Ga naar inhoud

Afremmen op de motor

evz3

Aanbevolen berichten

Hallo,

Een (technische) vraag welke mijninziens het beste past in deze rubriek "Vragen staat vrij":

Graag zou ik willen weten hoe sterk een Z3 afremt op de benzinemotor.

Newtons in motorremkracht zou het idieale antwoord voor mij zijn, echter een proefje van/met/door een Z3 forum lid welke nog niet zijn Zed heeft omgebouwd tot elektrowagen zou al heel veel voor mij betekenen.

Iets in de trand van x-secondes van Y tot Z km/h met gewicht van het voertuig met bestuurder zou mij al helpen.

Groeten,

Steven

PS: Hij is nu echt bijna klaar, RDW gaat ook binnenkort een inspectie uitvoeren. :party:

• Like 1
Link naar reactie

Volgens mij kan je dat zo niet stellen. Ten eerste hangt het er vanaf in welke versnelling en welke snelheid je rijdt, waarbij het afremmen op de motor natuurlijk ook niet lost te koppelen is van de remming door luchtweerstand en rolweerstand, en ten tweede heb je bij het opkomen van de koppeling (bij terugschakelen) natuurlijk de energie die je in de versnelling van de bewegende delen moet stoppen. (ik weet niet of je dat effect ook wil simuleren?)

Je zou een vergelijk in vertraging met koppeling ingetrapt en in de versnelling (met toerental) moeten maken en daar verder mee moeten rekenen om een enigzins plausibele waarde te krijgen.

Wel mooi dat je bijna klaar bent. Ik vind nog steeds dat je alles heel snel gedaan hebt.

Link naar reactie

Hoi Guido,

Uiteraard moet de versnelling ook genoteerd worden/onthouden wil je dit proefje doen. Ook is het nuttig geen helling oid te gebruiken.

De 2e versnelling in mijn (voormalige 1.8) zed heeft een overzet verhouding van 8.85 : 1 inclusief het differentieel. Dit kan iets varieren met de andere motor modellen. Hier kan ik rekening mee houden en of de data van de betreffende versnellingsbak opgooglen.

Ook zal de luchtweerstand / rol weerstand van invloed zijn. De luchtweerstand als Coeficient of Drag * Area is opgegeven van de z3 coupe, deze gegeven constante kan ik gebruiken om dit voor de roadster te schatten wat het koppel is wat de motor neemt tijdens afremmen. Ik vermoed dat het 'afremkoppel' vrijwel gelijk blijft boven een zeker toerental, omdat het vacuum wat de motor maakt, niet dieper wordt. (Correct me if im wrong)

PS: Hoe bevalt de supercharger op de 2.4T / T5? of zit die op de Zed?

edit: Ok, ESS is voor de Zed :D weer wat geleerd.

Link naar reactie

Als het toerental hoger wordt, dan wordt de wrijvingsweerstand van de bewegende delen natuurlijk ook hoger.

En betreffende het vacuum... ik weet het niet. Het vacuum aan de inlaatkant zal wel niet heel veel hoger worden (zal denk ik iets boven de 0,25 bar zitten), maar er wordt natuurlijk wel vaker vacuum getrokken, en dat is juist wat arbeid kost (W=F * deltaX , waarbij die F natuurlijk het drukverschil*zuigeroppervlak is en deltaX de slag (of per toer de slagen in vacuum)).

Maar de remkracht die door het vacuum verzorgd wordt zal wel groter zijn dan het wrijvingsverlies in de motor zelf (is natuurlijk na te rekenen als je de data hebt).

Mijn supercharger zit uiteraard op de Z4 :lol:

Mijn volvo heeft al een turbo (diesel) en het zou niet goed zijn als die net zoveel zou zuipen als de Z; ik ga met de volvo 60dkm+ per jaar rijden, dus is een beetje zuinigheid wel meegenomen ^_^

Link naar reactie

Ik ben het Guido eens.

Als je bruikbare data wil hebben om een conclusie te trekken / berekening te maken , zal je de condities moeten vastleggen.

Maak even een overzichts matrix die de proef personen kunnen invullen.

bv

welke motor uitvoering

de aanvang snelheid Y

snelheid Z tbv meeting

de te rijden versnelling

Bovenstaand vastleggen om toerental te "te dicteren" , mogelijk verschillende waardes.

dezelfde tijdsmeting bij freeweelen , om de vertraging tbv het wrijvings + weerstand verlies te bepalen.

Het verschil tussen de meetwaarden is de vertraging van de motor.

Link naar reactie

Ik ben direct voor! :clapping:

(massa voertuig + bestuurder (hoeft niet seperaat opgegeven te worden) niet te vergeten, dat is immers waar de energie uitgehaald wordt!!)

Wanneer ga je het proefje doen?

whehehe.

Link naar reactie

Maareh.... Had jijzelf niet ooit een Z3 met verbrandingsmotor?

