Ga naar inhoud

raammechanisme

bmweetje3

Aanbevolen berichten

Omdat onze rechterraam steeds moeizamer open en dicht ging maar eens besloten om hier wat aan te gaan doen, ook na wat :rant: van de wederhelft ^_^

De howto http://www.z3forum.n...carrosseriepdf/ maar eens doorgelezen en daarna begonnen met demonteren.

na het mechanisme voorzien te hebben van nieuw vet en de geleiders een beetje ingespoten met WD 40 ging de raam weer als nieuw open en dicht :clapping:

toen viel mijn oog op de schroef vermeld in de howto en was ik een beetje nieuwsgierig geworden naar de functie hiervan. De schroef eens wat beter bekeken en toen kwam ik tot de conclusie dat dit een eindstop is en volgens mij niks met het kantelen van de raam van doen heeft :blink:

De proef op de som genomen en de schroef helemaal ingedraait en de raam gesloten,

IMG_4637.jpg

de theorie is dat de raam nu wat minder hoog gaat. Op dit moment een plakbandje aan de onderzijde tegen het raamrubber geplakt

IMG_4643.jpg

IMG_4636.jpg

Nu de schroef weer uitgedraait en de raam weer dichtgemaakt, nu ging deze een stukje verder dicht/omhoog, zie het plakbandje

IMG_4642.jpg

IMG_4641.jpg

dit is de conclusie wat ik hier uit kan trekken, het kantelen van het raamwerk kan ik hiermee niet verklaren.

Dan de schroef aan de onderzijde zoals ook vermeld, deze is volgens mij alleen bedoeld om het raammechanisme vast te schroeven en heeft ook geen functie tot het kantelen van het raam, het enigste wat je doet als je hier aan draait is het torderen van het mechanisme omdat dit inwendig meedraait.

Bij problemen met de raam is gewoon het beste om opnieuw in te vetten lijkt mij.

Gr jack

Link naar reactie
  • Reacties 6
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Gast Z3-Widebody

Ik heb een tijd terug exact het zelfde gedaan als dat jij hierboven omschrijft..

Echter na een zeer korte periode daarna liep mijn linker-raam weer extreem moeilijk..

invetten helpt maar tijdelijk... <_<

Het kantelen is het probleem en dat heb ik nog niet kunnen oplossen.. :rant:

Link naar reactie

Hopelijk komt het hier niet zo snel terug, het vet hier was ingedroogd en dit heb ik eerst zoveel mogelijk verwijderd en daarna het nieuwe vet aangebracht. Volgens mij is er geen mogelijkheid voor het kantelen van raam, je kunt alleen de hoogte van de raam instellen hoever deze dichtgaat.

Link naar reactie

Vraag is dus, helpt het wel of niet, behalve het feit in ieder geval tijdelijk. :blink:

Misschien nog een indicatie hoelang deze klus duurt per deur?

Die van mij gaan namelijk in de winter ook niet altijd even soepel vandaar :rant:

Link naar reactie

Hoelang het helpt weet ik nog niet, hopelijk heel lang :lol:

Het zal er denk ik ook aan liggen welke middelen je gebruikt, het vet voor het mechanisme heb ik gewoon algemeen vet gebruikt en voor de raamgeleider heb ik WD 40 gebruikt. Dit kan je ook proberen zonder de bekleding te verwijderen en van boven af een beetje in te spuiten als de raam naar beneden is. Ik weet niet of er iets speciaals is om raamrubbers/geleiders mee te behandelen. Mocht de raam weer stroef gaan herhaal ik de behandeling met WD 40 gewoon dat is zo gepiept.

Het mechanisme smeren is niet zoveel werk, het beste werkt het als je de kit verwarmt om de afdichting te verwijderen die achter de deurbekleding zit. De afdichting zo ver los halen van boven naar beneden totdat je bij het mechanisme komt als je dit wilt invetten. De kit is heel elastisch en weer opnieuw bruikbaar. Ik heb de bekleding al eerder een keertje los gehad dus bij mij ging het best snel, ik denk dat je tussen een half uurtje tot een uur nodig hebt als je alles bij de hand hebt per deur.

Link naar reactie
Gast Z3-Widebody

Het probleem bij mij is echt dat het raam kanteld tegen het rubber in de A-stijl... bij het naar beneden gaan,

en zodoende dus "vast" loopt.. Het smeren van de geleiders helpt hier denk ik niet?

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in