Ga naar inhoud

Onderhoud + gat in de katalysator / uitlaat


Aanbevolen berichten

Bij deze weer een voorbarig topic. Ik heb gisteren naar een garage in de buurt gebeld om een afspraak te maken voor een groot onderhoud, de familie zag het helaas niet zitten dat ik de auto naar een garage in Nederland bracht (tot mijn grote ergernis). Ofwel was het bij Ruud en zelf betalen of in de buurt en niets betalen <_<

De garage is onafhankelijk en dus niet gebonden aan een bepaald merk wat mij doet vermoeden dat hij waarschijnlijk geen/weinig ervaring met Z3's heeft. Nu vraag ik mij wel af wat zo de bekende kwaaltjes zijn en waar ik bij het onderhoud expliciet naar moet vragen (om na te kijken en eventueel vervangen.) Het is een 1.9L M44 automaat BJ '96.

En dan nu het belangrijke,

Ik stond onlangs met draaiende motor naast de auto van een vriend toen hij plots de opmerking maakte dat mijn motor "echt geen normaal geluid" maakt. Ik had nooit echt iets gemerkt maar toen hij het zei dacht ik niet dat hij dat geluid al maakte toen ik er pas mee ree 2 jaar geleden. Hij zei meteen dat er een gat in mijn uitlaat zat...

Opzich niet zo een groot probleem en meteen een goed excuus om er een Eisenmann onder te knallen MAAR het geluid komt van de voorkant ter hoogte van de deur op ongeveer een kleine meter van de motor. Ik ken niet veel van motoren en auto's maar volgens mij zit hier ongeveer de katalysator wat een, heb ik mij laten wijsmaken, duur onderdeel is.

Aan de telefoon vroeg ik wat een nieuwe katalysator eventueel kost en daar kon de vrouw absoluut geen antwoord op geven... bullshit in mijn ogen en een excuus om achteraf, wanneer hij binnen is, weer een monsterprijs te vragen voor iets dat eigenlijk niet zo veel moet kosten. Vandaar dus mijn vraag;

Wat kost een katalysator voor een Z3? Is dit iets standaard of merk/reeks specifiek?

Gemakelijk tweedehands/gebruikt te verkrijgen?

Bij het vervangen van de uitlaat door een Eisenmann wordt enkel de einddemper vervangen neem ik aan?

Kortom; waar moet ik mij op voorbereiden. De vrouw kon niet zeggen of het richting de 100, 1000 of 2000 euro ging gaan maar ze zei dat 1000 euro niet zo heel raar zou zijn. Lijkt mij ZEER sterk voor iets wat toch niet te ingewikkeld in elkaar zit maar ze had het dan waarschijnlijk wel over nieuwprijzen.

De vrouw vroeg trouwens ook of het nog wel de moeite was voor die auto...

cocaine-scarface-tbi.jpg

Link naar reactie
  • Reacties 17
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Nadia, ik ga toch eens met een punten systeem moeten beginnen werken. Ik wordt zelf al moe als ik mijn eigen topic moet lezen ^_^

In het vervolg maakt ik een powerpoint presentatie met al mijn punten ... :lol:

Link naar reactie
Gast Z3-Widebody

Zou het misschien kunnen dat er een gat in je middendemper zit?

die kan je er namelijk gewoon tussen uit zagen en een buis tussen laten lassen, heb je direct een mooier geluid..

Eisenmann is inderdaad alleen de eind-demper..

say_hello_to_my_little_friend-7043.jpg

Link naar reactie

Dat zou ook kunnen, en ik hoop dat het midden of einddemper is maar ik wil voorbereid zijn (lees:voldoende kennis hebben over de materie) voor ze mij in de garage het één en ander wijsmaken. Ruud is vast en zeker een eerlijke mens maar hier in Belgie hoor je over garages soms nogal verhalen <_< Plus het feit dat ze wel zullen merken dat ik er de ballen van ken, voor hun ben ik waarschijnlijk een jonge snob die met "nen BMW" rondrijd hé ^_^

Link naar reactie

Heb het even nagekeken in ETK van BMW. Voorste demper met katalysator gaat ongeveer € 750,00 ex. BTW (19%) kosten. Dan nog montage en mogelijk wat bevestigingsmaterialen en afdichting. Er van uit gaande dat de lambdasonde nog in orde is.

