Ga naar inhoud

ABS/ASC lampjes branden af en toe.

nick wood

Aanbevolen berichten

Ik weet dat er al veel over geschreven is, maar ik heb een vreemd probleem.

Af en toe, zomaar onder het rijden gaan de beide lampjes branden, tijdens die rit gaan ze dan ook niet meer uit.

Als ik de Z dan stilzet en de motor uit dan gaan, bij het opnieuw starten, de lampjes weer aan. Na ongeveer 2 kilometer rijden gaan ze dan uit, maar niet altijd.

Gisteren gebeurde dat ook, meestal ben ik ver van huis als dat gebeurd maar gisteren was ik in de buurt. Eindelijk kon ik de Z aan de uitleescomputer hangen terwijl de fout present is.

In DIS kan ik alles testen maar de lampjes gingen niet uit. De wielsensors geven alle 4 signaal, maar de ASC MK20 module gaf een fout. In DIS kon ik zien dat het misschien de kabelboom zou zijn maar erg duidelijk was het niet.

Ik heb toen INPA gestart en het foutgeheugen uitgelezen, zie hier de resultaten.

ABSfout.JPG

De fout zit voor 90% in de ABS/ASC unit zelf, of in de aansturing. Ook hier wordt de kabelboom als mogelijke oorzaak genoemd.

Nadat ik via INPA de unit heb aangestuurd zijn de lampjes op het dashboard uit.

Het foutgeheugen gewist en een proefritje van zo'n 50 kilometer gemaakt, ABS en traction control op gras getest en het werkt feilloos. Bij terugkomst waren er geen fouten in het geheugen bijgeschreven.

Het is nu een kwestie van afwachten of de fout, of beter gezegd wanneer de fout terugkomt.

Het enige waar ik mij over verbaas is de bovenste foutmelding, die fout komt veel vaker voor.

Nu de vraag, hebben die twee fouten met elkaar te maken of zijn het twee totaal verschillende fouten?

Veroorzaakt de eerste fout ook de fout in de ASC, of zouden ze dan beide even vaak moeten voorkomen?

Buiten dat om, hoe los ik de eerste fout op? Nokkenas sensor of andere sensoren? Nu de fout weer even weg is kan ik met DIS geen zinvolle diagnose stellen, op dit moment werkt alles naar behoren.

Graag jullie mening over dit probleem. Alvast bedankt!

• Like 1
Link naar reactie

Ik denk dat Ruud (roodkapje) hier uitsluitsel over kan geven. Ik had hetzelfde probleem en heb het computergedeelte moeten vervangen. Ruud heeft revisie/ruilsetjes en die zijn aanzienlijk goedkoper. Sindsdien geen problemen meer. Ik dacht wel dat ik een andere foutmelding had, maar dat kan Ruud je beter vertellen.

Link naar reactie

Hartelijk bedankt !! Heb je toevallig een revisiesetje liggen? Anders moet ik de unit meenemen vanuit Frankrijk, en ik ben hooguit maar een dag of 3 - 5 per maand in Nederland. Ik stuur je wel een PM hierover.

Tja, als de unit kapot is dan zal hij de fouten in het geheugen blijven schrijven, dat had ik al begrepen.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in