Ga naar inhoud

Drijfstanglagers vervangen


sledgehammer

Aanbevolen berichten

Meest ondankbaar werkje ooit aan een Z3, enige wat er overblijft is een hoopje metaal. Denk wel dat het de moeite waard is geweest, wat vinden de experts van de lagers? Alleen de bovenste schalen van cilinder 1,2 en 6 zijn door de eerste laag heen, koper is nog niet zichtbaar. Schade aan de krukas was ook niet te bekennen. De andere lagers zagen er nog prima uit.

Auto heeft volgens de vorige eigenaar altijd op 10w60 gelopen, dealer onderhouden met een olie verversing om de 25K kilometer. Dus als de boekjes kloppen en er geen beurten tussendoor zijn gedaan, tel ik 5 olie wissels voor de eerste 120K kilometers. Zelf heb ik twee keer met 0w40 ververst, en heb nu weer gekozen voor 10w60 na het vervangen van de lagers. Auto heeft nu 137K op de teller.

4721c2ec.jpg

Ik zal er geen HOWTO van maken maar hier zijn wel wat impressie foto's. :)

Mijn nieuwe veerpootbrug :D

1.jpg

Nieuwe oliepomp

2.jpg

And it's open

3.jpg

Krukas glimt als een spiegeltje

4.jpg

Link naar reactie
  • Reacties 31
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Op nr. 6 na, zien de lagers er nog goed uit (Logisch dat er slijtagesporen zijn na 130K)

Hoe kom je aan die "veerpootbrug/ de pers/trekker om de motor te liften, is dat universeel?

Waar schroef je de spindel in de motor? zit daar schroefdraad?

Link naar reactie

Die zijn universeel ja, deze heb ik toevallig geleend maar ze zijn nieuw niet zo gek duur, rond de 100 euro. Normaal zit er een ketting aan, maar ik had geen D-sluiting of iets dergelijks om hem vast te maken aan het ophangpunt, dus dan maar de spindel eronder gezet. Door de bovenste spindel een paar windingen te draaien til je de motor op en kun je zo het subframe laten zakken of motorsteunen vervangen bijvoorbeeld.

Link naar reactie

Nu ben ik niet zo heel ervaren met motorrevisies, maar die lagerschalen, is dat een normale babbitt looplaag ?

Volgens mij hoort die looplaag heel erg dun te zijn (10µm oid), en dient vooral als polijstlaag van de krukas (dus kleine oneffenheden in de krukas worden door babbitt opgevult), en daardoor na inlopen soms al vrij snel een koperkleur moeten zien (dan zouden ze nog als nieuw zijn ;))

Of is dit iets met een aluminium loopvlak danwel iets speciaals?

Dat vlekkerige patroon vind ik een beetje raar namelijk. Goed, van een foto is dat lastig te beoordelen, maar het lijkt erop dat daar iets is afgebladderd. (dus hechtingsprobleem of evt cavitatiecorrosie). Maar zoiets moet je toch in real life zien/voelen.

Zo'n motorbrugje koop je al voor 60 euro:

http://soer.nl/shop/...iek=7&offset=84

Dat heb ik er althans ooit voor betaald (die toko zit ook gewoon in meppel). Chinese spul maar wel lekker goedkoop.

Link naar reactie

Heel verstandig. Bij mijn M3 3.2 worden ze binnenkort ook vervangen. Er staat pas 109.000 op de teller, maar toch. Ik wil het risico niet nemen, teveel horrorverhalen gezien.

Wilde er eerst ook zelf aan beginnen, maar bij gebrek aan tijd besteed ik het toch maar uit,

Link naar reactie

Ahhhhh, ik voel een nieuw topic aankomen...show me your drijfstanglager schalen (de mijne vervangen op 140.000 door Roodkapje, inclusief oliepomp) Zie foto's....

pano-10.jpgfoto-14.jpg

Link naar reactie

Ik heb wel lagers gezien die er slechter aan toe waren ( :m: forum.de) Vind dit nog niet schrikbarend.

Trouwens, sledge, heb jij niks beters te doen met carnaval in het zuiden???

Wat betreft olie, Castrol schrijft 0W40 voor en voor de zwaardere :m: otoren 10W60.

Bij de dealer wordt ook 10W60 gebruikt. Ruud schrijft 0W40 voor. hierover zijn de meningen dus sterk verdeeld...... :sCo_chinscratch:

Link naar reactie

Zo'n motorbrugje koop je al voor 60 euro:

http://soer.nl/shop/...iek=7&offset=84

Dat heb ik er althans ooit voor betaald (die toko zit ook gewoon in meppel). Chinese spul maar wel lekker goedkoop.

