaande post, geen full quote doen (citeren). Deze worden verwijderd door mod/ admin en leiden tot waarschuwing.

Oftwel een tik op mijn eigen vingers, voor deze toelichtende post. :snapoutofit:

Link naar reactie

hoi allen,

Tijdens het verstellen (electrisch) van de bestuurdersstoel tijdens het rijden ging bij mij ook ineens het airbag lampje branden, kan dus haast niet de mat zijn, deze werd niet gebruikt, piekspanning door het veelvuldig verstellen zou dus best kunnen...

maar wat is de beste methode om deze te resetten? of is er in dit geval altijd iets kapot ??

lijkt me toch onwaarschijnlijk... hoop het eigenlijk niet.

is het zo dat een reset ook gewoon kan helpen daar er wellicht een foutieve alert word afgegeven??

alvast dank voor jullie hulp,

grtz Robert

Z3 lent

Link naar reactie

Resetten kan altijd maar lost het probleem niet definitief op. Wanneer je na een poosje weer je stoel of die van de passagier verschijnt is het risico erg groot dat weer het lampje gaat branden. Wat er volgens mij gedaan kan worden is de stekker onder de stoel te vervangen door een vaste verbinding bijv. Solderen.

Link naar reactie

Ondertussen ben ik o.a. voor het airbaglampje bij Roodkapje geweest.

Airbag regelunit was defect. Is waarschijnlijk gekomen door het door mij verwisselen van de accu waarbij piekspanning is opgetreden. :muur:

Voor iedereen die dus ooit de accu wenst te verwisselen adviseer ik (lees Roodkapje) dan ook om via een bypass

een reserveaccu of een druppellader op de auto aan te sluiten. Zo worden piekspanningen voorkomen.

'Tis maar dat je het weet

Link naar reactie

Hoi ZZZ 3,

Mooi dat het probleem opgelost is, echter zou ik willen aanvullen dat het 99.999% niet door een piekspanning van het wisselen/af/aankoppelen van de accu komt.

Wel is het bekend dat apparatuur (in het algemeen) overlijdt na lange periode afgekoppeld te zijn en vervolgens direct weer op volledige werk spanning wordt gezet. Condensatoren , metname elektrolytische condensatoren (natte elco's ook wel genoemd) verliezen hun aluminium oxidelaagje (de isolator) als er lange tijd geen spanning op staat. Bij opnieuw aanbrengen van de volledige voedingsspanning kan het component defect raken.

Druppellader als overbrugging op het 12V systeem van een auto zou ik absoluut NIET doen bij afkoppelen van de accu. De afhankelijk v/d implementatie van die laders kan juist schade veroorzaken.

Link naar reactie

Afhankelijk van de implementatie vd druppel lader kan deze een spanning groter dan de toegelaten boordspanning produceren.

Druppelladers welke een constante spanning produceren zijn risico loos, echter lood-accu druppelladers die sulfatering van de accu voorkomt e.d. maken o.a. korte maar relatief sterke stroom pulsjes. Dat laatste kan in geval van ontbreken van een accu een spanning op je 12V boordnet zetten welke buiten de limieten valt.

Er is geen touw op te trekken hoe de druppellader van een willekeurig merk/bouwjaar werkt. (constante spanning / gepulst / goede beveiliging / geen beveiliging e.d.) Advies geven om zomaar een druppellader aan te sluiten (tijdens wisselen van de accu) is slecht advies.

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Mocht de mat defect zijn kijk dan eens in de sectie how to, staat een handleiding om de sensor te overbruggen ^_^

Hartelijk dank voor zoveel informatie.Ik heb enorm veel gehad aan dit onderwerp en heb zelf het probleem van de bijrijderstoel kunnen oplossen met de 2 weerstanden en de diode. Daarna is de storing uitgelezen en inderdaad het is weg alleen nu blijft het lampje branden omdat de storing ook in de bestuurderstoel zit? Hoe zou ik dit kunnen oplossen?
Link naar reactie

Hartelijk dank voor zoveel informatie.Ik heb enorm veel gehad aan dit onderwerp en heb zelf het probleem van de bijrijderstoel kunnen oplossen met de 2 weerstanden en de diode. Daarna is de storing uitgelezen en inderdaad het is weg alleen nu blijft het lampje branden omdat de storing ook in de bestuurderstoel zit? Hoe zou ik dit kunnen oplossen?

En wat voor storing krijg je nu dan als je de auto uitleest?

In de bestuurdersstoel zit geen airbagmat, de zzz snapt vanzelf wel dat er iemand op de bestuurdersstoel zit als deze rijd ^_^

Dus wat voor foutcode krijg je en is de storing weggeweest of had je meerdere foutmeldingen tijdens de eerste keer uitlezen?

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.