Ga naar inhoud

Draaiende radiator fan / ventilator bij koude motor ?


Aanbevolen berichten

  • Reacties 58
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Het brandstofverbruik van een koude motor ligt altijd hoger.

Wanneer de motor koud is, gaan de luchtkleppen in de carburateur namelijk niet helemaal open. De motor verbruikt dus vanwege de niet optimale benzine/luchtverhouding meer. Wanneer de visco-koppeling stuk is en het vriest buiten, doet de motor er beduidend langer over om warm te worden; de ventilator blijft immers altijd draaien en zuigt koude lucht aan.

oh?

leg eens uit?

Link naar reactie

Een carburateur is een deel van een verbrandingsmotor dat ervoor zorgt dat de brandstof (meestal benzine) wordt verneveld en met lucht vermengd voordat het aldus ontstane mengsel in de cilinders wordt gezogen.

Een choke is een klep die de luchttoevoer regelt voor een mengselmotor met een carburateur.

Omdat een deel van de benzinedamp kan condenseren op koude delen in het inlaatspruitstuk en de zuigerwand, is er bij een koude motor meer benzine nodig dan bij een warme motor. Door de klep te sluiten wordt het benzine/luchtmengsel rijker aan benzine en start een koude motor makkelijker. Als de motor op temperatuur komt, moet de chokeklep weer een beetje opengezet worden. Is de motor geheel op temperatuur dan moet de choke helemaal open staan, omdat anders de kleppen van de motor kunnen verbranden en er door onvolledige verbranding luchtvervuiling ontstaat.

Ik hoop dat jullie vragen hiermee zijn beantwoord.

bronnen, wikipedia

http://nl.wikipedia....iki/Carburateur

http://nl.wikipedia.org/wiki/Choke

carburateur?

Ik voel weer een nieuwe leg eens uit?

;)

En dan vooral dat stuk over luchtkleppen.

Link naar reactie

Gohhh, ik moet dus naar mijn carburateur gaan zoeken in m'n M, Tsja in mijn MG kan ik ze wel vinden, zijn er zelfs twee op 4 cilinders. Zou de M er dan drie hebben ? Ik voel ook een uitleg aankomen...... Nu snap ik waarom de QP geen choke heeft, ik ben natuurlijk de carburateurs kwijt, zijn er zeker afgevallen.....

Link naar reactie

en jou niet alleen, poefffff een z3 met carburateurs dat was wel even :hypocritesmiley: nieuws voor mij, vandaar mijn wat cynische reactie van de verdwenen carburateurs van mijn z3 :m: ........ :lachen:

Link naar reactie

Mannen, moet toch even reageren. Tuncan heeft mijn inziens goede bedoelingen met zijn verhaal.

Dat deze niet geheel op juistheid berust voor wat betreft het carburateur verhaal oké maar om hem

zo in de grond te :sFi_hammer2: vindt ik wel jammer. Voor zo ver ik kan zien probeert hij gewoon zijn steentje

bij te dragen. Voor wat betreft de kapotte visco-koppeling heeft hij natuurlijk wel een punt. Door het hogere

toerental van de fan wordt de motor in koude toestand wel meer in het opwarmen tegengehouden dan met

een juist werkende koppeling. Ondanks de goede werking van de thermostaat :cool:

Link naar reactie

De site was een tijdje niet bereikbaar?

@pampus: Toegeven deze kop je er makkelijk in. Maar we zijn hier allemaal om wat van elkaar op te steken, tenminste dit geldt voor mij. Dat je daar zo op reageert kan ik dus makkelijk hebben. :) Bij dezen toch mijn weerwoord. De principes die voor de carburateur (en de choke) gelden, gelden ook voor een injectie motor dus doet niets af aan de rest van het verhaal. En ja, jouw ogenschijnlijk mooie M motor verbruikt ook meer als deze koud is. :)

@bmweetje3: het is 'T'unca'Y' (spreekt als: toen-djai) en geen 'D'unca'N'. ;)

Met hartelijke groeten,

Link naar reactie

@toen-djai,

Je hebt gelijk wat de naam betreft hoor, ik was al een beetje op het verkeerde been gezet door HOFFR02 die je Tuncan noemde en daar maakte ik weer Duncan van :lol:

Enne inkoppertje was voor mijn rekening :clapping:

Gr jack

Link naar reactie

En ja, jouw ogenschijnlijk mooie M motor verbruikt ook meer als deze koud is. :)

pssst. een M motor is niet alleen ogenschijnlijk mooi he.... Dit riekt bij kans als heiligschennis, duizend carburateurs en injectoren nog an toe!

We maken er gewoon een quiz van:

Leg uit waarom: een carburateur nog een ander probleem heeft dat injectie niet kent bij koud weer. Wie pakt de uitdaging aan voor een uitleg?

Link naar reactie

maakt niet uit, het carburator verhaal was inhoudelijk juist en leerzaam, geldt alleen niet voor de injectie motoren. En ja via de electronica heeft de M bij een koude motor een standaard toerental rond de 1100 1200 rpm en verbruikt dan meer als bij het standaard toerntal rond de 800. Kan je dus ook een beetje zien als choke....... Hieronder het M-etje....

foto-03.jpg

Link naar reactie

Inderdaad, KVS en rechtsboven rem olie met de maand erop wanneer deze vervangen is, doe ik op al mijn auto's dan weet ik wanneer het moet. Mooi hè zo'n motor, blijft een beest......

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.