Ga naar inhoud

Stoelverwarming


Pascal.Be

Aanbevolen berichten

Mijn Z3 heeft helaas geen stoelverwarming. Op zich valt daar zeker mee te leven, en het was ook geen issue om daarvoor de auto te laten staan.

Maar mocht het mogelijk zijn dit achteraf bij te plaatsen dan zou ik daar niks op tegen hebben.

Nu lees ik echter op het Duitse Z3 forum een topic waarbij de stoelverwarming stuk is het volgende gedeelte ...

Kleine Anmerkung noch:

Bei den Standard-Ledersitzen sind die Matten für die Sitzheizung fest in den Bezug eingarbeitet. M.E. gibt es da kaum keine Chance, diese zu tauschen. Wenn es sich also nicht gerade um einen Kabelbruch handelt, hat man sehr schlachte Karten.

Anders sieht es (wie immer) bei den Sportsitzen aus: Hier sind Bezug und Heizmatte voneinander getrennt, der Austausch der Heizmatte ich problemlos möglich

Vooral die eerste zin spreekt me wel aan. (In de standaard lederen zetels zijn de matten voor de stoelverwarming reeds vast in de bekleding ingewerkt.)

Mocht dat zo zijn, dan moet er onder de stoel of tussen de afdekking toch ook ergens een kabel met aansluiting verwerkt zijn. Als dat zo is dan is het een kwestie van een kabelboom te hebben naar de middenconsole voor de schakelaars, een relais en stroom.

Uiteraard zal iemand mij hier snel uit mijn droom halen want sprookjes bestaan niet naar het schijnt :sleep:

Link naar reactie
  • Reacties 18
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Dat staat er m.i. niet. Daar staat dat, ALS ze er inzitten, ze vast in de stoel zitten. Bij de sportstoelen zijn het 2 losse delen. Overigens heb ik op Duitse fora geregeld gelezen dat ze toch achteraf stoelverwarming inbouwen. Op eBay staan ook wel eens setjes voor de Z3.

Link naar reactie

Dat staat er m.i. niet. Daar staat dat, ALS ze er inzitten, ze vast in de stoel zitten. Bij de sportstoelen zijn het 2 losse delen. Overigens heb ik op Duitse fora geregeld gelezen dat ze toch achteraf stoelverwarming inbouwen. Op eBay staan ook wel eens setjes voor de Z3.

ALS mijn Duits toch maar ietsje beter was :sHa_biggrin2:

Bedankt voor de verduidelijking.

Link naar reactie

Mijn Z3 heeft helaas geen stoelverwarming. Op zich valt daar zeker mee te leven,

De bosjesmannen in Papoea Nieuw Guinea kunnen idd zonder.

Ben je in ons klimaat eenmaal aan stoelverwarming gewend, kun/kan/ken je niet meer zonder.

Link naar reactie

Dat zou inderdaad al heel wat werk uitsparen, mocht de bekabeling netjes klaar liggen onder het tapijt naar de middenconsole en de zekeringkast.

Dan ben ik er met twee sportstoelen waar eenvoudigweg twee stekkers moeten in geklikt worden. Vervolgens twee schakelaars in klikken aan de middenconsole, een relais aansluiten in de zekeringkast, en we zijn er.

En niks van bekabeling trekken. Appeltje eitje. We zullen eens zien hoe het bij een facelift model zit.

Het zou mooi zijn :cool2:

Wat de bosjesmannen in Papoea Nieuw Guinea betreft, daar kan ik niet over oordelen.

Maar de bosjesmannen uit België (rijden met auto's en halen water uit flessen) willen het wel eens proberen :P

Link naar reactie

Beste pascal,

Ik zou eerst goed informeren voordat je je stoelen openmaakt. Ik heb een zzz uit 96 en daar zit het leer op het schuimrubber geplakt. Ik wilde de stoel opvullen dus heb hem nu uit elkaar liggen. Het uit elkaar halen viel al vies tegen omdat het leer dus vstgeplakt is en voor je het weet trek je het schuimrubber kapot. Gelukkig bij mij niet gebeurd.