Dus als er inderdaad een gat in zit is vernieuwen een dure kwestie.

Maar kijk ook eens hier: http://www.uitlaatsh...8&ktypenr=15167

Zul je wel iemand moeten vinden, die het er onder schroeft.

Link naar reactie

Freek, bedankt voor die link man! Al zou de lamdasonde en katalysator moeten vervangen worden dan ben ik dus iets van een 450 euro kwijt wonder montage voor niet OEM delen. Lijkt me redelijk.

Link naar reactie

Zal eens proberen het geluid op te nemen maar dit gaat nooit even duidelijk zijn als het echte geluid, moet het nog eens horen om het deftig te kunnen omschrijven maar blikkerig is het geluid niet. Bij blikkerig denk ik aan een enorm storend geluid maar nu klinkt hij gewoon een klein beetje beter in mijn ogen oren maar ik kan dan ook niet vergelijken.

Link naar reactie
Gast Z3-Widebody

Klinkt het als:

Als je je tong uit je mond steekt en je vervolgens je mond voorzicht sluit rondom je tong..

en dan rustig, maar met een beetje kracht, lucht blazen via/over je tong..

Link naar reactie
  • Administrator

Dus als er inderdaad een gat in zit is vernieuwen een dure kwestie.

Valt wel mee

Ofwel was het bij Ruud en zelf betalen of in de buurt en niets betalen

Link naar reactie

Ik vind dat je toch een beetje te archwanend over garagehouders doet,de meeeeste van die mensen willen hun klanten terug zien en hebben zeker niet de bedoeling iedereen af te zetten. zelf heb ik betere ervaringen met niet merkgarages.

Mijn uilaat was ook gescheurd aan uitlaatspruitstuk (6 cyl ) en katalisator heb hem er zelf onderuit gehaald en laten tigglassen bij een vriend. Dit kan bij de jouwe misschien ook de oplossing zijn en dat hoeft daarom niet zo duur te zijn. :)

Link naar reactie

Natuurlijk niet :) ik weet enkel dat er vaak gefoefeld wordt bij de garages hier in de buurt, betalen voor nieuwe onderdelen en gebruikte onderdelen krijgen. Niet iedereen doet zijn vak zo graag als mensen zoals Ruud hoor.

Link naar reactie

^ woon je op een woonwagen kamp dan? ... Oops dat is ook weer een vooroordeel

Maar even serieus ... Er zijn zat goede garage's buiten 'Ruud' en als jij vooraf een prijsopgaaf wil die niet naar je zin is ga je toch naar een ander? .. Of denk je nu echt dat je Z zo vol Rocketscience zit dat ze er bij een andere garage niets mee kunnen .....

Is het niet zo dat elke auto zijn eigen specifieke kwaaltjes heeft en dat ze hier bij een BMW garage of bij iemand als Ruud sneller op kunnen reageren (preventief) dan bij een andere garage die bijvoorbeeld enkel mercedes over de vloer krijgt. En dat van die gebruikte onderdelen is geen vooroordeel gewoon een feit van een Mercedes garage hier vlakbij. En waaruit leidt je af dat ik op een woonwagenkamp woon? Beetje kromme vergelijking, als ik een gevoelige snaar van u heb geraakt mijn excuses.

Link naar reactie

Bij de bandencentrale heeft de man even naar mijn uitlaat geluisterd maar hij hoorde niets abnormaals. Hij zei dat áls er iets mis was met de uitlaat deze gewoon ergens loshangt en deze terug moet worden vastgemaakt. Een gat in de uitlaat zou extremer en iets meer storend klinken? Ik moet in ieder geval wachten tot Pasen eer ik tijd heb om naar de garage te gaan en pas dan zal ik met zekerheid weten wat er scheelt. Als er niets mis is met de uitlaat en alles tussen de 2 oren zit dan laat ik alles zo en komt er een Guerilla Exhaust op.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.