Ga naar inhoud

Draaiende radiator fan / ventilator bij koude motor ?

Aanbevolen berichten

Zeer gewaardeerde Forumleden,

Mijn radiator fan (M52 2.8 single Vanos) draait vanaf het moment dat ik een koude motor start.

Voor wat ik van auto's weet: Het lijkt me niet dat dat de bedoeling is:

• thermostaat in de koelleiding,
  • koud water zal niet naar de radiator gaan,
  • fan hoeft nog niks te doen toch?

misschien was dit al wel langer aan de hand, maar het viel me pas op sinds de auto stationair een "skwiekend" geluid maakt. Dat hoort natuurlijk niet en daarom denk ik dat er iets is begonnen met slijten...

Zou het een kaduke deze kunnen zijn? http://www.realoem.c...=11&fg=35&hl=36

Gr, DutchSpace.

Link naar reactie
  • Reacties 58
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Je kunt testen of ie kapot is door bij een koude motor de fan proberen tegen te houden met bv. een opgevouwen krant.

Bij een koude motor moet dat kunnen omdat de visco koppeling dan slipt, bij een warme motor zal de koppeling star zijn en niet tegen te houden zijn.

Het skwiekend geluid is niet van een multiriem?

Link naar reactie

en ja hoor, hij was te stoppen. Ik denk dat ik iets tijdelijk los heb gemaakt. Het skwieken is ook weg: zal de multiriem wel geweest zijn die het helemaal niet leuk vond om meteen koud die fan mee te slepen, maar goed: het zal wel terugkomen dus de zoektocht naar een goedkopere 11527505302 is begonnen...

WD40 erop misschien voorlopig?

Link naar reactie

Volgens mij heeft deze auto een visco koppeling en geen electrische fan toch?

Dan is het de bedoeling dat deze meedraait, de werking van de visco koppeling is als de motor warmer wordt dat de fan steeds harder mee gaat draaien doordat de slipweerstand zeg maar verandert zodat de fan harder gaat draaien als de motor warmer wordt. Vandaar dat je bij een koude motor de fan stil kunt houden en bij een warme motor zal dit moeilijker gaan. Kun je de fan bij een warme motor als de motor uit staat ook makkelijk rond draaien dan is je visco koppeling aan vervanging toe, dit zal je zomers ook aan je temperatuurmeter moeten zien die oploopt.

http://www.mijnautoonderdelen.nl/zoeken/?zoekwoord=11527505302

Link naar reactie

@bmweetje: het probleem is eerder precies andersom dan wat u omschrijft.

Mijn fan is nou net stroef als de motor koud is en draait te vaak/veel. Als de motor nog koud is en niet aanstaat, is de fan juist stroef te bedienen met de hand. En daarom heb ik ook een keer gezien dat de temperatuur juist iets lager dan de strakke normale middenstand was.

Wat toevallig trouwens dat die link een aanbieding heeft voor een merkloze Visco-koppeling met 48.8 % (!) korting ;)

anyway: ik heb die dingen op Ebay gespot voor rond de 40 euro, dus dat gaan we regelen.

Link naar reactie

howto heb je echt niet nodig hoor,je moet er alleen rekening mee houden dat de moer waarmee de visco op de poelie vast zit linkse draad heeft.

meestal pak ik een gtote passende sleutel (bacho ja ik weet t )en geef een flinke rake tik op de sleutel in de juiste richting (naar rechts) en meestal komt de moer dan na een of een paar tikken los.

of zo,n mooi tegenhoud tooltje hebben !

lukt dat niet dan moet je de boel uitbouwen met poelie en al en dan op de werkbank verder .

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Buurman had steeksleutel 32, een lange schroevendraaier hield de pully op zijn plek, radiator-boven-koelslang moest wel even los en opzij (2.8 vult de ruimte kan je zeggen...)

Paar tikjes tegen de sleutel met hamer en los!

De nieuwe zit er in, draait nog wel mee bij koude motor, maar het skwiekgeluid is weg :-)

Joepie!

Bedankt voor de tips!

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Beste Dutchspace,

De symptomen die jij noemt had ik ook (ik heb een 1.8). De loeiende ventilator bij koude start lag aan de visco-koppeling die aan de ventilator vastzit. Deze heb ik laten vervangen en het probleem is nu opgelost.

Het onnodig draaien van de fan bij koude motor is overigens niet schadelijk voor de motor. Wel gaat het brandstofverbruik omhoog, omdat het langer duurt om de optimale temperatuur te bereiken. En dat is vooral met dit weer goed te merken.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in