Of heb je vergeten dat proefje zelf te doen? :lol:

Grosso modo denk ik dat je die proef met iedere auto kan doen zolang gewicht maar enigzins overeenkomt. En dan nog, vind jij dat daar tussen auto's hele grote verschillen zitten? Remt mij volvo op de motor heel veel harder of zachter af dan mijn Z? Niet dat ik me voor de geest kan halen, en als daar een groot verschil tussen zit kan ik dat niet nu zeggen zonder daadwerkelijk nu in beide een testrit te maken en er expliciet op te gaan letten.

Ik neem aan dat je naar een eengetalswaarde op zoek bent om in je inverter/regelaar te programmeren en niet een hele kromme met een formule probeert te fitten. Dan kan je denk ik gewoon het beste deze waarde experimenteel gaan bepalen aangezien je eigen auto wellicht nu ook heel anders reageert. Is het niet qua gewicht, dan wel qua aandrijving oid. Dat lijkt mij zowel de makkelijkste weg, als de weg met de meest zekere uitkomst en ook met het beste / meest bevredigende resultaat.

Ook is het maar net wat je verwacht..... automaat of handbak. Alleen daarin zit al een gigantisch verschil.

Link naar reactie

Hoi Guido,

Ik had natuurlijk dat ritje zelf moeten maken. Maar daar denk je niet aan als ik met 10cm sneeuw de 1.8 door nederland naar huis probeerde te glibberen...

Heb maar 2x zonder sneeuw gereden, en dat was tijdens de proefrit en 2e keer om de tank zo leeg mogelijk te krijgen voordat de peut overgeheveld moest worden.

De RDW wil bij regeneratief remmen een berekening hebben om voertuig stabiliteit te kunnen garanderen. Dat zou ik wel willen, maar ben geen voertuigdynamicus.

Als ik de elektromotor-remkracht initieel zo laag zet dat dit overeenkomt met de remkracht vd ottomotor versie, dan is slip gevaar van regeneratief remmen ook minimaal. (dat is een aanname, maar wel logisch beredeneerd, gezien uit de bochtvliegen door afremmen op de motor je toch wel richting de 0.7G zijdelings moet gaan wil dat gebeuren.)

Niet dat ik bang ben voor slippen, want dat lukt toch wel :guitar:

Link naar reactie

Die berekening willen ze zeker puur hebben omdat hij RWD is?

Nou, wie wil z'n Z ff flink redlinen (van de 5 naar de 1....) om een zo groot mogelijke remenergie op de motor te creëren? Het is voor het milieu...... :lol:

Maar ook dan kan je deze proef met elk ander voertuig doen m.i.

Link naar reactie

Haha,

Redlinen hoeft niet. Start snelheid van 60k/mh in de 2e is prima.

Link naar reactie

Ik zie wel de waarde van de vraag van de RDW.

In ongunstige omstandigheden zou een te grote motorrem op de achterwielen echt gevaarlijk zijn (achterwiel slip).

Als jij met je electromotor te veel overschakeld naar de generator cyclus bij het afremmen , creeer je enorm veel weerstand.

Veel meer dan de verbrandings motor (lucht pomp).

Bij mijn Aprilia motor ( 2 cil. 1000cc) hebben ze dat opgelost door een slipperclutch.

Heel eenvoudig door een membraan te monteren op de koppeling en deze met het motor vacuum te verbinden.

Abdrupt afremmen op de motor geeft dus een slippende koppeling om een blokkerend achterwiel te voorkomen.

Link naar reactie

toch is een elektrorem (als in remmen op een elektromotor) m.i. niet in staat een blokkerend wiel te veroorzaken.

Indien het wiel zou blokkeren, dan wordt er geen fluxvariatie opgewekt, en kan er dus ook geen kracht opgewekt worden.

De ultieme abs lijkt me.

Maar wellicht denkt de rdw daar anders over en reageert een auto in bochten anders als de achterrem wel kracht uitoefent.

Link naar reactie

Afhankelijk van hoe de motor afgeremt wordt kan wel degelijk het wiel geblokkeerd worden.

Ik heb momenteel geprogrameerd dat de motor TOT 1000 toeren met de geprogrammeerde remkracht remt, daarna neemt het tot 300 toeren liniear af waarna het remmen op de motor helemaal stopt. Dit maakt de kans op volledig blokkeren erg klein :-)

Link naar reactie

We hebben het toch over regeneratief remmen?

Hoe kan het wiel dan blokkeren als de remkracht door het wiel zelf geleverd moet worden?

Het kan heel langzaam gaan draaien waardoor je slip hebt (net als abs), maar blokkeren lijkt me niet?

Link naar reactie

Om te remmen wordt niet een opdracht 'remmen' gegeven naar de motor regelaar, maar een gewenst toerental met het daarbij gewenste maximum koppel.

Bij versnellen heb ik het gewenste toerental op iets absurds hoog (bv 20000 toeren) om de regeling in constant torque te houden. En bij afremmen staat het gewenste toerental op 0.

Je raad het al, als ik het gewenste toerental op 0 zet, en het gewenste maximum koppel ook op 'max' zet.. gaat er iets *1 stil staan.

*1 afhankelijk van de huidige versnelling, in de 4e, 5e zal niet veel gebeuren, maar de 3e en lager wordt spannend.....

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in