Ga naar inhoud

Draaiende radiator fan / ventilator bij koude motor ?


Aanbevolen berichten

Het brandstofverbruik van een koude motor ligt altijd hoger.

Wanneer de motor koud is, gaan de luchtkleppen in de carburateur namelijk niet helemaal open. De motor verbruikt dus vanwege de niet optimale benzine/luchtverhouding meer. Wanneer de visco-koppeling stuk is en het vriest buiten, doet de motor er beduidend langer over om warm te worden; de ventilator blijft immers altijd draaien en zuigt koude lucht aan.

Ehhh sorry, maar hier worden een paar zaken door elkaar gehaald. Een motor verbruikt alleen meer brandstof naarmate de aangezogen lucht kouder wordt. Dat komt omdat koude lucht 'dikker' is, waardoor meer brandstof moet worden toegevoegd aan de grotere massa om de juiste mengverhouding te krijgen. Dat is ook de reden waarom een motor in de winter beter presteert. Als tegenvoorbeeld: vliegtuigen met een gewone verbrandingmotor kunnen bij heel warm weer en een beperkte baan lengte soms niet opstijgen, omdat de motor te weinig vermogen genereert (vanwege de dunnere lucht) om tijdig genoeg snelheid te maken om voldoende lift op de vleugels te krijgen.

Een motor verbruikt niet meer vanwege een niet optimale mengverhouding, zoals hierboven gezegd wordt. Een sub-optimale mengverhouding heeft uiteraard wel gevolgen voor de verbranding en dat is direct te merken aan hoe de motor 'loopt' en z'n vermogen.

Echter, in een moderne injectiemotor zoals in de Z3 wordt de mengverhouding onder alle omstandigheden door sensoren en de ECU optimaal gehouden.

Ook wat gezegd wordt over de luchtkleppen in een carburateur die bij koud weer niet helemaal open zouden gaan, klopt niet. De luchtklep(pen) in een carburateur (die geen enkele Z3 overigens heeft bij mijn weten) gaat open of dicht naarmate het gaspedaal bediend wordt. Bij koud weer wordt overigens wel de lucht (al dan niet automatisch) langs het uitlaatspruitstuk geleid, zodat de aangezogen lucht snel een goede temperattur bereikt. Dit laatste geldt evenzeer voor injectiemotoren.

Tenslotte heeft de ventilator niets te maken met de lucht die in een carburateur wordt gezogen. De ventilator zorgt voor koeling van de radiateur.

Sorry voor de wijsneuzerigheid.

Link naar reactie
  • Reacties 58
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

pssst. een M motor is niet alleen ogenschijnlijk mooi he.... Dit riekt bij kans als heiligschennis, duizend carburateurs en injectoren nog an toe!

We maken er gewoon een quiz van:

Leg uit waarom: een carburateur nog een ander probleem heeft dat injectie niet kent bij koud weer. Wie pakt de uitdaging aan voor een uitleg?

koude kan een probleem geven omdat alleen verdampte benzine verbrandt. Een nadelig gevolg van de benzineverdamping is dat er bij kou, en wanneer de motor nog niet op temperatuur is, in en buiten de carburateur ijsvorming optreden. De warmte die door de verdampte benzinedeeltjes wordt opgenomen wordt eerst aan de verschillende componenten van de carburateur onttrokken daardoor kan de temperatuur zo dalen dat de waterdamp uit de lucht tegen deze delen condenseert en bevriest.

zo iets???

een motor met een meedraaiende fan zal nauwelijks langzamer opwarmen ,alleen de extra wind langs de buitenzijde van de motor zou een klein verschil kiunnen geven.

het is misschien een 1+1 is 2 idee dat een probleem met de visco een normale opwarming zou verhinderen maar feitelijk ligt het heel anders.

Link naar reactie

ik vergeet het steeds en denk ik bij het wegrijden: "Moet ik dan nu maar weer stoppen en naar de schuur lopen?" Doe ik dan niet.... tja, in mijn oude Golfje 1 had ik standaard WD40 en Eend-plakband, maar ja, dat hoort natuurlijk niet in de Beamer...

ik was de afgelopen dagen meer bezig met het aan de praat krijgen van de Carsoft Interface.

nu had ik VISTA net zo ver dat hij de USB-naar-RS232 dongle eindelijk herkent.... Net een bericht gevonden waarin men zegt dat Carsoft niet werkt met een USB-naar-RS232 dongle.....

Link naar reactie

bji mij werkt het wel hoor, carsoft op de usb poort van mijn laptop, ik heb dan wel XP op de laptop. Is wel mijn 2de kabel die ik geprobeerd heb, bij de eerste kreeg ik ook niet de drivers aan het werken.

Ik kan wel even kijken welke het is mocht je het willen weten.

Link naar reactie
  • 3 maanden later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.