Bedankt! Die moet ik onthouden, belangrijk is namelijk dat je de voeten kunt kantelen omdat het ophangpunt in lijn staat met de aflopende flanken. Leuk stukje gereedschap dat altijd wel ergens van pas kan komen.

Is dit de eerste keer dat ze vervangen worden?

Trouwens erg stoer dat je dit zelf doet :punk: Is naar ik begrepen heb toch een hele operatie.

Ja eigenaar en de datum op de lagers bevestigde dit, 2/98, auto is van 9/98.

Als je je een keer verveelt, ik heb letterlijk de TIS handleiding gevolgd en een betere handleiding vind je gewoon niet. Dit gecombineerd met de hulpzame tips en tricks van onze Ruud natuurlijk. :thumbup: Het zijn vooral heel veel boutjes die je los en vast moet maken, ik schat zo'n 50 stuks in totaal.

http://tis.spaghetticoder.org/s/view.pl?1/00/74/42

Heel verstandig. Bij mijn M3 3.2 worden ze binnenkort ook vervangen. Er staat pas 109.000 op de teller, maar toch. Ik wil het risico niet nemen, teveel horrorverhalen gezien.

Wilde er eerst ook zelf aan beginnen, maar bij gebrek aan tijd besteed ik het toch maar uit,

Klopt helemaal, vaak beginnen verhalen natuurlijk een eigen leven te leiden op internet en worden sterk overdreven, maar je houdt het altijd in het achterhoofd wanneer je de auto weer eens op het gas trapt. Nu is de zekerheid daar en weet ik dat hij warm wordt gereden alvorens goed op het gas te gaan.

Alleen 4 en 5 zien er redelijk uit .. 6 had op zeker opgegeven onder vollast dus je bent mooi op tijd.

Thx voor de feedback, geeft toch weer wat meer voldoening. :punk: Heb je ook een idee waardoor dit is ontstaan, teveel toeren met een koude motor, oliesterfte of onderbreking van de filmlaag? Kan cilinder 6 het slechtste er aan toe zijn omdat deze relatief de laagste oliedruk krijgt?

Ahhhhh, ik voel een nieuw topic aankomen...show me your drijfstanglager schalen (de mijne vervangen op 140.000 door Roodkapje, inclusief oliepomp) Zie foto's....

Zeker wel een goed idee, laat maar komen die foto's!

Ik heb wel lagers gezien die er slechter aan toe waren ( :m: forum.de) Vind dit nog niet schrikbarend.

Trouwens, sledge, heb jij niks beters te doen met carnaval in het zuiden???

Wat betreft olie, Castrol schrijft 0W40 voor en voor de zwaardere :m: otoren 10W60.

Bij de dealer wordt ook 10W60 gebruikt. Ruud schrijft 0W40 voor. hierover zijn de meningen dus sterk verdeeld...... :sCo_chinscratch:

Carnaval zit niet echt in mijn bloed, eerder olie en benzine. :sHa_biggrin2:

Wat de dikte betreft is inderdaad een moeilijk onderwerp, maar is ook heel sterk afhankelijk van het gebruik. Mijn auto wordt dagelijks gebruikt, en dan geeft een 0w olie toch wel de voorkeur, maar wanneer ik vorig jaar bijvoorbeeld door Duitsland knalde met enkele forum members ging de temperatuur toch al snel naar 110 graden, en dan wordt de olie toch wel wat dunnetjes naar mijn mening. Dat in combinatie met onze geweldige "winter" en de opwarming van de aarde in het vooruitzicht, heeft mij toch weer doen besluiten om voor 10W60 te gaan. Wel de TWS trouwens en niet de Edge !

Link naar reactie

Je moet ook onder de auto sleutelen. Op welke wijze heb je de auto opgetild? Ik zoek zelf nog naar een goede en veilige manier om een ZZZ in een garage met de voetjes van de vloer te krijgen. Er is genoeg verkrijgbaar, maar jij als als DHZ koning heeft vast een goed advies hierover :) .

Link naar reactie

Ik zoek zelf nog naar een goede en veilige manier om een ZZZ in een garage met de voetjes van de vloer te krijgen.

Als het alleen de voor- of achterpootjes van je ZZZ zijn die je omhoog wilt hebben werkt een oprijbrug prima (tenzij je aan wielophanging moet/wil sleutelen, natuurlijk):

9705397_m.jpg

De 'budgetversie' hierboven heb je voor EUR 50-100 (afhankelijk van afmetingen/draagkracht), er zijn ook luxere versies die in hoogte verstelbaar zijn (mechanisch/hydraulisch):

b_331.jpg

Googelen op 'oprijbrug' geeft genoeg relevante hits.

