Ga naar inhoud

Bmw z3 1.8 dashboard werkt niet.

martijn1

Aanbevolen berichten

Hallo medeforumers,

Ik heb een probleem met mijn dashboard. Mijn linker voorrem loopt aan dus ik heb de band eraf gehaald om te kijken wat er precies loos is. Nadat ik de band terug heb gezet heb ik de auto gestart om hem terug op zijn plek te rijden. Tot mijn spijt zie ik dat mijn benzine meter, kilometer teller, toerenteller en warmte meter het niet meer doen. De digitale kilometer teller werkt wel. Iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen?

Alvast bedankt,

Martijn S.

Link naar reactie
  • Reacties 14
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Ik zou beginnen om alle zekeringen na te kijken. Soms breken oude zekeringen inwendig, die zijn dus niet doorgebrandt maar maken ook geen contact meer.

Hetzelfde heb ik ooit met mijn 740 meegemaakt, maar die startte ook niet meer. Een Z3 is natuurlijk geen 7-serie, maar het zekeringen verhaal gaat voor vele BMW modellen op.

Op het gezicht checken is geen optie, je moet ze eruit halen ( één voor één ) en met een Ohm-meter nameten.

Maar er kan natuurlijk ook gewoon een zekering zijn doorgebrandt, of heel iets anders aan de hand zijn. Begin bij het begin.

Verder heeft dit niets met het wiel of de remmen te maken.

Link naar reactie

De brandstof niveau meter staat qua aansturing volledig los van de toerenteller / temperatuur. Kans dat het iets heel simpels is, is dan groot.

Als alles zoals jij beschrijft uit is gevallen, zou ik dit zoeken in een connector die los zit, eventueel defecte zekering tbv het cluster.

Ik zal vanavond de elektrische schema's nalopen om te zien wat de logische fout bronnen kunnen zijn.

Mvg

Steven

Link naar reactie

Zojuist even gekeken.

Dingen die kan doen ter controle

1. zekeringen/houders nalopen of ze beschadigd/defect zijn of los-zitten. (zekering F23 (5A), F31 (5A) zijn direct tbv voeding cluster)

2. Stekker achterop je cluster, daar kan je het makkelijkst bij komen door het cluster uit te nemen. Het stuur hoeft niet eens verwijderd worden om alleen de stekkers eventueel aan te drukken.

3. Massa verbinding bij koppelingspedaal / luidspreker. (Kunstof paneel verwijderen van luidspreker/voetrust)

Link naar reactie
  • 11 maanden later...

Vandaag ook het probleem van niet meer werkende (analoge) meters in het instrumentenpaneel. Bovendien bleek de verlichting onder de lichtknop en ook het dim en groot licht niet meer te werken. Met uitgetrokken lichtschakelaar ging alleen het stadslicht branden. Dashbordverlichting deed het ook niet.

Las ergens, dat wat rommelen met het contact dit probleem soms oplost, maaar helaas. Meerdere malen de contactsleutel er uitgehaald en opnieuw ingestoken en sleutel omgedraaid (maar niet gestart).

Dus de raad opgevolgd het instrumentenpaneel los te maken en de 3 stekkers te controleren. Die zaten allemaal goed, maar toch nog eens stevig aangedrukt. Helaas geen reultaat. Daarna alle zekeringen die maar enigzins met verichting en dashboard te maken zouden kunnen hebben gecontroleerd. Ook daar geen resultaat mee bereikt. Toen ik echter daarna de motor opnieuw startte, werkte alles weer.

Ik hoop niet dat dit weer gebeurd op het moment dat ik mijn verlichting nodig heb. Is er iemand, die de mogelijke oorzaak van dit probleem echt kent? En dan natuurljk ook de oplossing.

aangepast door Zetter
Link naar reactie

Misschien heb je het probleem wel zelf opgelost toen je de zekeringen ging nalopen.

Ik heb het ook gehad met het achterlicht en de binnenverlichting die vreemd deed.

ik moest toen toch naar Roodkapje voor iets anders

en toen heeft Ruud ook een zekering vervangen die op zich niet stuk was, maar wel af en toe storing gaf.

Link naar reactie

Dank je wel voor je reactie. Blijkbaar is dit een lastig te verklaren probleem en is een oorzaak niet eenduidig aan te geven. Inmiddels weer een poosje verder en het fenomeen heeft zich niet opnieuw voorgedaan. Ik hoop dat dit zo blijft en anders toch maar weer aan de zekeringen rommelen, want de stekkers achter op het instrumentenconsol zitten zeker nu echt goed vast.

Link naar reactie
  • 2 maanden later...

Bij mijn ZZZ 1.9 uit 2002 is nu precies het zelfde.

3 dagen terug geen problemen, vanmorgen startklaar voor een ritje en toen deed niets het meer :muur: alle meters blijven onderin liggen. ( verlichting niet gecheckt ) even snel alle zekeringen op het oog gecontroleerd en helaas niets te zien. Motor uit, alarm aan en weer uit, starten en nog steeds niets. vreemd verhaal !!

Morgen op de zaak maar even in de droge werkplaats controleren, want natuurlijk regent het weer Grrrrr !!!

Link naar reactie

Tot op heden geen problemen meer gehad. ik ben van mening dat het probleem toch voornamelijk door een slechte zekering wordt veroorzaakt. Met een zekeringtestertje destijds de zekeringen geocntroleerd, maar dat leverde geen fouten op. Toen toch de in dit topic genoemde zekeringen maar vervangen en tot nu werkt alles weer prima. Natuurlijk wel even afkloppen, want je weet maar nooit :nasty:

Link naar reactie

Hier precies het zelfde !!

De zekeringen die het dashboard aangaan los gecontroleerd met een goede ohm meter en geen problemen. Toch domweg nieuwe ingezet en probleem opgelost !

Blijft een heel vreemd verhaal en niet bevredigend, want ik heb geen "harde storing" gevonden.

Link naar reactie
  • 1 jaar later...

ik heb net ook precies zoon storing gehad!

ik kom net uit me werk (half uur rijden) zet de auto op de oprit zet hem uit en pak even iets binnen, kom buiten en start haar...

analoge meters doen niets, toen ik even weg geweest met de auto van me ouders kom ik terug en probeer het nog een keer en alles werkt weer heel vreemd

Link naar reactie

In dit topic heb ik in begin maart ook al over dit fenomeen gepost. Tot op heden geen problemen meer ondervonden (afkloppen maar weer). Dus voor de zekerheid zou ik, als ik jou was, de suggesties ook maar eens toepassen, want in het donker wordt het lastig als ook je verlichting (zoals bij mij) niet meer werkt.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in