Ik ben zeker niet a tecnisch, maar dit klusje valt toch wel tegen. Heb eindelijk een goeie pu lijm gevonden. Hij ligt nu te drogen onder druk. Ben echt blij als hij straks klaar is. Ik heb al meerdere autostoelen uit elkaar gehaald, maar dit viel me tegen. Overgiens de facelift modellen zitten niet meer gelijmd.

Leon

Link naar reactie
  • 1 maand later...

Ik heb de Amerikaanse fora er ook nog eens op na gelezen eerder van deze maand.

Well

Just to let you know that the wiring for the Z3 Heated seats is in ALL BMWs.

They are hard to find, but they are actually behind the console tucked really tight onto the floor. There are a few plugs and adaptors there, and they are for all the upgrades available in the car.

After speaking to a BMW engineer, apparantly BMW only make one harness and fit this in all Z3s as standard, so any upgrades wanted are easier for BMW to install, makes sense really.

For the heated seats, there are 2 red plugs behind the clock in the console and they are 6 pin plugs, ill take a picture later, just its dark now. These just simply fit into the back of the switches, and are directed to your seats.

Underneath the seats are 2 plugs, one white and one black. The black is for the heated seats and the white is for the electric seats. The yellow cable above which is under the seats I have no idea about.

So, im quite happy now, bums warm and roof down, cant get any better to be honest.

En ik dacht bij mezelf. We zullen het maar gewoon doen :lol: . De middenconsole ging er toch uit voor ombouw qua kleur stelling.

Zodoende ben ik dus maar naar de dealer gegaan en heb me twee nieuwe schakelaars gekocht (+- 140€) en op hoop van zegen er aan begonnen.

Deel I

Uitbouw middenconsole.

De stekkers en aansluitingen zijn dus echt allemaal en overal voorzien om verbonden te worden. Twee extra paarse stekkers kwamen zodoende tevoorschijn :clapping: .

En zo lag er nog wel wat voor eender welke optie.

Morgen de stoelen nog even uithalen en daar de stekkers te voorschijn halen om aan te sluiten. Dan blijft nog enige discussie tussen 'thé USA' en Duitsland. Twee zekeringen en een relais.

Volgens 'the USA' zit dat reeds allemaal in de zekeringkast. Volgens Duitsland moeten die twee zekeringen en die relais van een koppel euro nog gestoken worden.

Eender hoe, het is allemaal 'plug and play'. En zo blijken die schakelaars zo gek duur nog niet te zijn :lol:

De bekabeling uiterst links aan de bestuurderszijde is dan weer 'selbstbau hifi bekabeling machen' bad.gif

img0669dh.jpg

img0664ur.jpg

img0667py.jpg

Let wel.

Ik spreek hier over 'leder Oregon'.

Bij de sportstoelen zijn de matjes los verkrijgbaar.

Wordt vervolgd.

Link naar reactie

Het middenconsole gedeelte is gedaan. Je reinste klotewerk. Daar begin ik echt niet meer aan.

De schakelaars van de stoelverwarming zijn aangesloten. Ze lichten ook op (wat gelig ipv oranje) en doen wat ze moeten doen.

De stoelverwarming werkt echter nog niet. Wel zeggen dat ik de stoelen er nog niet uitgehaald heb. Dat zou weer te mooi geweest zijn.

Ik heb wat foto's genomen van onder de stoelen. En ik zag redelijk duidelijk dat er paarse bekabeling met stekkers zaten.

Maar deze blijken een andere functie te hebben.

De zekeringen zitten wel op hun plaats. Blijft nog een relais over waar ik momenteel geen informatie over terug vindt.

Dus nu nog de stoelen eruit halen en opzoek naar twee stekkers die ... hopelijk .... verborgen zitten in de stoelen.

Maar goed, we komen er wel uit ^_^

Link naar reactie

Midden console is wel mooi geworden, respect en de rest zal toch ook wel lukken......succes

Link naar reactie
  • 1 jaar later...

Klopt het dat deze zich wel onder de motorkap bij de zekeringskast?

Ik heb intussen een geelkleurige relais besteld bij Bloemenkamp in Doetinchem...schijnbaar een multifunctioneel relais want is ook voor je airco...

Hopen dat dit de juiste is

Dank voor het meedenken wederom

aangepast door MarliesRoy
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.