Link naar reactie

Hi Danny,

Goed bezig... ik heb pas 60K op de teller dus die oefening kan ik nog even uitstellen.

Kan je mij precies aangeven (bus etiket adres prijs) welke tws 10w60 jij gebruikt. Ik kom er verschillende tegen, oa Edge die jij afraad.

Ik ben zelf ook voor iets dikkere olie. (je pb zit vol?)

Link naar reactie

Hoi Jos, ik heb bij oil-center via ebay 8x1 liter Castrol TWS professional gekocht voor 95euro met verzendkosten. 5 liter verpakkingen kon ik niet vinden. Zie geen melding van een volle PB? Zal hem zo dadelijk ledigen!

Wat het optillen van de Z betreft, ik heb zelf bij de hornbach wat hout laten zagen en met schroeven een stevig geheel gevormd. Ik heb nooit zo'n vertrouwen gehad in assteuntjes, en ik moet me gewoon helemaal veilig kunnen voelen wanneer ik onder een auto van 1300kg ligt. De oprijplaten zijn geen echte optie voor dit klusje, omdat de wielen van de grond moeten. Wel handig voor een oliewissel of iets dergelijks. Deze wil ik me zelf maken:

mwramps20.JPG

Had de steunen te hoog gemaakt voor de reikwijdte van mijn krik dus dan maar op hun kant gelegd. Twee onderlegrubbers van de achterveren voor de bescherming. Is geen enkele beweging in te krijgen. Je kunt met gemak tot aan de brandstoffilter reiken.

zzz.jpg

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Knap werk hoor, zelf de lagerschalen vervangen. Geen commentaar, maar waarom is dit nu precies gedaan? De lagerschalen van de Zed zijn toch niet slechter dan die van een andere 3 serie die ook 300dkm kan lopen zonder de lagerschalen te vervangen? Wat zijn de "Horror" verhalen naar welke gerefereerd worden?

Link naar reactie

dit gaat over een /m motor. Dat zijn extreem hoogtoerige motoren (7500rpm en meer) (met dito vermogen uiteraard, 300pk+). Bij sommige modellen zijn er aanwijzingen dat preventief bij bepaalde km standen het verstandig zijn deze te vervangen. Temeer omdat als je dit niet doet en het gaat fout, dit een complete write off inhoudt.

Link naar reactie

Gaat de oliedruk juist niet omhoog bij hogere toerentallen om de olie tussen de lagers te houden?

Link naar reactie

Gaat de oliedruk juist niet omhoog bij hogere toerentallen om de olie tussen de lagers te houden?

Klopt, maar zoals Guido al heel mooi omschreven heeft zijn dit geen standaard motoren en ligt alles net iets gevoeliger. Het is ook niet met zekerheid te zeggen dat dit komt door een te lage oliedruk. Koud aftrappen, te weinig olie, oliesterfte in een lange bocht, verdunde olie, laag oliepeil, kan allemaal de oorzaak zijn.

Goed werk danny, en op tijd. cil 6 had niet lang meer te gaan.

Respect !!! Ik doe `t je niet na :clapping:

Was dus allemaal gelukkig niet voor niets! :thumbup:

Link naar reactie
  • 2 jaren later...

Mijn Z3 heeft er nu 106.000 km op zitten. Hoewel de motor altijd netjes is warm gereden en op tijd van de juiste olie voorzien, zit ik eraan te denken de lagerschalen preventief te vervangen. Of kan dat nog wel even wachten?

Link naar reactie

Ik zie dit topic nu pas.

Ik heb vorig jaar augustus een V8 uit een E65 (735i) gereviseerd, deze lagerschalen zien er nog heel goed uit hoor.

De E65 had 180.000km op de teller staan en was tot 155.000km ook dealer onderhouden.

Om een indruk te geven hier enkele foto's van die motor.

De krukas tap, ze waren allemaal zo.

IMGP6918.JPG

Hier de tap geslepen.

IMGP6922.JPG

Wat foto's van de lagers:

IMGP6945.JPG

IMGP6946.JPG

IMGP6947.JPG

Dit blok moest volledig gereviseerd worden, inclusief vanos, zuigerveren, koppen en valvetronic unit. Daarbij nog een nieuwe oliepomp.

Als je dit dan ziet dan zijn de lagers uit de Z3 nog prima in orde.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.