Ga naar inhoud

Boordcomputer opnieuw initialiseren

Pascal.Be

Aanbevolen berichten

Toen ik ging test rijden met de Z3 was het na de periode van koude rond de 2°C.

De boordcomputer werkte toen naar mijn mening, maar de ik kon amper iets aflezen op het display. Ik ging er van uit dat het display door de koude stuk zou zijn. Bij het afhalen van de auto bleek echter dat het display van de boordcomputer nu wel perfect oplicht zoals het moest. Helaas is het wel in die mate dat ik enkel het uur kan aflezen. Voor de rest kan ik geen veranderingen aflezen zoals temperatuur etc ...

Ik weet wel dat de auto een tijdje zonder stroom gestaan heeft in die koude periode, en dat er half februari een nieuwe batterij is ingestoken.

De vraag van vandaag.

Kan de boordcomputer nu gewoon opnieuw geprogrammeerd worden bij Bmw zodat alles terug werkt?

Het lijkt me toch heel sterk dat er telkens een nieuwe boordcomputer gekocht en geprogrammeerd moet worden als de batterij stuk is. Of er een tijdje geen stroom op staat.

Link naar reactie
  • Reacties 13
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Bedoel je dat je niet kunt omschakelen met de BC ?? Dus van tijd naar temperatuur, of kan dat wel maar valt dan het display uit ?

Zonder stroom staan heeft er denk ik niet veel mee te maken. ik denk meer aan een defecte schakelaar in dit geval.

Link naar reactie

Kan je wel de tijd instellen dan ? Op de BC zitten maar 2 knopjes, S/R en het kloksymbool. Daar kan je niet mee naar de andere functies, dat gaat alleen via de hendel aan het stuur.

Link naar reactie

Ok, probeer dit eens, het kloksymbool knopje 5 seconden ingedrukt houden tot alleen het uur zichtbaar is en de dubbele punt knippert. De minuten aanduiding moet dan verdwenen zijn. Als hij dat al niet doet dan denk ik dat hij gewoon kapot is.

Doet hij dat wél dan kan je de klok gelijk zetten. met hetzelfde knopje het uur instellen, bevestigen met S/R en dan de minuten. Afsluiten door nogmaals op S/R te drukken, dan knippert de dubbele punt niet meer.

Als je zover kan komen zou ik daarna de BC schakelaar bij het stuur nog eens proberen.

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Helaas vrees ik dat het ding stuk is.

Het enige wat ik kan doen is het uur in stellen.

En dat is het. Ook geen datum of zo.

Nu blijft dus de vraag of dat bij de dealer van nul aan opnieuw te coderen valt?

Of past zo een mooi uurwerkje met de wijzertjes ook rechtstreeks op dezelfde aansluiting?

Dat heeft wel wat vindt ik. Ter vervanging van.

Link naar reactie

Als je de tijd kan instellen is de unit gewoon goed.

Dat je hem niet kan omschakelen ligt in de hendel aan je stuurkolom. En de datum is sowieso niet in te stellen.

Dus kijk ( of laat het doen ) of die schakelaar nog werkt.

Link naar reactie

Ik heb eens een foto gemaakt als de kapjes er af zijn.

Als ik dan foto's bekijk van hendels met BC, dan hebben die blijkbaar ook een extra fiche eraan met twee bruine kabels.

Deze zou kunnen overeen komen met de fiche die ik heb steken die leeg is. (zie foto's)

Tja, voor wat dient dat dan weer?

Ik zou bijna op goed geluk dat ding moeten gaan vervangen lijkt het.

img0732wj.jpg

img0730cm.jpg

Link naar reactie

Ik zal proberen morgen de plastic kappen van de stuurkolom af te halen en een foto te maken hoe het in elkaar hoort te steken.

Het ziet er wel uit op jouw foto's dat er al eens behoorlijk aan geknutseld is. Kan je misschien zien of die 2 losse draden ooit ergens anders aan vast gezeten hebben?

Voordat je het "op goed geluk" ergens aansluit meet op zijn minst de kabel even door. Dat kan met een multimeter op de "Ohm" stand, neem de laagste stand en kijk of de meter naar nul loopt als je de schakelaar van de BC indrukt. Gebeurt dit niet heb je een nieuwe ( andere ) hendel nodig, zo wel moet het op de juiste punten aangesloten worden.

Overigens bestaat er ook een site met WDS, ( Wiring Diagram System ), daar kan je ook uitvinden welke draden waar horen.

http://wds.spaghetticoder.org/older/1998%20BMW%20Z3%20-%20M%20Roadster%20Electrical%20Troubleshooting%20Manual.pdf

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in