Ga naar inhoud

Draairichting koelfan z3 1800


HOFFR02

Aanbevolen berichten

Heren,

Na de reparatie van de olielekkage aan het distributiedeksel en krukas keerring de fan weer gemonteerd. Let wel op de juiste manier

aangezien deze maar op een manier geplaatst kan worden. :punk: Wat mij opviel bij het warmdraaien van de motor en het vervangen van de koelvloeistof

was dat de koelwind welke de fan afgeeft richting de motor gaat. Dit in tegenstelling tot veel andere auto welke de radiator koelen indien te temperatuur dit verlangt.

Mijn vraag is dan ook is heeft dit een bepaald doel voor ogen. Hoor graag jullie mening.

Link naar reactie
  • Reacties 5
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Echter bij veel auto's welke werken met een thermoschakelaar en een elektrische fan, zie je de

fan ook tussen de radiateur en motor zitten echter koelt deze de radiator indien deze te warm

wordt. (dus tegen de rijwind in) Zie bijgaand voorbeeld. Wat er in mijn ogen nu gebeurt is dat de

warme lucht welke door de radiateur komt wordt versneld door de fan en richting motor wordt geblazen,

gevolg minder koeling. Maar dit is mijn idee :blink: :blink:

1100612f520.jpg

Link naar reactie

Wat er in mijn ogen nu gebeurt is dat de warme lucht welke door de radiateur komt wordt versneld door de fan en richting motor wordt geblazen,

gevolg minder koeling.

Dus zuigt ie lucht/rijwind door de radiator, als ie andersom zou werken dus lucht vanaf de motor zou blazen,

blaas je warmere lucht langs je radiator als dat je lucht van buiten pakt.

Link naar reactie

Die ventilator blaast niet tegen de rijwind in. Daar is geen beginnen aan.

Je hebt gelijk dat er warme lucht naar de motor toe wordt geblazen. Je redenatie gaat echter op een ander punt mank, waardoor je op het verkeerde been komt te staan.

Het totale oppervlak van alle lamellen in de radiateur is heel veel groter dan het frontale oppervlak van de motor. Daardoor wordt in de radiateur aan het koelwater veel meer warmte onttrokken dan dat de resulterende warme lucht daarna het motorblok weer opwarmt. Netto resultaat is koeling.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.