Ga naar inhoud

airbag sensor mat uitbouwen

bmweetje3

Aanbevolen berichten

Inmiddels al een paar kleine bekende problemen van de zzz gehad en opgelost, olie lekkage rubberen afdichting onder cilinderkop en lekkende raam bijrijderskant.

Afdichting vervangen en lekkende raam een stukje foam op driehoekje geplakt daar waar de softtop tegen de stijl aankomt :clapping:

Maar gisteren diende zich het volgende probleem aan in de vorm van airbag lampje dat weigert uit te gaan :rant:

Vaanvond maar eens uitgelezen en de melding is sensor bijrijdersstoel defect.

Hier en elders inmiddels al gelezen dat de sensor mat in de stoel de oorzaak kan zijn of een slechte stekkerverbinding. Dus vanavond maar eens de stoel uit de auto gehaald en er was al een modificatie uitgevoerd op de stekkerverbinding door de stekkers te verwijderen en de draden te solderen. Het plakbandje vond ik eigenlijk al niks en wat onder het plakbandje zat was ook niet echt vakwerk.

IMG_4666.jpg

IMG_4667.jpg

1 van de solderingen zat los en veroorzaakte een los contact, dus dit eerst opnieuw gedaan

IMG_4671.jpg

IMG_4672.jpg

Ik kwam ook nog een losse stekker tegen die van de gordelbevestiging kwam, vermoedelijk een detectie dat de gordel om is bij de passagier. Ik weet niet of deze aangesloten moet zijn of dat deze los hangt en een optie is.

IMG_4670.jpg

Gelijk maar even de sensormat ohms doorgemeten, zonder iemand in de stoel is de weerstand 7,3 K ohm en als iemand in de stoel zit eerst de waarde 7 K ohm. Erg klein verschil maar misschien hoort het wel zo te zijn en is het probleem opgelost :clapping:

De stoel weer even aangesloten en de vout gereset en :rant: de vout komt weer terug.

Tijdens los draaien van de stoel merkte ik wel dat de bekleding onder de stoel nat was en nu maar eens de bekleding los gehaald en er staat water op de bodemplaat en de foam is helemaal nat :muur:

Dan maar eens de zitting van de stoel controleren en yep die is ook nat onder de bekleding dus de lekkage van het raam is denk toch al langer geweest.

Nog eens de sensormat gemeten en die geeft nu 150 K ohm aan en veranderd niet meer.

Maar nou komt de vraag hoe haal je de sensormat eruit, misschien is die nat en werkt die weer nadat die droog is. Dit kan ik zo 1, 2, 3 hier niet terugvinden en ook in tis niet.

iemand ervaring hiermee?

Link naar reactie
  • Reacties 9
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Maar nou komt de vraag hoe haal je de sensormat eruit, misschien is die nat en werkt die weer nadat die droog is. Dit kan ik zo 1, 2, 3 hier niet terugvinden en ook in tis niet.

iemand ervaring hiermee?

Ja, heb ik voor twee stoelen gedaan, niet de leukste aller klusjes: de bekleding van de zitting moet er namelijk af.... :rant:

Helaas toen geen foto's gemaakt, was een stuk behulpzamer geweest dan een lap tekst!

Als je de stoel gedemonteerd hebt: rugleuning zo ver mogelijk naar achter klappen om meer speelruimte te creëren. Plastic 'beschermkappen' aan de zijkant losschroeven, je ziet dan hoe de bekleding aan zijkanten (stalen 'lipjes' aan stoelframe) en voor- en achterkant vastzit. Waar er ringetjes gebruikt zijn om de bekleding vast te zetten heb ik gedoseerd geweld gebruikt: ringetjes doorknippen met een goede tang, en bij montage vervangen door stevige tie-raps.

In mijn geval was de sensormat vastgeplakt aan het schuim van de zitting, 'm daar los van maken is niet moeilijk, maar vergt wel geduld en beleid: een scheur in de mat en 't is einde oefening!

Link naar reactie

Tijdens los draaien van de stoel merkte ik wel dat de bekleding onder de stoel nat was en nu maar eens de bekleding los gehaald en er staat water op de bodemplaat en de foam is helemaal nat :muur:

Dan maar eens de zitting van de stoel controleren en yep die is ook nat onder de bekleding dus de lekkage van het raam is denk toch al langer geweest.

Nou Bmweetje,

succes, je hebt dus ook nog een lekkende softtopaansluiting, soms aan de voorkant, maar veelal aan de achterkant. Dat wordt voor het goed oplossen van je vochtprobleem alles eruit, bekleding laten drogen ( 2 maanden ongeveer voordat het allemaal droog is die foam) en weer in elkaar zetten. Ruud heeft toen voor mij de aansluiting tussen carrosserie gekit, van binnenuit werkt dit niet, je moet de softtop loshalen ervoor. Het enigste wat je nog kan hopen is dat je opvangbakjes verstopt zitten, maar anders vrees ik het ergste!

Ik heb toen ook me voorstijl rubber vervangen, is geen goedkope jongen, maar ik ben nu van alle lekkages af, hij is kurkdroog weer. Beter dan dat het gaat stinken of nog erger op een gegeven moment je electronica gaat aantasten.

Succes in ieder geval, want met die lekkage ben je nog niet klaar

Groet

Leon

Link naar reactie

Vanmiddag ga ik de hele bekleding uit de auto halen zodat die helemaal kan drogen. De lekkende softtop is al opgelost en de achterkant ga ik vanmiddag controleren en de afvoer.

De stoel is alwat verder opgedroogd, deze staat nu in de kamer en kan tevens dienst doen als race stoel voor de Wii spellen :clapping: ook de kinderen vinden dit leuk :lol:

blijft de vraag of de sensormat kapot is of dat de werking niet goed is omdat deze vochtig is. De weerstand is nu 6.8 k Ohm en veranderd als er iemand in de stoel zit. Is er misschien iemand die de waarde weet of kan meten als hij een stoel los heeft staan. Stoel los draaien mag natuurlijk ook ^_^

Is het zwarte stekkertje onder de bjirijderstoel wat op een zwart blokje is aangesloten.

Gr Jack

Link naar reactie

zo vanmiddag de bekleding er maar eens uitgehaald, deze is alleen maar aan de bijrijderskant nat dus ik denk toch dat het lekkende raam oorzaak is geweest.

IMG_4693.jpg

Als de softtop aan de achterzijde zou lekken dan zou ik toch eerder een natte kofferruimte moeten hebben of vergis ik me daarin?

ook net even water in de opvangbakjes van de softtop geschud en het water loopt aan de onderkant weg dus deze zitten niet verstopt.

afvoer aan voorzijde heb ik eerder al gecontroleerd en doorgeblazen, kan natuurlijk dat deze daarvoor dichtgezeten heeft en dat het water op die manier is binnengekomen. er was eigenlijk niks van te merken dat de bekleding aan de onderzijde zo nat was.

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Voor een oplossing voor de sensormat zie

http://www.z3forum.n...en-handleiding/

ook meteen de schommelende stoel maar even gemaakt met zelfgemaakte plaatjes :clapping:

IMG_4697.jpg

IMG_4695.jpg

Tip als je het laatste stuk de spindel niet terug geschoven krijgt omdat deze tegen de flexibel aankomt, zorg dat je de geleider zo schuift dat het gat boven het uiteinde zit van de flexibel dan kun je met een schroevendraaier het puntje omlaag drukken zodat deze er makkelijker inschuift.

IMG_4696.jpg

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in